Hirdetés
. Hirdetés

A Didi hozhatja össze a világ idei legszexibb IPO-ját

|

A hatalmas kínai fuvarmegosztó tőzsdére akar menni.

Hirdetés

A Didi Chuxing kínai fuvarmegosztó cég, amely a legnagyobb piaci részesedést birtokolja az 1,4 milliárd lakosú országban, Amerikában akar tőzsdére menni. Ehhez már be is nyújtotta a szükséges papírokat az USA tőzsdefelügyeletéhez.

A vállalat júliusban készül a tőzsdei bevezetésre, ami egyesek szerint a világ idei legnagyobb IPO-ja lehet. A The Wall Street Journalnak úgy értesült, hogy a Didi 70 milliárd dollár feletti értékelést érhet el, a közelmúltban vad nyargalásba kezdő IPO-piacon, ahol a befektetők milliárdokat tesznek be a nagy forgalmú, gyorsan növekvő vállalatokba. A Reuters forrása viszont ezt a számot 100 milliárd dollárhoz közelebbre tette.

A Didi - amelyet "Kína Uberjeként" is emlegetnek - valójában komoly taktikai harcot az Uberrel a piaci dominanciáért. Az első nagy csatát meg is nyerte, miután a Szilícium-völgyből irányított vállalat 2016-ban eladta kínai tevékenységét a Didinek. Cserébe az Uber 15 százalékos részesedést kapott a Didiben.

A többi kiemelt részvényes között van a SoftBank Group (amelyet a nagy befektető, Masayoshi Son irányít), a Jack Ma által alapított e-kereskedelmi óriás Alibaba és a Tencent kínai technológiai megakonglomerátum.

Hirdetés

Úgy tűnik azonban, hogy a Didi céljai jóval nagyobbak, mint egy egyszerű domináns fuvarozási vállalat megteremtése. Alkalmazása jelenleg kerékpármegosztással, benzinkutakkal és személyes pénzügyekkel kapcsolatos szolgáltatásokat is kínál, illetve a vállalat nemrégiben befektetett saját autonóm vezetési egységébe, amely 2020 júniusában robottaxikat indított Sanghajban. A vállalat saját maga által készített kutatása szerint emellett a legnagyobb elektromosjármű-töltőhálózatot üzemelteti Kínában. Emellett már 15 országban terjeszkedik, köztük Brazíliában, Mexikóban, Japánban és Ausztráliában.

A Didi tőzsdei bevezetése már régóta tervben van, bár a COVID-19 járvány rövid időre szüneteltette a folyamatot. A fuvarmegosztó iparágat nagyon komolyan sújtották a lezárások, amit az olyan nagy cégek is megsínylették, mint az Uber és a Lyft, több száz millió dollárnyi bevétel elmaradást lenyenyve.

A Didi IPO-bejelentése szerint a vállalat 2020-ban 1,6 milliárd dolláros nettó veszteséget könyvelt el. A legtöbb fuvarmegosztó céghez hasonlóan a kínai óriás is történelmileg veszteséges volt. A tőzsdei bevezetés előtt várhatóan befolyó milliárdokból azonban a jövőbeni terjeszkedési projekteket fogja finanszírozni. Az idei első negyedévében is nyeresége is megigrott, mivel a gazdaság talpra állt a világjárvány után.

A Didi még mindig akadályokkal néz szembe, mivel Peking igyekszik szorosabbra fűzni a legnagyobb kínai vállalkozások ellenőrzését. Az év elején a Didi egyike volt azoknak a technológiai cégeknek, amelyeket megbírságoltak állítólagos monopolisztikus gyakorlatuk miatt. A cég neve, a Didi (szemben a magyar erotikus töltéssel) egy mandarin nyelvű utalás az autók által kibocsátott csipogó hangra. A kínaiak számára (hiszen rengetegen használják a cég szolgáltatásait) pedig valószínűleg nagyon szexi. A sikeres IPO pedig csak tovább erősítheti ezt az imázst.

Hardverek, szoftverek, tesztek, érdekességek és színes hírek az IT világából ide kattintva!

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.