Idén még nem kötelező az autós segélyhívó

|

2017. október 1-jétől az EU-n belül csak az újonnan forgalomba helyezett, 0 km-es járművek esetében lesz kötelező az eCall segélyhívó rendszer megléte.

Az egységes európai vészhívó rendszer fejlesztése Magyarországon a Best Way Traffic Kft. részvételével zajlik, a vállalat elsősorban a fedélzeti egységek és a segélyhívó vonal tesztelését végzi. Illés Gábor ügyvezető válaszolt a kérdéseinkre.

Hirdetés

Computerworld: Az Európai Parlament döntése értelmében legkésőbb 2017. október elsejéig minden uniós országban el kell indítani az eCall rendszert. Erre milyen esélyünk van?
Illés Gábor: Az eCall rendszer bevezetésének célja, hogy egy baleset bekövetkezése és annak bejelentése közötti időtartam a minimálisra csökkenhessen, ezáltal mentve meg életeket. Egy ilyen rendszer indítását hosszú folyamat kell, hogy megelőzze, több technológia és szervezet összehangolt együttműködésére van szükség.

Mint ismeretes, egy 1991-es Európai Uniós döntés alapján jött létre az egységes, ingyenesen hívható 112-es segélyhívó szám. Minden tagállam arra lett kérve, hogy ezt vezesse be – hazánk 1999-ben tette elérhetővé, majd 2012-ben indult az ESR-112 projekt keretében olyan átfogó infokommunikációs rendszer kialakítása, amely lehetővé tette a készenléti szervek (rendőrség, tűzoltóság, katasztrófavédelem) együttműködési folyamatainak korszerűsítését. A kialakuló rendszer valós idejű adat- és hangkapcsolatot biztosít a készenléti szervek érintett szereplői, irányítók és végrehajtók között, illetve biztosítja a kor követelményeinek megfelelő segélykérési csatornák (telefon, eCall, SMS, MMS, Internet stb.) kezelhetőségét. Létrejöttek a segélykérések előszűrését biztosító Hívásfogadó Központok (HÍK) is, amik csak olyan eseményeket kezelnek, amelyek valós beavatkozást, intézkedést igényelnek. Magyarországon két ilyen központ van, az egyik Szombathelyen, a másik Miskolcon.

Az Európai Parlament 2011. július 5-ei állásfoglalása szerint az eCall-t szabályozás révén kötelező szolgáltatásként kell kiépíteni, ehhez az Európai Bizottság 2011. szeptember 8-án elfogadta az eCall rendszer európai bevezetéséről szóló ajánlást. Ennek előzménye volt az Európai Unió 2010/40/EU irányelvei mentén indított, az úgynevezett Intelligens Közlekedési Rendszer (ITS) megvalósításának kidolgozása, melynek részeként jöttek létre az eCall szabványok és ajánlások, melyek elfogadása még jelenleg is folyamatban van. A mobilszolgáltatók, Hívásfogadó Központok (PSAP – Public-Safety Answering Point), valamint a járműfedélzeti eCall egység követelményeiről szóló eCall szabványtervezet 2014. év végére elkészült, amennyiben elfogadásra kerül – várhatóan 2015. első felében - úgy a CEN/CENELEC tagoknak nemzeti szabványként el kell fogadniuk azt.

 

A Best Way Traffic Kft. az elmúlt két évben Magyarországon és több európai országban (Csehországban és Finnországban) is pilotprojektekben vett rész, mely keretein belül sikeresen végzett teszthívásokat eCall egységekkel. Az országban az infrastruktúra a szombathelyi és a miskolci hívásfogadó központokkal már felállt, a következő 2-2,5 évben pedig a mobil adatszolgáltatói oldal finomhangolását és az adatok helyes beazonosíthatóságát kell tökéletesíteni. Összességében elmondhatjuk, hogy bőséges idő áll rendelkezésünkre, és jó úton haladunk afelé, hogy az eCall egy sikeres és nem utolsósorban eredményes rendszer legyen az autósok számára.

CW: Még milyen fázisok szükségesek a bevezetéshez?
IG: Miután az adattovábbítási- és fogadási infrastruktúrája kiépült, a szabálytervezet pedig elfogadásra kerül, megkezdődik az eCall egységek fejlesztése, tesztelése és gyártása. Ezzel párhuzamosan az egyik legfontosabb cél az adatok megbízható és pontos feldolgozása lesz, vagyis hogy a hívásfogadók be tudják azonosítani, hogy a 112-es számra érkező segélyhívás egy manuálisan kezdeményezett hívás, vagy pedig egy automatikus vészhívás volt-e.

Ugyan léteznek már most is ilyen, a gyártók által a gépjárművekbe épített rendszerek, de ezt az eCall-szabályozás egy új szintre akarja emelni egy egységes szabvány kialakításával. A jövőben a fedélzeti egységekkel pedig akár a jelenleginél jóval szélesebb körű információk lesznek kinyerhetőek (például az autó mely oldalán hány légzsák durrant ki, milyen pozícióban van az autó – árokba csúszott vagy fejre állt), amivel következtetni lehet arra, hogy milyen mérvű baleset történt, és amivel a helyszínre kiérkezők előre felkészülhetnek a mentési feladatokra. Így hatékonyabbá és gyorsabbá válhat majd a mentés.

CW: Milyen egyéb feltételei – például SIM-kártya – vannak a rendszer működésének?
IG: A mobilkészülékeknek SIM-kártya nélkül is biztosítaniuk kell a 112 hívását, viszont néhány európai országban a téves hívások csökkentése érdekében ez a lehetőség tiltva van. Az eCall tekintetében a SIM-kártya szükséges alapfeltétel, hiszen a rendszernek egy automatikusan vagy manuálisan indított vészhívás leadását követően hívás fogadására (callback) alkalmas üzemmódba kell kerülnie. Ez SIM-kártya nélkül nem lenne megvalósítható.
Itt szükséges továbbá megjegyeznünk, hogy ugyan számos európai országban már elérhető az ingyenesen hívható segélyhívó szám (például Románia teljes területéről indítható már ilyen segélyhívás), viszont több más országban a segélyhívó központok még nem kerültek kiépítésre, illetve ennek munkálatai még nem fejeződtek be.

CW: Az automatikus segélyhívó rendszer létrehozása és sikeres üzemeltetése érdekében számos terület kooperációjára van szükség. Milyen együttműködések valósultak meg? Mik jelentenek igazi kihívást a felek részéről?
IG: A Best Way Traffic Kft. az ITS területen elkötelezett szereplőként szakértői tevékenységet folytat. A cég eddig a magyarországi és a nemzetközi próbahívások lebonyolításában dolgozott együtt a hatóságokkal és zárt le egy sikeres teszt időszakot. Az eCall magyarországi bevezetése nem csupán mérnöki szempontból jelent kihívást, a rendszer eredményes üzemeltetéséhez ugyanis számos szakterület hatékony együttműködésére van szükség a közlekedésügytől a katasztrófavédelmen át a távközlésig. Célunk jelenleg az eCall szolgáltatás magyarországi bevezetéséhez szükséges feltételek megteremtése, és az ehhez kapcsolódó, aktuális feladatok beazonosítása.

CW: Mikorra valósul meg az, hogy minden autó, ami az utcán mozog, képes legyen a segélyhívásra?
IG: 2017. október 1-jétől az EU-n belül csak az újonnan forgalomba helyezett, 0 km-es járművek esetében lesz kötelező az eCall segélyhívó rendszer megléte. Az ezen időpont előtt forgalomba helyezett járművek esetében nem lesz kötelező a rendszer és nem is tudunk arról, hogy ez kötelezővé válna. Ettől függetlenül idővel számíthatunk az utólagosan beépített eCall-egységek elterjedésére is. Úgy gondolom, hogy felelőtlenség volna megjósolni a 100%-os lefedettség elérését, de az biztos, hogy 10-15 évvel az eCall bevezetése után megszokott lesz ez a rendszer a járművekben. A fejlettebb uniós országokban, ahol a járművek átlagéletkora alacsony, ott az eCall gyorsabban fog elterjedni, mint hazánkban. Előzetes becsléseink szerint Magyarországon 2020-ra körülbelül 400.000 újonnan beszerelt eCall-egységgel ellátott jármű fog futni az utakon, míg az utólagosan telepített berendezések száma ennek a töredéke lesz. Ha már egy életet is megment a rendszer, akkor már biztos, hogy elértük azt a célt, amire az eCall hivatott.

CW: Egy nagyobb (természeti vagy ipari) katasztrófa esetére is fel van készítve a rendszer, amikor rengeteg segélyhívás történik?

IG: A kérdés nem az eCall rendszer felkészültségétől függ, hanem egyrészt a 112 Segélyhívó központokétól, hiszen a járműbe épített egységek is ezeket hívják automatikusan vagy a felhasználó segítségével, illetve a rendszer „végén” lévő szervezetétől: Rendőrség, Mentők, Tűzoltóság, Országos Katasztrófavédelem.

Előfordulhatnak olyan természeti vagy ipari katasztrófák, amik fennakadást okozhatnak a rendszer működésében, de mivel 2 központ és több mobilszolgáltató működik párhuzamosan az országban, ezért az esetlegesen kieső szereplőket azonnal helyettesíteni lehet. Az eCall rendszere egy globális rendszer, ami több szervezet és végrehajtó egység összehangolt működését foglalja össze.

 

 

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!