Hirdetés
. Hirdetés

Az Amazon ki fog egyezni az EU-val az e-kereskedelmi gyakorlatát illetően

|

Az Amazon.com Inc. megállapodott az Európai Bizottsággal az e-kereskedelmi piacterének működésével kapcsolatban. A megegyezés részeként az Amazon több olyan üzleti gyakorlatot is módosít, amelyek trösztellenes vizsgálatot vontak maguk után.

Hirdetés

Az Amazon lehetővé teszi harmadik fél kereskedők számára, hogy termékeiket e-kereskedelmi platformján keresztül értékesítsék. Bizonyos esetekben az Amazon ezekkel a harmadik fél kereskedőkkel verseng úgy, hogy rivális termékeket kínál. Ez az üzleti gyakorlat állt az első uniós trösztellenes vizsgálat középpontjában, amelynek kifogásait az Amazon rendezte.

Az EU 2019-ben kezdte el vizsgálni, hogy az Amazon harmadik fél kereskedőkre vonatkozó nem nyilvános adatokat használt-e fel arra, hogy tisztességtelen előnyhöz juttassa a konkurens termékeit. A ma bejelentett egyezség részeként az Amazon vállalta, hogy nem használ ilyen adatokat a konkurens termékei javára. A kötelezettségvállalás hatálya alá tartozó információk nem lesznek hozzáférhetők a vállalat alkalmazottai vagy automatizált eszközei számára.

A második uniós trösztellenes vizsgálat, amelyben megegyezés született, eredetileg 2020-ban indult. Ez az Amazon Prime tagsági programjára összpontosított, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egy havi díj ellenében kedvezményekhez és egyéb előnyökhöz jussanak. A harmadik fél kereskedők számára a Prime-on keresztül történő termékkínálat növelheti az eladásokat. Az Amazon kötelezettséget vállalt, hogy "megkülönböztetésmentes feltételeket és kritériumokat határoz meg a piaci eladók és ajánlatok Prime-ra való minősítésére" - közölte az EU.

A harmadik fél kereskedők az Amazon által nyújtott logisztikai szolgáltatással vagy külső kézbesítő cégek segítségével szállíthatják az árut a vásárlóknak. A trösztellenes vizsgálat rendezése érdekében az Amazon "lehetővé teszi a Prime-on eladók számára, hogy szabadon válasszanak fuvarozót a logisztikai és szállítási feladatok ellátására". Emellett a vállalat ígéretet tett arra, hogy nem használja fel a Prime-on keresztül szerzett adatokat a külső kézbesítő cégekről a saját logisztikai szolgáltatása javára.

Hirdetés

A Prime-mal kapcsolatos uniós vizsgálat az Amazon Buy Box funkcióját is górcső alá vette. Ez a funkció a vállalat e-kereskedelmi piacterén található terméklistákban szerepel. A Buy Box segítségével a fogyasztók gyorsan megvásárolhatnak egy terméket, vagy hozzáadhatják a kosarukhoz.

Gyakran több eladó is kínálja ugyanazt a terméket az Amazonon. Amikor ilyen helyzet áll elő, csak az egyik eladó jelenik meg a Buy Boxban. A Buy Boxban való megjelenés jelentősen növelheti az eladó bevételét, mivel a funkció kényelmesebbé teszi a vásárlási élményt a felhasználók számára.

Az EU-val kötött megállapodás részeként az Amazon beleegyezett abba, hogy "minden eladót egyenlően kezel az ajánlatok rangsorolásakor a Buy Box győztesének kiválasztása céljából". Emellett a vállalat egy második Buy Boxot is beilleszt a termékoldalakba. Ez utóbbi funkció "egy másik eladótól származó második ajánlatot fog megjeleníteni, amely az ár és/vagy a szállítás tekintetében kellően különbözik az elsőtől".

Az Amazon által ígért vállalások közül sokat eredetileg júliusban javasolt a vállalat, amelynek az EU-val kötött megállapodása több szempontból is kibővíti a kötelezettségvállalásait.

Az Amazon beleegyezett, hogy a bevezetni tervezett második Buy Boxot feltűnőbben jeleníti meg, valamint felülvizsgálati mechanizmust hoz létre annak érdekében, hogy a funkció kellő figyelmet kapjon a vásárlóktól. Továbbá a vállalat több információt fog nyújtani a harmadik fél kereskedők számára a szállítási politikájáról. Az Amazon növelni fogja az "átláthatóságot és a korai információáramlást" a harmadik fél kereskedők, valamint a külső kézbesítő cégek felé, amelyekkel együttműködnek.

"A mai döntés új szabályokat határoz meg az Amazon európai üzleti tevékenységének működésére vonatkozóan. Az Amazon többé nem élhet vissza kettős szerepével, és több üzleti gyakorlaton is változtatnia kell. Ezek az adatok felhasználására, a Buy Boxban szereplő eladók kiválasztására és az Amazon Prime programhoz való hozzáférés feltételeire terjednek ki" - mondta Margrethe Vestager, az Európai Bizottság ügyvezető alelnöke.

Azok az üzleti gyakorlatok, amelyek bevezetéséről az Amazon a Prime programjában és a termékoldalakon megjelenő második Buy Boxban állapodott meg, legalább hét évig érvényben maradnak. A fennmaradó kötelezettségvállalásokat viszont legalább öt évig fenntartják.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.