Hirdetés
Hirdetés

Az átalakulás ára

|

Okosgyártásra, az ellátási lánc optimalizálására, valamint a kapcsolattartás és az értékesítés minden csatornáját átfogó omni-channel ügyfélélmény kialakítására költötték a legtöbbet digitális átalakulásukban a közép-kelet-európai vállalatok, áll az IDC jelentésében. A piacelemző előrejelzése szerint a digitálisan érettebbé váló szervezetek a továbbiakban az adatmenedzsmentre, valamint az adatvagyon hasznosítására, új termékek és szolgáltatások fejlesztésére fognak jobban összpontosítani.

A digitális transzformációt (DX-et) előmozdító technológiákra és szolgáltatásokra 21,3 milliárd dollárt költöttek tavaly a közép- és kelet-európai vállalatok, 17 százalékkal többet, mint a megelőző évben, derült ki az International Data Corporation (IDC) elemzéséből (Worldwide Semiannual Digital Transformation Spending Guide), amely nyolc földrajzi régión át 19 iparágban több mint 130 DX-használati esetre nézve vizsgálta a költés aktuális és tervezett mértékét és szerkezetét, a digitális átalakulással összefüggő prioritásokkal és kezdeményezésekkel együtt.

Hirdetés

Megállapította a költési kalauz készítése során az IDC azt is, hogy a stratégiai DX-célokat magabiztosabban elérő szervezetek hosszú távú akciótervet készítenek, amelyben minden prioritáshoz több vállalati kezdeményezést rendelnek, és programonként több használati esetet is meghatároznak. Minden használati eset lényegében külön projekt, amelynek megvalósításához az érintett üzletág informatikai erőforrásokat, hardvert, szoftvert és IT-szolgáltatásokat használ fel. A vállalat külön megszabja minden projekt költségkeretét is, így a pénzügyi erőforrások felhasználása az adott programban és a hosszú távú stratégiában kijelölt célok elérését egyszerre támogatja.

Más kérdés a méretezés
Okosgyártásra költötték a legtöbbet, 3,25 milliárd dollárt (a gyártó- és a nyersanyagiparban együttvéve) a közép- és kelet-európai vállalatok 2018-ban, amit sorrendben az ellátási lánc optimalizálása és az omni-channel ügyfélélmény kialakítása, az üzleti innováció felgyorsítása követett a legnagyobb költést vonzó DX-projektek toplistáján. Az IDC előrejelzése szerint 2022-ig olyan stratégiai kezdeményezések költségkerete nő majd a leggyorsabban a régióban, mint az értékorientált kínálat fejlesztése (évente átlagosan 32,7 százalékkal), messze túlszárnyalva az ugyanebben az időszakban világszinten várható 19,3 százalékos éves átlagos bővülést. Gyorsan nő majd 2022-ig az olyan projektekre fordított költés is, mint a minden csatornára kiterjedő digitális kereskedelmi képességek fejlesztése és a közbiztonságot javító okosmegoldások bevezetése - évente átlagosan 27,3 és 24,7 százalékkal. A következő három évben várhatóan a járóbetegek távoli monitorozására és a használatalapú biztosítói szolgáltatások bevezetésére, kiterjesztett valósággal támogatására is egyre többet költenek majd térségünkben az egészségügyi és a pénzügyi szektor szereplői.

- Sok vállalat jár még digitális átalakulásának korai szakaszában, amelyben meglévő folyamatainak javítására, a hatékonyság fokozására fókuszál - mondta Neli Vacheva, az IDC közép-kelet-európai elemzője. - Még az optimalizálásban kimondottan sikeres szervezetek sem építették ki a DX támogatásához szükséges belső struktúrákat és mechanizmusokat, ezért digitális kezdeményezéseik fontossági sorrendjének felállításakor és a sikeres próbaprojektek felméretezésekor, vállalati szintű kiterjesztésekor nehézségekkel kell megküzdeniük.

Az IDC arra számít, hogy ezek a vállalatok, amint elérik a DX-érettség magasabb szintjét, sokkal több figyelmet fordítanak majd az adatintegrációs feladatokra és az adatvagyon hasznosítására, digitális üzleti modellekre épülő termékek és szolgáltatások kifejlesztésére.

IT és DX-képesség összefügg
Szoros kapcsolat mutatható ki a száz főnél kisebb vállalatok házon belüli informatikai erőforrásai és digitális transzformációs képességei között - derült ki az IDC egyik legfrissebb, idén novemberben közzétett kutatásából (2019 SMB Survey). Az alapul szolgáló felmérésben részt vevő 360 kis- és középvállalatot a piacelemző a digitális érettség szempontjából három csoportba sorolta. A legérettebb, hosszú távú DX-stratégiát kidolgozó vállalatok 60 százalékánál legalább egy házon belüli IT-szakember dolgozik teljes munkaidőben. A digitális átalakulásban csupán rövidtávon, taktikai jelleggel gondolkodó kkv-knál ez az arány lényegesen kisebb (45 százalék), míg a transzformációval nem foglalkozó cégek körében egészen elenyésző, mintegy 17 százalék.

Ezzel együtt a digitális átalakulás mellett elkötelezett kkv-k közel 40 százaléka külső szolgáltatót is bevon nagyobb technológiai projektjeinek megvalósításába, és a rövidtávon gondolkodó cégek mintegy harmada is ezt teszi. Tizenöt százalék alá zuhan viszont ez az arány a kisvállalatok körében, amelyeket a DX hidegen hagy.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.