Hirdetés
. Hirdetés

Digitális hagyományok és transzformáció

|

Itt az alkalom, hogy az IT-vezető és az irányítása alá tartozó informatikai osztály a digitális transzformáció élére álljon a vállalatnál. De miután a meglévő, hagyományos rendszereket is ugyanabból a költségvetésből kell működtetnie, amiből az innovatív projekteket megvalósítani, az átpozicionális nem is olyan könnyű.

Hirdetés

Nem is olyan régen - emlékezzünk csak az elmúlt évek gazdasági válságára - a közép-kelet-európai IT-vezetők még azzal szembesültek, hogy az informatika pozíciója folyamatosan gyengül a szervezeten belül, a menedzsment egyfajta szükséges rosszat, olyan területet lát benne, amely a bevételeket és a nyereséget közvetlenül nem növeli, a költségeket azonban annál inkább duzzasztja. Az utóbbi két évben javult a helyzet, de a kihívások korántsem szűntek meg, inkább átalakultak.

Hirdetés

Kilábalt a hullámvölgyből a térségünket alkotó országok gazdasága, nőtt az üzleti beruházások volumene, és - mint az International Data Corporation (IDC) kutatása rávilágított - még náluk is nagyobb ütemben bővülnek az IT-beruházások. Az IT-költés növekedése és az IT-piac bővülése Közép-Kelet-Európában önmagában is örömteli, de egyúttal arra is alkalmat ad, hogy az informatika helyreállítsa, mi több, forradalmi módon megújítsa szerepét a szervezetek életében.
 
Itt a lehetőség, hogy az IT-vezető az irányítása alá tartozó informatikai osztállyal együtt a digitális hagyományok őréből a digitális transzformáció vezetőjévé pozicionálja át magát a szervezeten belül. Két, mind erősebb hatást kifejtő trendnek köszönhető ez a kivételes alkalom - az üzleti oldal egyre inkább keresi az IT-szolgáltatásokat céljainak eléréséhez, másrészt az IT-iparágon is olyan, a mobil, a felhő, a közösségi és az analitikai technológiák találkozásával jellemezhető innovációs hullám söpör végig, amelyet az IDC a harmadik vállalati platform megjelenéseként határozott meg.

A piacelemző Bécsben megrendezett idei regionális konferenciáján, az IDC CIO Summit 2015-ön, amelyen harminc közép-kelet-európai országból több mint száz nagyvállalati IT-vezető vett részt, felmérést készített a szervezetek stratégiai IT-beruházásokkal kapcsolatos terveiről. A válaszokból kiderült, hogy ezen a téren immár a transzformációs projektek és velük járó változások kezelése, az üzleti és az IT-oldal erősebb összehangolása, a vállalati adatvagyon jobb hasznosítása és az üzleti innováció előmozdítása kap prioritást térségünk legnagyobb szervezeteinél.


Ezek az egyértelműen üzleti indíttatású fejlesztések ma már háttérbe szorítják az olyan, jóval hagyományosabbnak minősülő IT-célkitűzéseket, mint például az üzleti folyamatok javítása, az üzletmenet-folytonosság biztosítása vagy a munkavégzés hatékonyabbá tétele, amelyek 3-5 évre visszamenőleg még az informatikai osztály teendői között a lista élén szerepeltek, nem is szólva a költségcsökkentésről, amely a gazdasági válság éveiben a legfőbb elvárás volt az IT-val szemben.  

Nem sok kétség férhet hozzá, hogy ha a napjainkban legfontosabbnak számító, új elvárásoknak sikerrel megfelel, akkor az informatikai osztály és élén az IT-vezető stratégiailag fontos pozícióba kerülhet a szervezeten belül.

Meglovagolni az innovációs hullámot
Az IT-iparágat megújító innovációs hullám a harmadik vállalati platformot alkotó mobil, felhő, közösségi és fejlett analitikai/nagyadat-megoldások mellett mára olyan technológiákat is életre hívott, amelyek nyomán gyors fejlődésnek indult a dolgok internete, a mesterséges intelligencia, a robotika és a 3D nyomtatás is. Az üzleti oldal ugyan tisztán látja, hogy ezek a technológiák gyökerestől alakíthatják át tevékenységi területét - a mobilmarketing és értékesítés csatornáira, a hálózatra csatlakozó termékekre, a megosztáson alapuló gazdaságra eddig soha nem látott üzleti modellek épülnek -, valamint azt is, hogy az analitika, az automatizálás eszközeivel a folyamatok is rendkívüli mértékben javíthatók, mégis komoly nehézségekkel küzd, amikor a trendek értelmezéséről, az üzleti érték megállapításáról, a megfelelő megoldás kiválasztásáról és bevezetéséről van szó. Újabb jele ez annak, hogy az IT-vezető és az informatikai osztály számára adott a lehetőség, tanácsaival és útmutatásával a vállalatra váró digitális transzformációs folyamat élére állhat, és az üzlet legszorosabb stratégiai partnereként segítheti a kihívások leküzdését.  

Bár a közép-kelet-európai IT-vezetők is egészen világosan látják ezt a kínálkozó lehetőséget és leendő, üzletközeli szerepük lényegét, napi munkájuk során továbbra is az informatikai valóság kettősségével szembesülnek - úgy kellene a digitális átalakulást előmozdítaniuk, hogy közben a meglévő, hagyományos rendszereket, a vállalat digitális örökségét is gondozniuk kell, mivel az üzlet a korábbi IT-beruházásokon is a lehető legnagyobb megtérülést akarja elérni.

Miközben a szervezet informatikai környezetének magját hagyományos rendszerek alkotják, az üzlet a harmadik vállalati platformot alkotó mobil, felhőalapú és analitikai megoldások bevezetését várja az IT-vezetőtől, ami önmagában is szép feladat, azonban rátesz még egy lapáttal a körülmény, hogy a kettős elvárásnak ugyanabból a költségvetésből kellene eleget tennie.

Nem meglepő módon a közép-kelet-európai IT-vezetők idei informatikai beruházásokkal kapcsolatos tervei is tükrözik ezt a kettősséget. Az IDC felmérése során begyűjtött válaszokból kiderült, hogy a hagyományos, szerver- és kliensoldali IT-infrastruktúrához és biztonsághoz köthető, fontos, ám kevésbé innovatív feladatok továbbra is lekötik az IT-vezető figyelmének és az IT-osztály költségvetésének jelentős részét. Másfelől azonban az alkalmazásokhoz fűződő beruházások szerkezetében megjelentek a digitális transzformáció első jelei. A háttérirodai, vállalatirányítási és más folyamatokat támogató üzleti alkalmazásokról ugyanis a vállalati adatvagyon hasznosítására, az üzleti intelligencia, a nagy adat és a fejlett analitika területére kerül a hangsúly, és ezzel összefüggésben nő az egyéni munkavégzés és az együttműködés hatékonyságát növelő alkalmazások súlya is az IT-beruházási tervek között. Az ügyfélkapcsolatok kezelését és az értékesítés folyamatát támogató CRM- és SFA-alkalmazások lassan ugyanolyan mértékben részesülnek a vállalati IT-költségvetésből, mint például az ERP-megoldások. A harmadik vállalati platformot alkotó, feljövő területeket, mint például az üzleti mobilitást, a magán- és a nyilvános felhőt nagyjából minden ötödik, közép-kelet-európai IT-vezető szintén a három legfontosabb beruházási terve közé sorolta erre az évre.

Kilépés az IT-komforzónából
Sokat tehet annak érdekében az IT-vezető, hogy a digitális hagyományok őre helyett a vállalat digitális átalakításának egyik vezetőjét lássa benne az üzleti oldal:

Üzleti képességeinek fejlesztésével váljon relevánsabbá - Az IT-vezetőnek az irányítása alá tartozó menedzserekkel együtt ki kell lépnie az informatika komfortzónájából, hogy mélyrehatóan megismerje és megértse az üzleti oldal működését, megtanulja az üzlet nyelvét, az üzleti igényeknek technológiai megoldásokat tudjon megfeleltetni, és közvetlenebb, hatékonyabb módon működhessen együtt az üzleti vezetőkkel.

Vegye át a kezdeményezést az üzletnek adott tanácsaival, útmutatásával - Aktívan kell törekednie az IT-vezetőnek arra, hogy a legújabb informatikai innovációk üzleti értékét megismertesse. Az üzleti vezetők gyakran nem látják világosan, hogy a digitális átalakulás milyen mélyreható változásokat hoz tevékenységi területükön, és azok miként érinthetik vállalatukat. Minden alkalmat meg kell ragadnia az IT-vezetőnek, hogy a változásra adott válasz felelősségét megossza az üzleti oldal menedzsereivel, és megbízható tanácsadóként lépjen fel, aki az üzleti folyamatok és modellek digitális átalakítását hozzáértéssel kezdeményezi.     

Kommunikáljon informális csatornákon is - Közép-Kelet-Európában sok nagyvállalat igazgatótanácsának tagjai között hiába keressük az IT-vezetőt. Formális úton emiatt csak korlátozott mértékben terelheti az üzleti döntéshozókat az IT-innováció irányába. De az informális kommunikáció lehetőségeiről még akkor sem szabad lemondania, ha történetesen az igazgatótanács asztalánál foglal helyet. Egy kávézás az iroda konyhájában vagy egy teniszjáték munkaidő után egyaránt jó alkalom lehet arra, hogy az IT-vezető kitörjön viszonylagos elszigeteltségéből.   

Összpontosítson az adatokra - Nagyobb üzleti értéket teremteni a vállalati adatvagyon jobb hasznosításával, hatékonyabban támogatni a döntéshozatalt jobb analitikai megoldással - az üzleti oldal igényei közül talán a két legfontosabb, és egyedül az IT tudja kiszolgálni őket. Miután az üzleti oldal nagyobb hajlandóságot mutat, hogy beruházzon ezen területeken, az IT-vezető - élve a lehetőséggel - demonstrálhatja az informatika üzleti értékét, és magasabb szintre emelheti a két oldal együttműködését vállalatánál.

Keresse az IT-környezet további optimalizálásának lehetőségét is - Akkor se mondjon le az IT-üzemeltetés költségeinek további csökkentéséről, ha nagyobb költségvetésből gazdálkodhat, vesse be a konszolidáció, az ésszerűsítés, a virtualizáció és az automatizálás minden eszközét ennek érdekében. A felszabadított pénzügyi erőforrásokat használja még több, innovatív IT-beruházás megvalósítására.

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.