Hirdetés
. Hirdetés

Fintech-fejlemények a koronavírusba zárt világban

|

Bő egy évvel ezelőtt örvendeztünk az Apple Pay hazai debütálásán, és azt latolgattuk, vajon mikorra ér Magyarországra a Google Pay is. Azóta az Apple érintéses mobilfizetési megoldását majdnem az összes hazai nagybank bevezette, ám a versenytárs azóta sem lépett a hazai piacra az Androidos felhasználók bánatára. Bankos körökben pedig egyre többen rebesgetik, hogy idén már nem is fog erre sor kerülni.

Hirdetés

Mindenesetre az Apple Pay-nek köszönhetően megugrott az érintéses mobilfizetést kipróbálók és használók száma az előző évek volumenéhez képest. Igaz, a Google Pay mobiltárca még nem érhető el itthon, viszont megérkezett az azonnali fizetési rendszer, aminek köszönhetően újabb mobiltárcák megjelenésére lehet számítani. Az azonnali fizetési rendszer tavaly nyárra tervezett indulása idén tavaszra tolódott, de cserébe minden hazai bank, pénzforgalmi szolgáltató felcsatlakozott a rendszerre, amivel precedenst teremtett Magyarország. A magyar jegybank a bankok számára kötelezővé tette a csatlakozást, aminek a tapasztalatait és az eredményeit most az EU is vizsgálja, miképpen lehetne ezeket alkalmazni az európai szintű azonnali fizetési rendszer kiépítésében (is).

Hirdetés

Már hét hónapja elindult az azonnali fizetési rendszer Magyarországon, aminek előnyeivel a felhasználók eddig a banki átutalások azonnali jóváírása alkalmával találkozhattak. Ugyanakkor még várunk arra, hogy a hazai bankok mobilalkalmazásaiban megjelenjen az azonnali fizetési QR-kód funkció, vagy a fizetési kérelem küldésének, fogadásának lehetősége. Egyelőre még zajlik a vita a jegybank és a kereskedelmi bankok között, hogy a fizető fél számára mennyivel kedvezőbb azonnali átutalással fizetni a webshopban, vagy a kasszánál bankkártya helyett, mivel az előbbi pénzbe kerül a vásárlónak, az utóbbi pedig nem.

Digitalizálódó pénztárcák

Mindenesetre az már látható, hogy amíg az értéklánc minden szereplője számára nem nyújtanak előnyt az azonnali fizetési rendszerre épülő megoldások, addig az új mobiltárcák tömeges elterjedésére sem lehet számítani. Ugyanakkor az MNB azt is sugallta, ha a piac nem fog kedvezőbb (csomag)árazást alkalmazni, akkor a jogalkotón keresztül érvényesíti majd az ildomosnak vélt árazást. Ezzel párhuzamosan az MNB leánycége, a GIRO Zrt. bejelentette: 2021 első felében bevezetik a központi azonnali mobilfizetési alkalmazást, hogy ezzel is serkentsék a kiegészítő szolgáltatások terjedését.

A következő hetekben, hónapokban várhatóan sorra jelentik majd be a bankok a saját azonnali fizetési megoldásaikat, és megjelennek majd a fintech startupok is az alkalmazásaikkal. Ami egyre biztosabban látható, hogy hazánkban a felhasználók számára a fintech-jelenség a mindennapi pénzügyeikben elsősorban a pénztárcájuk digitalizálódásában válik kézzelfoghatóvá. Bár a forgalomban lévő készpénz mennyisége hazánkban évről évre növekszik a jegybank jelentése szerint, és a fizetési tranzakciók körülbelül 70 százaléka még mindig készpénzben történik, az új megoldások megjelenésének, az MNB és a Pénzügyminisztérium intézkedéseinek köszönhetően a piaci szakértők többsége szerint 2025-ig 10-15 százalékkal fog csökkeni a készpénz aránya.

Ebben meghatározó szerepe lesz a 2021. január 1-től életbe lépő törvénymódosításnak is, amelynek értelmében minden online kassza mellett kötelező lesz az elektronikus fizetés lehetőségét biztosítani a vásárlók számára összeghatártól függetlenül. Emellett ősszel kerül sor a pénzügyminisztériumi digitálistörvény-csomag elfogadására is, amivel további lökést ad majd az elektronikus fizetés terjedésének.

Második hullám

A legkézelfoghatóbb fejlődésre a digitális pénzügyi szolgáltatások terén a pénzforgalomban számíthatunk majd, aminek egyik látványos eleme a "digitális sárgacsekk" megjelenése lesz, amint minden hazai bank bevezeti a fizetési kérelmet. A szakértők várakozása szerint jövő év közepére várható, hogy a közműszámláink fizetési kérelem formájában landolnak majd a netbankunkban, mobilbankunkban, amit egyetlen kattintással kifizethetünk.

A felhasználók számára a fintech további előnyei a bankfiók látogatása nélkül megvalósuló jelzáloghitel-igénylésben, a 24 órában belül megvalósuló online hitelezésben mutatkozhatnak majd meg. Az MNB az elmúlt két évben a piaci igényeknek megfelelően formálta a távoli ügyfélazonosítást és -hitelesítést megteremtő szabályozási környezetet, aminek köszönhetően egyre több pénzügyi termékkel, szolgáltatással, például személyi kölcsönnel kapcsolatban köthetünk távolról, az interneten keresztül is szerződést.

A hazai nagybankok felénél már elérhető az online bankszámlanyitás is, így a koronavírus-járvány alatt is intézhetjük a számlanyitást otthonról. Ugyanakkor az online bankszámlanyitás vagy az online hitelezés eddig nem értek el jelentős sikereket, ám lehet, hogy a járvány második hulláma ezeken a területeken is jelentős fejlődést indít majd el. A fentti megállapításokról 2020. október 13-án tartottak előadásokat a FinTechShow-n, amit idén már online is követhettek az érdeklődők.

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.