Hirdetés
. Hirdetés

Itthon is nagyot erősödött az e-kereskedelem

|

Az európai vállalkozások visszajelzése szerint most igazán jó webáruházat üzemeltetni: a változást persze a koronavírus váltotta ki, de a trendek folytatódhatnak a járvány után is. Egy felmérés annak is utánajárt, mik a hazai tapasztalatok.

Hirdetés

A Nielsen idén áprilisban készült, legfrissebb jelentése szerint a legfontosabb online rendelt termékkategóriákban komoly növekedést tapasztaltak. Italra 80 százalékkal, ételre 67 százalékkal költöttek többet, a gyógyászati és kézápolási termékekre 50-50 százalékkal nőtt a kereslet, a testápolás 42, az egészséggel kapcsolatos termékekre 33 százalékkal több rendelés érkezett, de még a karantén-időszakban kevéssé várt ruhaneműkre is 21 százalékkal több bevétel érkezett, sőt, az elektronikai eszközök forgalma is nőtt 9 százalékkal.

Hirdetés

Ez a változás még egyértelmű, hiszen a karantén, a kijárási korlátozások és az üzletek zárva tartása miatt így juthattak a vásárlók a legkönnyebben termékekhez, de különféle jelek arra mutatnak, hogy az online kereskedelem jelentőssége nem esik vissza a korábbi szintre a járvány lecsengésével. Balogh Zsolt, a Liferay Hungary ügyvezetője szerint az e-kereskedelem minden termékkategóriában és minden vásárlói csoportban megerősödik, s minden olyan kereskedő, aki eddig nem alapvető bevételi forrásként tekintett az e-commerce-re, mostantól újra kell gondolja üzleti modelljét.

Itthon is szárnyalt a webes vásárlás

A nemzetközi trendek Magyarországra is érvényesek, ahogy ezt a Liferay Hungary is megerősíti a LogiNet Systems által készített felmérést elemezve. A járvány hatására erősödött az "érintésmentes" világrend, ezen belül felértékelődött az e-kereskedelem szerepe, mint értékesítési csatorna, miután a lehető legkevesebb egészségügyi kockázatot jelenti. A felmérésben megkérdezett vállalatok vezetői szerint, aki nem lép be a webshopok és applikációk világába, az nemcsak versenyelőnyt, hanem piacot is veszít és kockáztatja, hogy a kormányrendeletek miatti üzlethelyiség-bezárás esetén forgalom nélkül marad.

Új ügyfelek és pánikvásárlók

Az eltérő iparágak vezetői szerint a webáruházak és a vállalati applikációk megnövekedett forgalma nemcsak a túlélést segíti. A szakértők úgy vélik, ha a piac tartósan átalakul, hosszú távon megnövekszik az e-kereskedelem jelentősége, amely hatással lesz a bevételre, a márkatudatra és az ügyfélszolgálati feladatokra. Nemes Gábor, a Würth Szereléstechnikai Kft. e-business menedzsere szerint a koronavírus-járvány kezdete óta érezhető némi visszarendeződés, de addig olyan mértékben dőltek meg a napi forgalmi rekordok, amelyre korábban még nem volt példa. Ebbe beleértendőek az akciók forgalma is, mint mondjuk a Black Friday vagy a Black Week. A szakember szerint a jövőben azok is megmaradnak az online vásárlás mellett, akik a járványidőszak előtt nem használták ezt a formát, viszont "kényszerből" megszokták és megszerették.

A megkérdezettek abban is egyetértettek, hogy a most online csatornára terelt fogyasztókat csak akkor lehetséges megtartani hosszú távon, ha webshopokban vagy vásárlást segítő applikációkban a bevásárlás mellé különleges ügyfélélmény is társul. Perger Tamás, a Magic Tools Kft. marketing menedzsere szerint az, aki ki tudja használni az online kereskedelem hullámát, nyerhet. Az ügyfélélmény növelése miatt pedig még nagyobb jelentőségűvé válik, hogy alkalmazzuk az UX és a Service Design eszköztárát.

Bár a vásárlói rohamok képeit a legtöbben az alapvető élelmiszerekhez kötik, a megkérdezett nagykereskedelmi vállalatok, B2B cégek megerősítették, hogy ez a jelenség minden szegmensben megfigyelhető. Legyen szó építőipari szerszámokról, víz- vagy villanyszerelési alapanyagokról, a kezdeti hetek mindenhol a felhalmozás jegyében teltek. Nagy Tamás Lajos, a Daniella Kereskedelmi Kft. marketing kommunikációs vezetője szerint, a bezárásokat látva az ő vevőkörük is felvásárlásba kezdett, hiszen nem tudták meddig lesz erre lehetőségük.

Kik nyertek és kik veszítettek a járványidőszakon?

A megkérdezett vállalatok többségénél egyetértés van abban is, hogy a mostani bonyolult időszakban sok vállalkozás került nehéz helyzetbe, akár teljesen ellehetetlenült a működésük. Emellett a nagyobb, tőkeerősebb cégek viszont talpon tudnak maradni, sőt, a kieső konkurencia miatt megerősödve jöhetnek ki a piaci átrendeződésből. Patonai Roland, a Szerelvénybolt Kft. tulajdonosa szerint, az egészségügyi veszélyhelyzet hatásai a legkisebb piaci szereplőket is egyik napról a másikra rendkívül nehéz helyzetbe sodorták. Ezek jellemzően kisebb, főként családi vállalkozások voltak, amelyek a népszerű internetes árukereső oldalak segítségével évek óta komoly árversenyt generáltak a piacon. Ezeknek a fele egy hét leforgása alatt megszüntette hirdetéseit a járvány kirobbanása után.

Ami ilyenkor biztosan nehézséget jelenthet, hogy a legkisebb cégek általában nem rendelkeznek stabil pénzügyi háttérrel, megfelelő tőketartalékkal, így a hitelképességük jóval szerényebb, különösen akkor, amikor a pénzintézetek tovább szigorítanak a hitel kihelyezési feltételeiken. Amikor a helyzetre reagálva a beszállítók, nagykereskedők készpénzes előfinanszírozásra állnak át, jellemzően a kisebb cégek könnyen ellehetetlenülnek.

Hevesi Ferenc, a METRO Kereskedelmi Kft. target group menedzsere szerint a járvány idején ajánlott a vállalatok számára termékportfóliójuk átgondolása, esetleges módosítása, kiegészítése olyan termékekkel, amelyek enyhíteni tudják a vevők szorongásait. Az így születő megoldások egyszerre növelik az emberek komfortérzetét, míg vállalati oldalról stabilizálják a pénzügyeket. Az egyik legizgalmasabb ilyen megoldás a METRO-é, akik a meglévő B2B mellett egy új, nem professzionális kereskedőpartnereknek nyújtott zárt webáruházzal rukkoltak elő a válsághelyzet kezdetén. Az élelmiszer és NonFood nagykereskedelmi lánc ezzel tisztán win-win szituációt teremtett. METRO kártyával rendelkező vállalkozók számára elérhetővé tettek több mint 3000 élelmiszer, tisztítószer és NonFood terméket egy új online csatornán keresztül. Mint mondja, az egészségügyi járvány-helyzet nagyon érdekes feltételeket teremtett az élelmiszer kereskedelem területén. Az online rendelési igény hirtelen megsokszorozódott, ami a piacot B2C webáruház szinten uraló hagyományos láncok nem tudtak kiszolgálni.

Jól látható tehát, hogyan alakította, és alakítja át az e-kereskedelmet az elmúlt néhány hónap. Balogh Zsolt szerint a Liferay elemzése és a visszajelzések egyértelműen rámutattak, hogy a megtervezett, ügyfélközpontú kiszolgálási folyamatokkal és élményt nyújtó digitális felületekkel egy vállalkozás faraghat a kiadásain és növelheti a bevételeit. A karantén ideje alatt, amikor az állam által hozott döntések miatt a üzletek fizikailag zárásra kényszerültek az e-commerce modell egy igen fontos válságkezelő eszközzé vált a vállalatok - különösen a közepes- és kisvállalkozások - számára.

A gazdaságunk a karantén hossza miatt megváltozott, és már sose lesz teljesen olyan mint előtte volt. Az e-kereskedelem jelentősebb szerepet fog betölteni mint eddig, és ennek a kereskedelmi csatornának a szerepe csak tovább fog erősödni. Viszont akik nem ajánlanak megfelelő ügyfélélményt, nem tudnak majd hosszú távon sikeresek lenni - ezt pedig nem csak a hazai felmérés de az IDC globális kutatása is alátámasztja. Fontosak tehát továbbra is a termékek jellemzői és a minőségük, de az online kereskedelemben a vásárlási élmény fontossága még ezeket is megelőzi, aki tehát ezt tartja szem előtt, nagyot nyerhet az új korszakon.

Hardverek, szoftverek, tesztek, érdekességek és színes hírek az IT világából ide kattintva!

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.