Advertisement

Megatrendek szellemében

|

Szakértők hat megatrendet azonosítanak - a globalizáció 2.0-nak nevezett folyamatot, a klímaváltozást, az individualizmus és az értékpopulizmus terjedését, a digitalizációt, a társadalmak elöregedését és a technológiai konvergenciát -, amelyek a vezetői feladatokat is érintik.

Miképpen jelennek meg ezek a globális trendek a projektmenedzsmentben - kérdeztük Sándor Zoltántól, az IT-tanácsadással, ezen belül elsősorban projektmenedzsmenttel és információbiztonsággal foglalkozó Profexec Kft. ügyvezető partnerétől.

Hirdetés
          

Computerworld: A globalizáció 2.0-nak nevezett folyamat lényege, hogy a világgazdaság centruma Nyugatról Kelet felé mozdul el. Hogyan mutatkozik meg ennek hatása a projektmenedzsmentben?           

Sándor Zoltán: Mindezek, de különösen a globalizáció és a technológiai trendek konvergenciájának hatása a mindennapi munkánkban is érezhető. A globalizáció következtében nagyon sok vállalat, közülük is elsősorban az elosztott szolgáltatóközpontok (Shared Sevice Centerek, SSC-k) egy-egy országra koncentrálják tevékenységüket, innen látva el globális projektmenedzsment-tevékenységüket. Ami a technológia konvergenciáját illeti, nyilvánvaló, hogy a projektek levezetését, az erőforrások koncentrálását megkönnyíti, ha ugyanolyan technológiai platformon lehet dolgozni.

Ami pedig a globalizációt illeti, a képzett, angolul beszélő, költséghatékony szakemberek miatt számos projektmenedzsment-feladatot nyugati helyett keleti országokból, köztük Magyarországról látnak el, ami az SSC-k számosságán is lemérhető.

Sándor Zoltán ügyvezető partner, Profexec Kft.          

CW: Milyen attitűdváltozásokat követelnek meg ezek a trendek a résztvevőktől?           

SZ: Minthogy e projektek virtuális, távoli vezetéssel futnak, a siker érdekében mindenekelőtt multikulturális gondolkodásra, a kulturális különbségek iránti nyitottságra, a különböző kultúrákból érkező szakemberek közötti összhang megteremtésének képességére van szükség.           

CW: Hogyan nyilvánul meg a projektekben a vállalatok környezettudatossága?           

SZ: A legnyilvánvalóbb példa erre a távoli munkavégzés lehetőségének biztosítása, ami segít abban, hogy kevésbé szennyezzük a környezetet. A SSC-k általában élnek ezzel a lehetőséggel, hiszen az adott projektben részt vevő erőforrások amúgy is különböző helyeken ülnek, a technológia fejlettsége pedig lehetővé teszi ezt a nem mellesleg időtakarékos munkavégzési formát.           

A gyártóvállalatok részéről is egyre nagyobb a tiszta technológiák, a környezetkímélő megoldások iránti igény; már a projektek tervezése során törekszenek az energiafogyasztás optimalizálására, megújuló források felhasználására. Például lehetőleg úgy választanak helyszínt, hogy szinergiákat találjanak adatközpontjaik között.           

CW: Milyen személyiségjegyeket domborít ki és követel meg az agilis módszertan alkalmazása?

SZ: Magyarországon is lendületesen tör előre az agilis módszertan. Változó világunkban, amikor egy-egy - például szoftverfejlesztési - projekt célterülete is gyorsan megváltozhat, illetve nagyon szorosak a határidők, gyorsan változnak az elvárások, az agilitás nagyon fontossá vált. Nem elég azonban, hogy a projekt agilisan működjön, kell az is, hogy a vezetés és az adott szervezet szintén támogassa az önálló munkavégzést; a vezető coaching-szemlélettel forduljon az alkalmazottak felé, és bizalmat szavazzon az agilis csapatmunkának. Más szavakkal: az új korszakot a mindenható "hős vezető" helyett a szolgáló, együttműködő vezető típusának megjelenése jellemzi.           

Nem elég, ha a megegyezés szerinti célt, idő- és költségkeretet tartva sikerrel valósítjuk meg a projektet, fontos ezek optimalizálása is: a cél vagy a költségkeret megfelelő módosítása, az erőforrások hatékony mozgatása, hogy a résztvevők motiváltan sikerre tudják vinni a projektet. Vagyis a menedzsmentszemléletnek is változnia kell, de a projekt tervezése és megvalósítása során is a hatékonyságnak kell középpontban állnia.           

Szakértelmünk piaci kamatoztatása mellett vezetőknek, menedzsereknek oktatjuk is a metodológiákat, és segítünk elmélyíteni a soft skilleket. Képzéseink többségén nagyobb vállalatok szakemberei vesznek részt, bár tapasztalataink szerint már a nagyobb kkv-knál is odafigyelnek a projektek hatékony menedzselésére. Alapképzéseinken vezetők sajátítják el a projektszemléletet, de tartunk PMI PMP- (Project Management Professional) és agilis PMI ACP- (Agile Certified Practitioner) felkészítést is. Magyarországon főbb ügyfeleink közé tartozik a Diageo, a Mol, a Magyar Posta, a Telenor, az Invitel.

0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.