Hirdetés
. Hirdetés

Motorcsere verseny közben

|

A világ digitális transzformációs lázban ég. A legtöbb forrás a digitális transzformációs projektek egyik kulcselemének az adatkezelés megújítását tartja. A Gartner (Why Data and Analytics Are Key to Digital Transformation) az ilyen projektek sikerét egyenesen a megfelelő adatkezelési és adatelemzési kompetencia kialakításában látja.

Hirdetés

De mit jelent pontosan, és milyen kihívásokkal jár egy szervezetnek az adatmenedzsment megújítása? Babos Gergellyel, az OTP Bank adatmenedzsment területének vezetőjével beszélgettünk.

Hirdetés

Computerworld: Milyen kihívásokat jelent egy szervezetnek az adatmenedzsment megújítása?

Babos Gergely: Leginkább egy autóversenyhez tudnám hasonlítani, ahol mindenki csúcsra járatja a versenyautókat, de valami nem működik jól a motortérben. A mérnökök próbálják megállapítani, milyen gyors beavatkozással lehetne életben tartani a motort, de nem pontosan tudják, mi a baj. Motort kellene cserélni, de nem tudják megmondani, hogy ez mennyi idő alatt lehetséges, és az új motorral a verseny végére lehagyjuk-e a versenytársainkat. Ráadásul az új motor vadonatúj prototípus, vajon jó lesz-e a versenyautónkba?

A digitális transzformációs projektek és az adatmenedzsment megújítását célzó projektek különösképpen ilyenek. Próbáljuk úgy előkészíteni a megújítás lépéseit, hogy közben a szervezet tovább tudjon működni, lehetőség szerint zökkenőmentesen, az új eszközök, folyamatok, működés úgy implementálódjanak, hogy a szervezet előnyére váljanak már a legelső percben.

CW: Miért ennyire fontos az adat a digitális transzformációk sikeréhez?

BG: Több szempontból is nélkülözhetetlen. Egyrészt bármilyen megoldást szeretnénk bevezetni a szervezetben, legyen az egy új CRM-funkció vagy banki környezetben egy hitelbírálati komponens, de sorolhatnám még, minden megoldás adatot fog kérni a működéséhez. Ráadásul manapság kulcsfontosságú az adat frissessége és a rendelkezésre bocsátás sebessége, a "time-to-market". Ha nem rendelkezünk olyan megoldásokkal, amelyek valós időben tudnak adatot szolgáltatni, ráadásul az adatfolyam kialakítása, a fejlesztési idő nem elég rövid, versenytársaink hamarabb és jobb minőségű adatokkal fogják beindítani új megoldásaikat, és elviszik ügyfeleinket.

Másrészt a digitális csatornákon egyfolytában új adatok állnak elő, amelyeket az elemzők rendelkezésére kell bocsátani, hogy eldönthessék, hasznos-e a szervezetnek, be kívánjuk-e építeni az elemzéseinkbe, működésünkbe. Ehhez az adatokat tudatosan kell menedzselnünk, olyan feladatokkal kell foglalkoznunk, amelyek a legtöbb szervezetben eddig nem voltak jelen, úgymint adatok tartalmának, definíciójának, előállítási folyamatának vagy életciklusának kezelése. Olyan szereplők jelennek meg mind üzleti, mind IT-oldalon, mint például a data owner, a data steward stb., akik az adatokkal kapcsolatos feladatok elvégzéséért felelnek.

Babos Gergely, az adatmenedzsment terület vezetője, OTP Bank

CW: Ezek szerint az egész szervezet együttműködésére szükség van a korszerű adatmenedzsment kialakításához?

BG: Így van, sőt nemcsak az együttműködésére, hanem a támogatására és elszántságára is szükség van. A feladatok egy része nem IT-, hanem főként üzleti kompetenciát igényel. Fontos egy üzleti igény megfogalmazásának pillanatában, hogy végiggondoljuk üzleti oldalról, hogy a keletkező vagy módosuló adatokat mire és hogyan szeretnénk felhasználni. Ez gondolkodásmódbeli, szervezeti kulturális változást jelent. Szoros együttműködés kell az üzleti és IT-területek között, és mindkét terület meg kell, hogy értse a másik feladatát, szempontjait, hogy közösen alakítsák ki a jó megoldásokat. Ráadásul folyamatosan új módszerek, technológiai megoldások születnek a világban, hiszen ez az egyik legdinamikusabban fejlődő informatikai terület. Ezeket folyamatosan követni kell, a munkatársaknak nyitottaknak kell lenniük az új ismeretek megszerzésére és eszközök, módszerek kipróbálására.

CW: Egy kérdésről nem beszéltünk: mi ennek a költsége, és hogyan lehet kimutatni adatmenedzsment-beruházásunk hasznosságát?

BG: A beruházás költségét még ki lehet mutatni, de a hasznosságát, vagy inkább beruházásunk megtérülését már jóval nehezebb. Ennek oka, hogy jellemzően nem a költségcsökkenés oldalán jelentkezik a beruházás megtérülése, bár ott is be lehet azonosítani csökkentő tételeket, mint például a tudatos adatkezelés miatt csökkenő redundáns vagy szükségtelen mennyiségű adatok tárolási költségének csökkenése, az adatvagyon pontos üzleti tartalmának ismertségéből adódó duplikált adatpiac-fejlesztési igények csökkenése.

A valós megtérülést azonban a szervezet versenyképességének megőrzése vagy javítása oldalán kell keresnünk. Nehéz kimutatni, hogy egy beruházás elmaradásával mennyit veszítettünk volna a versenyképességünkből, vagy milyen új üzleti igényeket nem vagy csak jóval nagyobb költséggel és átfutási idővel tudott volna az IT kiszolgálni, és ennek mekkora a bevételcsökkentő hatása. Ha már költségekről beszélünk, ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az adatmenedzsment-megújítás része kell, hogy legyen az adatvagyon-kezelési költség mérésének kialakítása, tehát az adatvagyonnal kapcsolatos üzleti és IT-karbantartási tevékenységek költségét, egy új adat létrehozásának vagy az adat tárolásának költségét jó, ha a kontrolling szemüvegén keresztül is megnézzük, hogy tisztában legyünk azzal, mennyibe kerül az adatvagyonunk fenntartása és fejlesztése.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.