Pénzügyi tanácsadás robottámogatással

|

Az MKB Banknál bevezetett hibrid tanácsadói modell ötvözi a személyes kiszolgálás és a korszerű digitális technológiák előnyeit. Szoftverrobottal a háttérben gyorsabbá válik a kiszolgálás, miközben csökken a befektetések kockázata és nő azok hozama.

Ahogy az iparban rohamtempóban terjednek a gyakran ismétlődő munkafolyamatokat végző fizikai robotok, úgy az irodai munkában is egyre több feladatot vesznek át az emberektől a szoftverrobotok. Különösen olyan, jellemzően rutinszerű tevékenységeknél használhatóak kiválóan, amelyek nincsenek közvetlen kapcsolatban az ügyfelekkel. A szoftverrobotokat leggyakrabban informatikai támogató és fejlesztő feladatok elvégzésére alkalmazzák. A Statista adatai szerint ezután a pénzügyi-számviteli, a marketing- és az ügyfélszolgálatos területek következnek.

Hirdetés

Október végén az MKB Bank bejelentette, hogy Magyarországon elsőként robottanácsadót alkalmaz privátbanki üzletágában. A megoldás három fő területen garantál jelentős előrelépést. Ezek: szofisztikált eszközallokáció, modellkonformitás-monitoring, termékinformáció. A hazai fejlesztésű döntéstámogató és eszközallokációs rendszer fő célja, hogy hatékonyan segítse a privátbanki tanácsadók munkáját az ügyfélportfóliók összeállításánál. Hasonló megoldásokkal már találkozhatunk a fejlett pénzügyi piacokon. Az MKB Bank rendszerét az a Blueopes Zrt. fejlesztette, amelynek fő befektetője az MKB Fintechlab.

- A döntés, hogy tanácsadóink munkáját szoftverrobotok támogassák, már korábban megszületett. Az MKB Bank évek óta elkötelezett partnere a fintech szektornak és a legtehetségesebb startupoknak is. E törekvésünkben legfontosabb platformunk az MKB Bank által 2016-ban létrehozott MKB Fintechlab, amely olyan inkubációs hátteret kínál startupok számára, amely várakozásaink szerint a jövőben a teljes MKB Pénzügyi Csoport mindennapi működését is támogatni tudja. A Blueopes Zrt. és az MKB Private Banking közös projektje, a robottanácsadó e közös gondolkodás és cselekvés egyik legjobb példája - tájékoztat Szabó Sándor, az MKB Bank Privátbank igazgatója.

Szabó Sándor igazgató, MKB Bank Privátbank

Az algoritmus csak javasol, nem dönt
A Deloitte kutatása szerint a Nyugat-Európában található pénzintézeteknél egy robottanácsadó rendszerszintű bevezetése az egy tanácsadóra jutó, fedezeti pont eléréséhez szükséges kezelt vagyont 52 százalékkal képes csökkenteni. Az ebből fakadó költséghatékonyság-növelésen kívül várható, hogy a gyorsan elérhető és egyedi portfóliók már középtávon növelik az ügyfél-elégedettséget. Ez hozzájárulhat a további sikeres ügyfél-akvizíciókhoz, valamint a lemorzsolódás csökkentéséhez is.

- Az elégedettség mérése módszertani kérdéseket vet fel, ezért a legtöbb befektetési szolgáltatást nyújtó szervezet az elégedettség szintjét nem szokta nyilvánosságra hozni, de a kezelt vagyonok növekedési adatai így is önmagukért beszélnek. Napjainkban világszerte 397 milliárd dollárt kezelnek valamilyen digitális vagyonkezelési megoldásban - legyen az teljesen automatizált vagy hibrid tanácsadói rendszer. Ez az elmúlt években 68 százalékos éves növekedést jelent, aminek nagy része az új ügyfélpénzeknek köszönhető. Eközben a piac egésze - a kezelt vagyont tekintve - 7 százalékkal bővült. A gyors növekedés nagy része az Egyesült Államokban zajlott és zajlik le, a kezelt vagyon közel háromnegyede itt található. Nem véletlen, hogy az ETF- (Exchange Traded Fund, nyíltvégű befektetési alap) forradalom zászlóshajóját jelentő Vanguard digitális vagyonkezelési megoldása már 100 milliárd dollár felett jár, és a két legnagyobb független, válság után indult szereplő is bőven 10 milliárd dollárt meghaladó vagyont kezel - mutat rá Faluvégi Balázs, a Blueopes CEO-ja.

Faluvégi Balázs CEO, Blueopes

Az előbbi egyébként, az MKB Private Bankinghez hasonlóan, szintén hibrid tanácsadói modellben dolgozik - teszi hozzá Szabó Sándor.

Vajon a fejlett pénzpiacokon milyenek a szoftverrobotok alkalmazásának tapasztalatai, és azokat miként vették figyelembe az MKB Banknál? - A private banking mindig is személyes ügylet volt, és az is marad. Ez azt is jelenti, hogy az alkalmazás bevezetése a tanácsadók meghatározó szerepében nem jelent változást. Az ügyfélkapcsolat ápolásában, az ügyfelek igényeinek minél jobb megismerésében tehát a jövőben is elsősorban a tanácsadóinkra számítunk. Ezt a Vanguard hibrid tanácsadói modelljének sikere is alátámasztja. Szintén e megközelítés jó példája a legnagyobb német és a második legnagyobb európai robo-advisor, a Scalable Capital együttműködése az olyan nagy szereplőkkel, mint az ING vagy a Santander. Ügyfeleink - tanácsadóink közreműködésével - maguk dönthetik el, hogy mibe fektetik a pénzüket. A technológia rendszeresen javaslatot ad, monitorozza a meglévő portfóliókat, és segít a szolgáltatás számos pontján, de a végső szót nem mondja ki, így ügyfeleink nem kerülhetnek abba a számukra egyelőre ismeretlen helyzetbe, hogy kizárólag algoritmusokra bízzák befektetéseiket - hangsúlyozza az MKB Bank Privátbank igazgatója.

A robot segítségével az MKB Bank munkatársai gyorsabban, egyszerűbben tudnak egyedi ajánlásokat készíteni az ügyfelek számára. Az ajánlások a bank befektetési politikája és elemzői által ajánlott termékeket tartalmazzák, így az eddigieknél lényegesen jobban diverzifikált portfóliók kialakítására nyílik lehetőség. A szélesebb diverzifikáció kisebb kockázatot, ugyanakkor nagyobb hozamot jelent az ügyfelek számára.

Olyan megoldás, ami az üzletnek kell
- A pénzvilágban nagyon sokféle szoftverrobotot használnak, de legyen szó bármely dobozosnak nevezett termékről, a megrendelő igényei szerinti testre szabás elkerülhetetlen. Az MKB Private Banking és a Blueopes Zrt. közös robottanácsadójának legnagyobb értéke, hogy az üzleti igényeket már a fejlesztés nagyon korai stádiumában be tudtuk építeni a specifikációba, vagyis valóban az a megoldás jött létre, amire az üzletnek szüksége van. Ez azt is eredményezte, hogy az esetleges technikai kötöttségek miatt nem, vagy csak nagyon minimális mértékben kellett az üzleti igények tekintetében kompromisszumokat kötnünk. A fejlesztés során kifejezett törekvésünk volt, hogy a meglévő IT-infrastruktúrát a lehető legkisebb mértékben terheljük fejlesztési igényekkel a robottanácsadó projekt miatt. Szerencsére a választott platform rugalmassága lehetővé tette, hogy ténylegesen is csak minimális mértékben kelljen klasszikus belső IT-fejlesztési kapacitásokat igénybe vennünk - fogalmaz Szabó Sándor.

Több idő jut a személyes ügyfélkapcsolatokra
A szoftverrobotot - a pilotidőszakot követően - fokozatosan vezetik be az MKB Private Banking üzletágában. A bank vezetőinek várakozásai szerint az alkalmazás használata a jövő év eredményeihez már számottevő módon tud hozzájárulni.

- Amint arról korábban is szó esett: a private banking személyes üzlet. Tanácsadóink létszámát nem csökkentjük, sőt 2018-ban jelentősen, közel 40 százalékkal növeltük. Az MKB Bank folyamatosan javuló üzleti megítélésének és a piac dinamikus bővülésének köszönhetően jelentős mennyiségű új lehetőséget látunk magunk előtt. A hatékonyság javulását az ügyfelek még gyorsabb kiszolgálása jelenti. Azt az időt tudjuk jelentősen rövidíteni, amit munkatársaink eddig a tárgyalások előkészítésére, a befektetési javaslatok elkészítésére fordítottak. Az így felszabaduló időt azzal tudjuk tölteni, ami számunkra a legfontosabb és egyben legkedvesebb is: az ügyfelekkel való személyes találkozásokra - emeli ki Szabó Sándor.

A szóban forgó szoftverrobot csak a privátbanki tanácsadók munkáját érinti. Ez a terület, jóllehet jelentős vagyont kezel, és meghatározó részt képvisel a banki bevételekben, mégis egy viszonylag kis létszámmal működő szervezet, összesen 25 tanácsadóval dolgozik. Az ő felkészítésük a robottanácsadó használatára, beépítésére a munkafolyamatokba a projekttel párhuzamosan, folyamatosan zajlik.

- A private banking üzletág számára kifejlesztett szoftverrobot logikus további hasznosítási területe lehet a prémium bank, amely szintén a befektetési szolgáltatások köré épül. A projekt indulásakor az üzleti modellt eleve úgy alkottuk meg, hogy a szolgáltatást - a sikeres bevezetést és pilotidőszakot követően - lehetőségünk legyen a prémium szegmens felé is kiterjeszteni, természetesen az üzletági különbözőségek és igények figyelembevételével. Az MKB Bank és a teljes MKB Pénzügyi Csoport más területeken, más folyamati lépéseknél is erőteljesen vizsgálja a szoftverrobotok és további digitális megoldások bevezetésének lehetőségeit - fogalmaz Szabó Sándor.

- Hirdetés
Hirdetés
X
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra » Advertisement

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.