Hirdetés
. Hirdetés

Robottargoncákkal kisimított folyamatok

|

Logisztikai robotokkal, azaz villás emelőszerkezettel ellátott autonóm targoncákkal (AGV-kkel) ma már az autógyáraktól a gyógyszergyártó vállalatokig számos iparágban találkozhatunk. Beszerzésük vagy lízingjük uniós keretből támogatott Ipar 4.0-s fejlesztések részeként is megoldható.

Hirdetés

Interjúalanyunk, Szentmiklóssy László, az ALEF informatikai disztribútorcég AGV üzletfejlesztési menedzsere multinacionális termelővállalatok automatizálási és robotizálási projektjei során szerzett sokrétű tapasztalatot, vált AGV-specialistává. Az ALEF AGV-projektjeit az teszi egyedivé, hogy azokat a disztribútor gyártói szintű tudásának és informatikai partnereinek köszönhetően kulcsrakészen valósítják meg.

Computerworld: Az Agilox rajintelligenciával rendelkező robottargoncái képesek kommunikálni a vállalatirányítási rendszerekkel, de önálló munkavégzésre is programozhatóak. Milyen típusú projekt a bevezetésük?
Szentmiklóssy László: A fix telepítésű robotok bevezetésétől eltérően az AGV-projekteknél nagyon sok helyi körülményt, munkafolyamatot kell figyelembe venni. Az Agilox targoncák figyelik a környezetüket, képesek kikerülni az útjukban felbukkanó embereket vagy ottfelejtett tárgyakat, időben felismerik a vészhelyzeteket és reagálnak azokra, ugyanakkor például hűtőházakban, magasraktárakban limitáltan alkalmazhatóak, illetve kombinálni kell őket más technológiákkal. A bevezetés a folyamatok, a koncepció, valamint a telephely, az útvonalak és lokációk felmérésével kezdődik. Az AGV-specialista bevonásával kidolgozott koncepció határozza meg a végeredményt, így az AGV-projekt a teljes belső ellátási láncra pozitív hatást gyakorolhat. Magyarországon is jellemzően multinacionális óriások leányvállalatai érdeklődnek a megoldás iránt. Esetükben már az ötletelés fázisában célszerű tapasztalatcserét folytatni az anyacég szakértőivel, avagy korai szakaszban AGV-specialistát bevonni. Bár a minimális követelmény a rakományok vagy anyagok szállítási útvonalának meghatározása, olyan rendszert érdemes kialakítani, amely során az ideális állapotot határozzuk meg az alapanyag átvételétől és tárolásától kezdve a késztermék betöltéséig és rakodásáig a lehető leghatékonyabb módon, az optimális AGV-számmal.

CW: A robotok részben kiváltják a humán munkaerőt, hétvégén is előre programozottan képesek működni… Hogyan szokták számolni a beruházás megtérülési idejét?
SzL: A ROI vállalatonként változó; egyes vevők nagyon rövid, mások sokkal hosszabb megtérüléssel számolnak, de a felmérés utáni ajánlat alapján kiszámolható, milyen megtakarításokat hozhat az AGV-k bevezetése. Kérdés például, mennyire fontos a biztonság vagy a minőség, azoknak milyen költségtényezői vannak az adott felhasználónál. A robotok milliméteres pontossággal manővereznek, helyezik el a raklapokat, nem okoznak ütközéses kárt. Az AGV-bevezetés mindig folyamatoptimalizálással jár együtt - érdemes használni a Lean és a digitalizáció eszköztárát - számos kapcsolódó folyamatot átláthatóvá, kisimíthatóvá kell tennünk. Hamar kiderül például, ha egy-egy lerakóhelyet célszerű közelebb vinni a gyártósorhoz, mert így nagyobb megtakarítás érhető el.

Ugyanakkor tudnunk kell, hogy az AGV-technológia nem alkalmazható kamionrakodásra, jeges, csúszós talajon, szabadtéri használatra - ezeket a feladatokat emberi munkaerővel kell megoldani. Tapasztalatunk szerint azonban az önvezető targoncák karbantartási igénye kisebb a manuális targoncákénál: egyes flották már 15 éve üzemelnek, míg a kézi targoncák ritkán bírnak 8 évnél többet. A rendszert úgy kell megtervezni, hogy az adott időszakon belül előforduló legnagyobb terhelést is képes legyen átvenni - és itt nem az évente egyszer előforduló csúcsokról van szó. Bonyolultabb rendszerek esetében ajánlatos virtuális modellen szimulálni azok működését.

CW: Magyarországon milyen konstrukciókban érhetők el az Agilox AGV-k?
SzL: Egyre gyakoribb a vásárlás, de van lehetőség zárt vagy nyitott végű lízingre is. Igénybe lehet venni továbbá a munkahelyteremtésre, kapacitásnövelésre, digitalizálásra kiírt állami támogatásokat - ez utóbbiak felkutatásában mi is tudunk segíteni. A tervezéstől a projekt levezetésén át az utógondozásig és karbantartásig minden teendőt ellátunk. Szükség esetén igénybe vesszük a gyártó szakértelmét, illetve továbbítjuk a visszajelzéseket, speciális kéréseket az Agiloxnak. Projektjeink annyiban speciálisak, hogy az ALEF nem csupán az Agilox AGV-ket szállítja le, hanem informatikai partnerei, integrátorcégek segítségével meg tudja oldani a teljes infrastruktúra kialakítását vagy kibővítését is a wifi hálózattól kezdve a szoftveres integrációig. Partnerhálózatunkban mindig megtaláljuk azt a céget, illetve tudást, amelyikre a speciális vevői igények miatt szükség van.

Hirdetés

Hardverek, szoftverek, tesztek, érdekességek és színes hírek az IT világából ide kattintva!

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A Project029 Magyarország Kft. közleménye
Bezár