Szuperversenytársak a médiapiacon

|

Személyre szabott, élményszerű tartalmat várnak a fogyasztók, ami a közösségi médiának kedvez, de a hagyományos sajtó sem marad feltétlenül kenyér nélkül.

Akárcsak a versenyszféra más területein, a távközlésben, a média-, technológia- és szórakoztatóiparban is új üzleti modellek jelennek meg az újgenerációs technológiákkal, egyrészt elmosva a hagyományos határokat és különbségeket, másrészt kidomborítva az ügyfélközpontú viselkedés alapelemeit: a kapcsolatok és a bizalom fontosságát, állapítja meg friss jelentésében (PwC Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022) a PwC. A Konvergencia 3.0-nak nevezett jelenség - eltérően a korábbi konvergenciahullámoktól - újradefiniálja a versenyfeltételeket; az egyre igényesebb fogyasztókat megcélzó specializált, hiánypótló szolgáltatókat, szuperversenytársakat hoz létre.

Hirdetés

A PwC jövőképe szerint e folyamat során szertefoszlanak a hagyományos média-, szórakoztató-, technológiai és távközlési ipart elválasztó határvonalak, elmosódnak a különbségek a nyomtatott és a digitális tartalom, a videójátékok és a sport, a vezeték nélküli és a vezetékes hozzáférés, a kábeles és az online közvetítés, valamint a közösségi és a hagyományos média között, előtérbe kerül viszont a fogyasztók megszólítása, a fogyasztói és a közbizalom kiépítése és fenntartása.

Új üzleti modell
Annak érdekében, hogy részesedhessenek az új bevételi forrásokból, avagy megőrizhessék pozícióikat, a piaci szereplők új üzleti modelleket keresnek maguknak. A PwC kiterjedt (53 földrajzi területet és 15 iparágat lefedő) vizsgálata szerint a következő öt évben a globális szórakoztató- és médiaipari kiadások 4,4 százalékos összetett éves növekedési ütemére (CAGR) lehet számítani. Ezen belül a leggyorsabban a digitális technológiával átitatott szolgáltatások, mint a virtuálisvalóság-megoldások és az OTT-videók bevételei nőnek, zömmel az újságok és folyóiratok árbevételének rovására, és a tévé-, rádióadók, könyvkiadók bevételei is csupán 2 százalékkal emelkednek ebben az időszakban. Kivételek persze akadnak: Indiában 2022-re közel egymilliárd dolláros pluszbevételre számíthatnak a lapkiadók (és a szaklapokat sem lehet a napilapokkal egy kalap alá venni - A Szerk.).

Olcsóbbá és személyre szabottabbá teszi a jövő tartalomszolgáltatásait a mesterséges intelligencia és a kiterjesztett valóság, amely új szereplőket, a PwC szóhasználatával szuperversenytársakat vonz be a piacra, amelyek igyekeznek majd új szintre emelni a digitális tartalomfogyasztási élményt.

Az új fa gyökerei
Nem a semmiből bukkannak elő a következő évek szuperversenytársai, hanem a már meglévő szolgáltatásokra települnek rá. A PwC ezek közé sorolja a nagysebességű mobilinternet-kapcsolatokat, amelyek száma 2022-ig 2,2 milliárddal nő majd (az áttörés, amikor az okostelefonos forgalom megelőzi a vezetékes adatforgalmat, 2020-ra várható). Ebből következik a hirdetések jelentős részének átcsoportosítása a mobilokra. Ez már idén látható lesz; 2018 lesz az első olyan év, amikor a mobilinternetes reklámbevételek globálisan megelőzik a vezetékeseket.

Új bevételek keresése közben egymás piacait fogják kóstolgatni a szórakoztatóipari és médiavállalatok, ahogy a távközlési cégek is igyekeznek majd szórakoztató és médiatartalmakkal fenntartani növekedésüket. Nem lesz könnyű dolguk, hiszen a közösségimédia-platformok előrébb járnak ezen az úton, néhány tartalomszolgáltató saját értékesítési platform építésével igyekszik visszavágni.

A tudatos fogyasztók megnyerésében, rajongóvá tételében azonban a legfontosabb a személyre szabott tartalom. Számukra - például mesterséges intelligenciát és adatelemzést bevetve - egyedi kínálatot kell nyújtaniuk mind a szuperversenytársaknak, mind a réspiaci szereplőknek, mert ők nem kérnek az uniformizált tartalomból. A PwC szerint az élő élmény vonzerejére jó példa az e-sport: az események jegyértékesítése 2022-ig évi 21,1 százalékkal emelkedik majd.

Miként bármely más iparág digitális átalakulásában, a tartalomszolgáltatás előttünk álló korszakában is meghatározó tényező a fogyasztók és a partnerek bizalmának elnyerése és fenntartása. Elég csak a hamis hírekre, az ezek által keltett pánikra, vagy a nagypolitikára gyakorolt hatásukra gondolnunk, hogy belássuk: a média- és szórakoztatóipari vállalatoknak meg kell őrizniük és bizonyítaniuk kell megbízhatóságukat, felelős módon kell kezelniük a megosztott információkat, tartalmakat. Ahogy a PwC-nél fogalmaznak: a bizalomépítés során a tartalom és a márka képezi az alapot, kezdve a minőségre vonatkozó ígéretek betartásával.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.