Hirdetés
. Hirdetés

Többet költünk digitalizációra, de nem szabad abbahagyni

|

Sekélyebb lesz a vártnál az informatikai költés idei csökkenését mutató görbe V-je, mivel sok vállalat felgyorsította digitalizációs beruházásait, prognosztizálja az IDC. A járványhelyzet gazdasági hatásának kivédésére indított kezdeményezéseknek azonban a stratégia részévé kell válniuk, hogy hosszú távon is erősítsék az üzlet állóképességét és versenyerejét.

Hirdetés

A teljes IT-költés idén várhatóan 1 százalékkal fog csökkenni világszinten, az év korábbi szakaszában valószínűsített 3 százaléknál jóval kisebb mértékben. A biztató adattal az International Data Corporation (IDC) előrejelzése (The Future Enterprise: The Next Normal Priorities Driving Technology Investments) szolgál, amely szerint a piac a vártnál sokkal jobb teljesítménye a felhőalapú és digitális szolgáltatások, a távmunka és a távoktatás támogatásához szükséges eszközök, valamint a kibervédelmi megoldások iránti kereslet ugrásszerű növekedésének köszönhető.

Hirdetés

A piacelemző felmérésében az informatikai vezetők 42 százaléka jelezte, hogy a digitális felzárkózás és átalakulás felgyorsítása érdekében vállalata növeli technológiai beruházásait. Kezdeményezéseik nyomán a teljes IT-piac - az idei, viszonylag enyhe csökkenést követően - már jövőre magára talál, és 2024-ig évente átlagosan 5 százalékkal fog bővülni.

Digitális egyenlőség, hibrid munkaerő

Előrejelzésében az IDC a digitális transzformációs törekvések három területét - a digitális egyenlőség megteremtését a munkaerő körében, az új ügyféligények kiszolgálását és az automatizálás felgyorsítását - emeli ki, amelyeken a vállalatok technológiai beruházásaikkal hosszabb távon is fokozhatják állóképességüket és versenyerejüket. A mostani világjárványt megelőzően a szervezeteknél átlagosan a munkaerő 14 százaléka dolgozott otthonról, az arány azonban drámai módon 45 százalékra szökött fel, és ma már sok szervezet számol azzal, hogy a távmunkások tábora a továbbiakban is hasonlóan nagy marad. A hibrid munkaerő hosszú távon is sikeres támogatásához azonban elengedhetetlen, hogy a kollégák ugyanolyan hálózati hozzáférés és alkalmazáselérés mellett dolgozhassanak otthonról is, mint a céges irodában.

Két prognózist is adott erre nézve az IDC. A világ kétezer legnagyobb vállalatának 75 százaléka 2023-ra megteremti ezt a digitális paritást, munkaereje nem alkalmilag, hanem alapból lesz hibrid szerkezetű, elosztottan is kész a valós idejű együttműködésre. Ugyancsak a G2000-es vállalatok háromnegyede 2022-ig további 2 milliárd dollárt költ majd arra, hogy az alkalmazottak otthoni irodáját a kiterjesztett vállalati környezetbe illessze.

Érintésmentesség és felpörgő automatizálás

Arra az IDC egyesült államokbeli felmérése is rávilágított nemrég, hogy a világjárványban a fogyasztók csaknem fele (47,6 százaléka) nagyon aggódik személyes egészségi állapota miatt. Félelmeik enyhítésére a vállalatok a személyes érintkezést és a fertőzésveszélyt minimalizáló megoldásokkal válaszoltak a boltokban szorgalmazott érintésmentes fizetéstől kezdve az online vásárolt áruk járdaszegélyről történő átvételéig, és a továbbiakban is többet költenek majd az érintésmentesen indítható, automatizált folyamatok felhasználói élményének fejlesztésére, külön hangsúlyt helyezve a párbeszédalapú kezelőfelületekre és az önkiszolgálást egyszerűsítő mobilalkalmazásokra.

Jövőre a fejlesztési projektek 40 százalékánál a feladatok között elsőbbséget kaphat az érintésmentes, automatizált folyamatok kezelőfelületének tervezése és kialakítása, szól az IDC előrejelzése. Várhatóan 2023-ban a fogyasztók vásárlásaik 75 százalékát már online fogják intézni, üzletbeli vagy járdaszegélyi átvétellel, ezért a rendeléseket teljesítő logisztikai mikroközpontok helyi vagy közeli kialakításába a vállalatok 35 százalékkal többet ruháznak majd be.

Mind nagyobb szerephez jut a vállalatok életében a munkaerő és az IT-üzemeltetés automatizálása is. A piacelemző szerint 2022-re a rutinszerű munkafolyamatok 45 százalékát a szervezetek vagy automatizálják, vagy elvégzésükbe digitális munkatársakat is bevonnak a mesterséges intelligencia (AI), a robotizált folyamatautomatizálás (RPA) és a robottechnológia támogatásával. A rá következő évben a G2000-es nagyvállalatok 75 százaléka pedig IT-munkaerejét is automatizálással alakítja át, hogy megbirkózzon a példátlan mértékű digitalizáció üzemeltetési feladataival.

Előrejelzésében az IDC kitér a speciális kihívásokra is, amelyekkel a Covid-19 pandémia az egyes iparágak szereplőit, illetve a kis- és középvállalatokat szembesíti. A piacelemző szerint 2021-ig a kkv-k legalább 30 százaléka nem tud alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez, és digitális megoldásokkal új alapokra helyezni ügyfélkapcsolatait, ezért 2023-ig olyan mikrovállalkozások hulláma várható a piacon, amelyek már eleve digitális platformokra és ökoszisztémákra építik üzletüket.

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.