Hirdetés
. Hirdetés

Válasszunk sikeres cégnevet!

|

Névválasztási tanácsok kezdő vállalkozásoknak, avagy mit is jelent a Google neve.

Hirdetés

Nomen est omen... Tudatos névválasztás, igen érdekes kérdése a vállalkozások indulásának. Ez az a pillanat, amikor eldől, hogy kreatív, vagy inkább gyakorlatias cégstratégiát választunk. A név ugyanis árulkodik. A gyakorlatias név sokat sejtet, vagy mindent elárul a mögötte álló cég terveiről, stratégiájáról, sőt még talán a rugalmasságáról is. Egy konvencionális névválasztás legtöbbször vonalas vezetést és gyakran hagyományos felépítésű céget takar, olyat, amely nem akar nagy változásokat, viszont területén meghatározó szeretne lenni.

Az Első Magyar Söprűnyélgyártó Kft. bizonnyal nem a kreativitásáról lesz híres, de lehet hogy, az alapítók pont a megszokott formákat és megbízható minőséget részesítik előnyben. Nehéz lesz vele az interneten sikert elérni, s meg sem próbálom kitalálni, hogy is hangzana egy domain, mert inkább hangzik százéves hagyományú cégnek, mint most indult start-up vállalkozásnak. Persze ez nem jelenti azt, hogy nem ők lesznek a hazai söprűnyél megreformálói, de a nevük inkább azt mondja, a söprűnyél legyen hagyományos.

Megszokott forma valamilyen rövidítést cégnevünkben megalkotni, ezt aztán vagy értik partnereink, vagy átalakul valamilyen hívó szóvá. Az iWiW-ről sokan azt sem tudják, hogy az az angol ki-kicsoda szóból érkezett, mégis milliónyi felhasználóval büszkélkedhet. Sokat számíthat azért az is, hogy FőKeFé-nek, vagy DRMV-nek nevezzük cégünket. Itt azért láthatóan nehéz általánosítani, hiszen sokféle rövidítés alapú cégnevünk akad.

Kreativitás, az vajon mi?

Egy másik divatos irányzat, amikor már megjelenik a kreativitás, de a név valahogy mégis kapcsolódik a cégprofillal. A Kaptafa Kft. már valamelyest absztrakt módon közvetíti az üzenetet, miszerint cipész maradjon a kaptafánál. Itt is lehet sejteni, hogy a tevékenység micsoda, viszont az is kiderül, hogy a cég márkanevet is szeretne csinálni saját nevéből.

Az internetre ilyen névvel már sokkal könnyebb kimenni, hiszen a kaptafa.hu egyértelmű lehet számos felhasználónak. A céges webáruház is azonnal sikeres lehet, mivel a Google könnyedén találhat kapcsolatot a cipő és a kaptafa között.

A harmadik lehetőség a legrizikósabb. Itt a névválasztás valamilyen kreatív gondolkodás eredménye, nem utal a tevékenységre, ezért az első percben leginkább egy ismeretlen, de jól hangzó márkanévnek, mozaikszónak vélhetjük. Legtöbbször a háttérben egy titokzatos rövidítés, vagy játékos szóalkotás bujkál, de a cég működés alatt ennek át kell alakulnia a megcélzott szolgáltatás, vagy termék üzenetévé.

A NUPA Kft. például a munkaközvetítő piacon gyaníthatóan nehezen válhatna piacvezetővé, mivel először az ügyfelekben össze kéne kapcsolni a nevet és a cég tevékenységét. Ennek ellenére a nupa.hu, akár lehet nagyon sikeres is, ha az internetes közösség szívéhez utat talál, mivel könnyű megjegyezni, begépelni. Az internet amúgy is tele van hasonló példákkal, kezdve akár a Google-val, aminek nevét alkotói első körben "BackRub"-nak gondolták. Majd később a 10 századik hatványára (1 és 100 nulla) utalva a „Googol"-re változtatták a kereső nevét, amit végül valaki elgépelt és így lett Google.    



Az internet sokszor sikert hoz olyan cégeknek is, amelyek nevét korábban senki sem ismerte, így érdemes jól választani, hátha hasonló karriert futhatunk be, mint a Picasa, vagy Yahoo.

A legrosszabb sokak szerint az, ha cégünket önmagunkról, vagy családtagunkról nevezzük el, ennél még a görög istenek, a latin szavak is szerencsésebbek. Ha a Kovacsics Művek, vagy az Artemisz Bt, esetleg Prosperitás Kft. között kellene választanom én bizonnyal az utóbbiak mellett voksolnék.

Nem könnyű jó nevet találni

A névválasztás nehéz feladat, ezért érdemes jól átgondolni milyen célokat, felhasználókat szeretnénk elérni vele, s ha jól körvonalazódott a stratégiánk, akkor is sok körön keresztül szondázni kell a leendő olvasóinkat, partnereinket, vevőinket, s csak utána kiválasztani a legsikeresebbet.

Az sem árt, ha a nevek mögé tekintünk, hiszen azok jelentése számos esetben marketing katasztrófát is okozhat. A jól csengő rövidítés néha jelentősebbnek mutathatja a céget, mint amilyen valójában. A KNB TV-ről kevesen gondolnák, hogy egy kis falusi tinédzser videóhírei, vagy a GAMESZ-ről, hogy Felsőzsolca Gazdasági Műszaki Ellátó Szervezete. Adjunk olyan nevet, ami cégünk valódi méreteit sugallják. 

Ugyanilyen óvatossággal kell megalkotnunk egy nemzetközi szolgáltatás, cég nevét vagy egy termékünk márkanevét, hiszen a helyi nyelvi sajátosságok miatt könnyen sikertelenek lehetünk egy számunkra idegen kulturális környezetben csupán a rossz névválasztás miatt.

A cikkünkben szereplő nevek nagy többsége a fantáziánk szüleménye, minden valódi vagy ismert céggel való hasonlóságuk, néhány kivételével a véletlen műve.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.