Hirdetés

Változáskövetés a magyar piac ismeretében

|

Március 1-jétől új ügyvezető igazgató áll a Cisco Magyarország élén. Horváth Krisztina a vállalat hazai kereskedelmi, marketing- és műszaki tevékenységét irányítja.

Hirdetés

Szerepet vállal a közép-kelet európai regionális vezetésben, felel a hazai partnercégekkel való együttműködésért, továbbá vezényli a globális szintről kiinduló, a magyarországi partnerkapcsolatokat is érintő változásokat.

Computerworld: Közgazdászként eddig a pénzügyi szektorban dolgozott, több mint 20 évig vezetőként. A Raiffeisen Bank vezérigazgató-helyettesi pozíciójától vált meg, amikor a Cisco mellett döntött. Mi indította arra, hogy a pénzügyi szektorból az IT világába lépjen?
Horváth Krisztina: Alapvetően ki szerettem volna próbálni magamat egy más területen. Meglehetősen hosszú időt töltöttem el előző munkahelyemen, igaz, nem egyetlen pozícióban. Jellemzően három-négy évente váltottam házon belül, és a bank legnagyobb részét körbejártam. Úgy gondoltam, itt az ideje kitekinteni a bankvilágból.

CW: Választhatott volna más ágazatot is. Miért éppen az IT mellett tette le a voksát?
HK: Az átigazolásom hosszú folyamat eredménye. Sokáig gondolkoztam azon, hogy a bankszektorban vezetőként eltöltött 20 év után milyen más területen próbálhatnám ki magamat. Alaposan körülnéztem, és így jutottam el az IT-hez, aminek elsősorban az innovativitása vonzott. Kívülről is látszott, hogy az infokommunikáció világában a változás, a fejlődés üteme szédületes. Most már belülről szemlélem a dolgokat, és nem csalódtam. Itt valóban folyton történik valami érdekes, valami előremutató.

Hirdetés

CW: Milyen tulajdonságokkal kell rendelkezni ahhoz, hogy valaki sikeresen vezesse egy ICT-multi hazai leányvállalatát? Az elvárások általánosak vagy inkább Magyarország-specifikusak?
HK: Ahogy már említettem, az ICT borzasztóan gyorsan fejlődik. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy a vezető képes legyen rugalmasan alkalmazkodni a változásokhoz. A legfontosabb tehát a változások elfogadása, de még jobb, ha az ember maga is ki tudja azokat váltani, illetve az élükre tud állni.

Ez általános érvényű követelmény, aminek természetesen ki kell egészülnie a magyar piac ismeretével. Ez utóbbi esetében nem csupán a hazai IT-piac szereplőinek ismeretére gondolok, hanem egyfajta általános gazdasági kitekintésre is. Működésünket ugyanis alapvetően az a környezet határozza meg, amiben élünk. Ha a gazdaság fejlődési üteméről beszélünk, nem hasonlíthatjuk Magyarországot például az Egyesült Államokhoz. Figyelembe kell venni az adott piac méretét, fejlettségét, amikor kitűzzük a célokat egy vállalat elé.

CW: Elég a gazdasági szakértelem és tapasztalat a Cisco Magyarország vezetéséhez, vagy szükség van IT-tudásra is?
HK: Több szempontból is szükség van IT-tudásra. Először is nem hiszem, hogy az eszközök, termékek, megoldások pontos ismerete nélkül sikeresen lehet azok értékesítésével foglalkozni. Másodszor az értékesítéshez elengedhetetlen egyfajta asszociációs képesség. Az értékesítőnek meg kell értenie az ügyfél problémáját, majd ahhoz kell a legjobb, az ügyfél számára leginkább testreszabott megoldást kapcsolnia.

Ehhez is ismernie kell a teljes termék- és megoldáskínálatunkat. Mivel én vezetem a csapatot, mindezzel nekem is tisztában kell lennem. Belépésem óta folyamatosan tanulok, és ez a jövőben is így lesz. Egyébként kifejezetten örömömet lelem a tanulásban. Kicsit úgy érzem magam, mintha visszaültem volna az iskolapadba, és roppant érdekes, számomra új dolgokkal ismerkedhetek meg.

Hirdetés

CW: A pénzügyi szektorban szerzett tapasztalatai közül melyeket tudja az IT világában is hasznosítani?
HK: Mind a pénzügyi, mind az IT-szektorban hasznos tudás, ha az ember két lábon jár a földön. Ezzel természetesen nem azt akarom mondani, hogy az embernek ne legyenek víziói, elgondolásai, álmai. Mindazonáltal nem árt, ha a vezető meg tudja különböztetni a fontosat a kevésbé fontostól, nem vész el a részletekben, és az erőforrásokat az igazán fontos dolgokra fordítja.

 

CW: Van olyan terület, ami egész másképpen működik a pénzügy és az IT világában?
HK: Számomra a leglátványosabb különbséget a papír használata jelenti. Az előző munkahelyemen rengeteg papírral dolgoztam, az évek folyamán több tonnányi papírt hordtam haza, hogy este otthon folytathassam a munkát. A Ciscónál három hónap alatt nagyon kevés papír fordult meg az asztalomon. Ez igazán remek dolog. Megjegyzem, a bankvilágban számos előírás van, ami nem engedi a papír teljes kiküszöbölését. Nem véletlen tehát, hogy a bankok jellemzően papíron dolgoznak.

Az, hogy a Ciscónál ez másképpen van, egyrészt az IT-szektor sajátosságainak, másrészt a vállalat jellegének köszönhető. Nagyon élvezem a különféle technikai eszközöket. A Cisco igazi multinacionális cég, napi szinten állunk kapcsolatban sok-sok helyszínnel és kollégával. Ebben óriási segítséget nyújt a korszerű technika, amit mi maximálisan kihasználunk.

Hirdetés

CW: Nőként, nem informatikusként vezet egy ICT-céget. Hogyan birkózik meg ezzel a helyzettel?
HK: A Cisco globális hálózatán belül nem ismeretlen fogalom a női vezető. A két legfontosabb technológiai vezető funkciót például hölgyek töltik be. Egyáltalán nem érzem tehát magamat kényelmetlenül vagy magányosan. Úgy tapasztalom, hogy sem globális, sem helyi szinten nem kell megküzdenem az elfogadásért, az elismerésért. A Cisco Magyarországnál egyébként jobb a nemek aránya, mint egy átlagos ICT-cégnél, nálunk ugyanis meglehetősen sok hölgy végez értékesítési és irodai tevékenységet.

CW: Belépése a Ciscóhoz jelent valamilyen számottevő változást a cég működésében?
HK: Minden új vezető hoz változásokat, én sem vagyok kivétel. De nem olyan alapvető változásokról van szó, amelyek például a szervezetet érzékenyen érintenék. Nem hiszek abban, hogy egy új vezetőnek azonnal átszervezésekkel kellene kezdenie. Ettől nem működnek jobban a dolgok. Sokkal inkább abban hiszek, hogy egy új vezetőnek meg kell értenie a folyamatokat, a működés lényegét.

Ha menet közben, a kollégákkal közösen rájövünk, hogy a hatékonyabb működés érdekében változtatni célszerű, akkor természetesen lépünk. Azt már biztosan tudjuk, hogy az „Internet of Everything”, tehát a „Mindent a Hálón”-trend rohamos terjedéséhez igazított, ez év márciusában nyilvánosságra hozott globális partnerstratégia értelmében az elkövetkező egy-két évben Magyarországon is lesznek változások a partneri rendszerben. Megjelenik egy új partnerkategória, a megoldásközpontú, úgynevezett solutionpartner-kategória.

Ez alapvetően azt a stratégiai elmozdulást képezi le, hogy a Cisco, amely hajdan inkább hardverszállítóként volt ismert, a megoldások irányába mozdult el. Ezen túlmenően a partneri szintek egyszerűsödnek. A mi feladatunk, hogy a globálisan tervezett változtatásokat úgy adaptáljuk Magyarországon, hogy az mind a cég, mind a partnerek számára a legoptimálisabb legyen.

Hirdetés

CW: Mely területeken szeretné erősíteni pozícióit a Cisco a globális és a hazai piacon?
HK: A Cisco az elmúlt években számos cégvásárlással bővítette tevékenységét, illetve megoldásait. Ezek lehetőséget teremtenek a növekedésre. Tovább szeretnénk erősíteni vezető pozíciónkat például az IT-biztonsági piacon; ehhez többek között a Sourcefire közelmúltbeli megvásárlása is hozzájárul. Erőteljes növekedést tűztünk ki a „Mindent a Hálón” világában. Ez ma még olyan kiaknázatlan terület, ahol csak a kreativitás szabhat határt a fejlődésnek.

CW: A fejlesztők, a startupok milyen támogatást kapnak a Ciscótól?
HK: Május elején a Cisco nemzetközi pályázatot írt ki startup vállalkozásoknak a „Mindent a Hálón” témakörben. Természetesen magyar cégek is indulhatnak a versenyben. Három fődíjat osztanak majd ki idén ősszel, összesen 250 ezer dollár értékben. Más megközelítése a startupok támogatásának az a kockázatitőke-alap, amit a Cisco, több szervezettel közösen, kimondottan a régiónkra hozott létre. A 103 millió eurós alapot a 3TS Capital Partners kezeli.

CW: A Cisco szoros kapcsolatot tart fenn hazai oktatási intézményekkel. Milyen eredményeket értek el, illetve hogyan tovább?
HK: A Cisco Hálózati Akadémia több mint 15 éve van jelen Magyarországon, és eddig 26 ezren vettek részt a különböző oktatási programjainkban. Jelenleg több mint 7500 aktív hallgatónk van, 87 felső- és középfokú oktatási intézménnyel állunk kapcsolatban. Természetesen folytatjuk a megkezdett munkát. Komoly sikerként könyvelném el, ha sikerülne megnövelni a női hallgatók arányát.

Ügyfélszolgálati változás!
Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.