Hirdetés

Verseny a digitális fölényért

|

Fordulóponthoz közeledik az új évtizedbe lépő digitális gazdaság. Az International Data Corporation (IDC) előrejelzése szerint a gazdaság 2023-ra eléri a digitális fölényt, amikor világszinten a bruttó hazai termék több mint felét már a digitálisan átalakult vállalatok termékei és szolgáltatásai fogják adni. Ennek óriási hatása lesz a szervezetekre, mert azok a vállalatok, amelyek nem tudnak versenyezni a túlsúlyba kerülő digitális gazdaságban, hagyományos piacukról is kiszorulnak.

Hirdetés

Négy év távlatában, a digitális gazdaság fölénybe kerülésével csak a vállalatok új válfaja lesz majd képes érvényesülni, egyáltalán versenyben maradni - mondta Frank Gens, az IDC alelnöke a piacelemző cég 2020-ra és az azt követő időszakra vonatkozó előrejelzéseit tartalmazó tanulmány (IDC FutureScape: Worldwide IT Industry 2020 Predictions) közreadásakor.

Az IDC öt éve dokumentálja jelentéseiben a digitális gazdaság kibontakozását és szervezetekre gyakorolt hatását. Mostani előrejelzésében arra figyelmeztet, hogy a vállalatoknak már nem maradt túl sok idejük, hogy működésük digitális átalakításával felzárkózzanak ehhez a folyamathoz, okosan teszik, ha beruházásaikat felgyorsítva, kulcsfontosságú technológiákat és új üzleti modelleket bevezetve az agilitás hiperfokozatára kapcsolnak, villámgyorsan reagáló, a felhőben korlátlanul méretezhető, hálózatokba ágyazott szervezetté transzformálják magukat.

Szoftveralapú innovációs gyárak
Tanulmányában - pontosabban tanulmánysorozatában, mert az előrejelzéseket húsznál több webkonferencia és kapcsolódó jelentés bontja ki teljes részletességükben - az IDC többek között tíz jóslatot is megfogalmazott, amelyek az információtechnológiai iparág következő években várható fejlődésének irányait és ütemét mutatják.

Hirdetés

Ráerősítenek a vállalatok az innovációra: Míg tavaly a teljes IT-költés 31 százaléka szolgálta a digitális transzformációt és innovációt, addig ez az arány 2024-re közel megduplázódik, 50 százalék fölé szökik, ami a jelzett időszakban évente átlagosan 17 százalékos növekedést helyez kilátásba. Miközben egyre többet költenek innovációra, a vállalatok igyekeznek majd hagyományos informatikai környezetükre szánt keretüket is minél hatékonyabban felhasználni, ezért kevésbé munka- és tőkeigényes működési modellre, elsősorban felhőalapú megoldásokra váltanak.

Összekapcsolódnak a felhők: Ha versenyezni akarnak a digitális fölénybe kerülő gazdaságban, a szolgáltatásoknak mindenütt, mindenkor elérhetővé kell válniuk. Az alkalmazásokat, az adatokat és felügyeletüket is az eddiginél szorosabban kell integrálnia ehhez minden felhőszolgáltatónak minden adatközponti helyszínre kiterjedően. Hibrid és többfelhős felügyeleti technológiák, eszközök és folyamatok bevezetésével 2022-re a vállalatok 70 százaléka integrálni fogja nyilvános és magánfelhő-környezeteit.

Kiépül a peremhálózat: Mostanáig a vállalatok többnyire az ügyfelek nagyobb kényelmére, igényeik jobb kiszolgálására vezettek be IT-szolgáltatásokat a peremhálózatokon, azonban nagyon gyorsan itt is az üzletkritikus tevékenységek támogatása kerül előtérbe. Az új infrastruktúra több mint 50 százalékát a vállalatok 2023-ban már nem az adatközpontjukban, hanem a peremhálózaton fogják bevezetni. Összehasonlításképpen ez az arány napjainkban még a 10 százalékot sem éri el. Egy évre rá, 2024-ben a peremhálózaton futó alkalmazások száma a mainál 800 százalékkal lesz nagyobb.

Hirdetés

Ipari méreteket ölt a digitális innováció: Létfontosságú lesz, hogy a vállalat a digitális innováció szoftveralapú gyáraként működjön, e nélkül aligha tud majd fenntartható módon, a mezőnyből kitűnve versenyezni akár saját iparágán belül. A szervezetek közel kétharmada 2025-re termelékeny szoftverszállítóvá fejlődik, amely napi szinten fejleszt és vezet be új kódot. Az alkalmazások több mint 90 százalékát a vállalatok abban az évben már felhőre írják, a kód 80 százalékát házon kívülről szerzik be, és összességében 1,6-szor annyi fejlesztő dolgozik majd, mint jelenleg.

Robbantanak az iparági applikációk: Az IDC szerint 2023-ra a vállalatok több mint 500 millió, felhőre született alkalmazást fognak fejleszteni és bevezetni, körülbelül annyit, mint az elmúlt 40 évben összesen. Az alkalmazások zömét a digitális átalakulás iparág-specifikus használati esetei fogják életre hívni. A robbanásszerűen elterjedő újgenerációs digitális alkalmazások és szolgáltatások határozzák majd meg minden iparágban a versenyképesség minimumát.

AI és a platformháborúk
Megkerülhetetlen mesterséges intelligencia: Az új vállalati alkalmazások legalább 90 százaléka 2025-ben már beágyazott AI-képességeket kap. Többségük olyan applikáció lesz, amely a mesterséges intelligencia hozzáadásával válik okosabbá, dinamikusabbá. Az igazán felforgató erejű AI-alkalmazások kifejlesztése és főáramba kerülése ennél hosszabb időbe telik, arányuk 2025-ben mintegy 10 százalékot érhet el a vállalati alkalmazások körében. A megelőző évben, 2024-ben a kezelőfelületek több mint 50 százaléka már szintén mesterséges intelligenciával, gépi látással és beszédfelismeréssel, természetes nyelvi feldolgozással és kiterjesztett vagy virtuális valósággal támogatja majd a felhasználókat.

Bizalomépítés, bizalomépítés: A digitális gazdaságban a bizalom megnyerése és megőrzése nélkül a vállalatok aligha lesznek versenyképesek, az ügyfelek ugyanis elvárják majd a digitális megbízhatóság hiteles megnyilvánulását. A világ kétezer legnagyobb vállalata közül minden második CTO-t (Chief Trust Officer) fog kinevezni 2023-ig, akinek feladata lesz, hogy szervezeti szinten összehangolja a biztonsággal, a megfeleléssel, az adatkezeléssel és az etikus működéssel összefüggő üzleti tevékenységeket.

Hirdetés

Minden vállalat platform: A világ kétezer legnagyobb vállalatának 60 százaléka 2023-ra több ezres fejlesztői ökoszisztémát fog kialakítani maga körül. Legalább a felüknél a digitális bevétel több mint 20 százaléka ezen az ökoszisztémán, platformon keresztül érkezik majd be. A vállalatoknak szolgáltatókként kell működniük a digitális gazdaságban, de sokuknak ez teljesen új képességet, üzleti modellt jelent.

Iparágakon átívelő együttműködések: A teljesebb ügyfélélmény érdekében a vállalatoknak iparágakon átívelő partnerkapcsolatokat kell építeniük. Bevételnövekedésük 20 százalékát 2025-ben már olyan megoldásokkal fogják elérni, amelyekben különböző iparágak addig különálló szolgáltatásait kapcsolják össze, és üzleti partnereik ötödére is ilyen, korábban még nem feltérképezett területeken fognak rátalálni.

Folytatódik a technológiai platformok háborúja: Az IDC szerint az IaaS és PaaS infrastruktúra- és platformszolgáltatások piacán a nyilvános felhő öt megaplatformjának együttes részesedése 2023-ra eléri legalább a 75 százalékot, míg az úgymond platformmá váló szoftverszolgáltatók (SaaS-szállítók) száma ugrásszerűen megnő. A tíz legnagyobb, tisztán SaaS-szolgáltatásokat adó szereplő bevételének közel 20 százalékát PaaS-szolgáltatások kiterjesztésével fogja elérni. Érdemes lesz külön is figyelni ez utóbbi trendet, mert a SaaS-szolgáltatók arra pályáznak, hogy a vállalati digitális innováció gyárainak kulcsfontosságú beszállítóivá váljanak.

Sürgető vezetői teendők
Minthogy a gazdaságot csupán három év választja el a digitális fölénytől, a vállalatvezetők hamar abban a helyzetben találják majd magukat, hogy új típusú szervezetet kell irányítaniuk. Az IDC szerint a CEO-knak érdemes négy területre összpontosítaniuk, amikor a digitális gazdaságról és versenyképességről gondolkodnak:

Hirdetés

Ügyféligények: A nyolcvanas-kilencvenes években született Y nemzedék vásárlóereje tetőzik, ezért a piaci szereplőknek új ügyféligényeket kell kiszolgálniuk. A vállalatnak többek között képessé kell válnia az empátiára, az ügyfelek jobb megértésére és bizalmuk erősítésére, a teljesítmény- és a hatékonyságnövelés helyett céljait a változó piaci igényekkel összhangban kell kijelölnie.

Képességek: Új képességekre is szert kell tennie a vállalatnak, hogy mindebben sikerrel járjon, például azzal, hogy intelligens, AI-technológiára és a munkavégzés új modelljeire építő szervezetté alakul, amely szoftvert fejleszt, hogy innovatív szolgáltatásaival bármekkora piacméretben személyre szóló élményt és kiszolgálást adjon ügyfeleinek.

Kritikus fontosságú infrastruktúra: A vállalatvezetőknek az üzletkritikus infrastruktúráról formált nézetüket is frissíteniük kell, mert a házon belüli fizikai környezeteket a digitális, felhőalapú infrastruktúra és a hálózati kapcsolat váltja fel. A megbízható digitális szolgáltatások és átható digitális élmények, amelyeket az ügyfelek új nemzedéke elvár, csak ilyen infrastruktúrán működnek.

Iparági ökoszisztémák: A legnagyobb kihívás az lesz valamennyi vállalatvezető számára, hogy az új digitális ökoszisztémák létrejöttével és folyamatos fejlődésével az iparági szereplők erőviszonyai is mindig átalakulnak. A CEO-knak ezért új értéket kell találniuk a digitális gazdaságban, meghatározniuk, kik lesznek a partnereik, és mi lesz a szerepük a digitális ökoszisztémákban.

Hirdetés

- Kihívásokkal teli három év elé néznek a szervezetek - mondta Meredith Whalen, az IDC kutatásvezető igazgatója. - Számításunk szerint 2019 végére a vállalatok 46 százaléka felkészül a sikeres digitális átalakulásra, és jövőre 1,3 billió dollárt költ majd az üzleti modellek, termékek és szolgáltatások transzformációját támogató technológiákra és szolgáltatásokra. Közülük azok a szervezetek, amelyek már négy-öt éve dolgoznak digitális átalakulásukon, 2021-ben munkájuk eredményét is látni fogják. A lemaradó vállalatokra azonban vezetőváltás, felvásárlás vagy az vár, hogy kiszorulnak a piacról.

Ügyfélszolgálati változás!
--
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.