Hirdetés
. Hirdetés

Vízió és digitalizálás lehet a válság ellenszere

|

A digitális transzformáció kifejezésről a legtöbb döntéshozónak a jövő és az innováció jut az eszébe, de sokan a hatékonyságnövelésre, az üzleti potenciálra vagy a folyamatok monitorozhatóságára asszociálnak vagy ennél is többet látnak a digitalizációban: lehetőséget a tanulásra és a vállalati kultúra fejlesztésére.

Hirdetés

Világosan látszik, hogy a járványhelyzet örökre megváltoztatja a cégek hozzáállását a digitalizációhoz, de vajon mire fókuszálnak majd a következő hónapokban? A Stylers és a Braining Hub közös kutatása szerint a hazai vállalatok felét egyáltalán nem, vagy csak enyhén érinti a Covid-19 miatt kialakult válság, ötödük pedig kifejezetten lehetőségként tekint rá, mindazonáltal a digitalizálást csupán a döntéshozók 63 százaléka kezeli stratégiai kérdésként. A megkérdezettek több mint egyharmada nyilatkozta azt, hogy vállalata megerősödve kerül majd ki a krízisből, és alig 2 százalékuk gondolja úgy, hogy cége nem fogja túlélni a következő hónapokat. Az előbbiek derűlátása legfőképp abból fakad, hogy többségük átmeneti válságra számít, és csupán 28 százalékuk készül egy évnél tovább húzódó krízisre.

Hirdetés
 

Szoftver nélkül nincs hatékonyság

A felmérés szerint a magyar vállalatok döntő többségét alapvetően felkészülten érte a tömeges távmunka bevezetése és a válság okozta további infrastrukturális kihívások, csupán 10 százalékuk értékelte kifejezetten alacsonyra cége alkalmazkodóképességét a megváltozott körülményekkel szemben. Azok a vállalatok, amelyek korábban nem tettek nagyobb lépéseket a digitális transzformáció útján, eddig ennek nem is érezték szükségét vagy éppen még gyerekcipőben járnak az erre vonatkozó intézkedéseik. A digitalizációt leginkább hátráltató tényezők közé az anyagi erőforrások szűkössége, a szakértelem és a vízió hiánya tartozik a cégvezetők szerint.

Fontosnak tartják a digitális stratégiát, sőt a vállalatok közel 70 százaléka folytatni készül a digitális transzformáció útján eddig megtett lépéseket; több mint 50 százalékuk már rendelkezik digitális stratégiával vagy éppen annak megalkotásán dolgozik, további 12 százalék pedig annak elkészítését tervezi, az átgondolt stratégia azonban még csak a vállalatok harmadánál előzi meg a gyakorlati lépéseket. Érdekes eredmény, hogy azok a cégek, amelyek arra számítanak, hogy megerősödve kerülnek ki a válságból, mind fontosnak tartják a digitalizációt. Azok a cégek, amelyek egyelőre bizonytalanok a digitalizáció terén, inkább kivárnak, hogy felmérjék a válság piaci pozíciójukra gyakorolt hatását, az átállást elutasító vállalatok pedig vagy nem tartják szükségesnek a további fejlesztéseket, vagy éppen a vezetői elköteleződés hiányát említették.

A megkérdezettek közel 60 százaléka egy éven belül tervez a digitalizációval, 27 százalékuk pedig hosszú távú elképzelésekkel is rendelkezik, ők többnyire 2-5 éves távlatban gondolkodnak. A döntéshozók nagy többsége elsősorban ERP-, HR- és oktatást segítő szoftverek beszerzésével folytatná a digitalizációt, a további lépések kidolgozásába pedig sokan külső szakértőket is bevonnának.

Portfóliótisztítás mint gyógyszer

A jelenlegi gazdasági helyzetben azonban a vállalatok főként a pénzügyi tartalékok erősítésére összpontosítanak. Ennek egyik lehetséges módja, hogy megválnak egyes üzletágaiktól, és a tranzakcióból származó bevételeket versenyképességük javítására használják, állapította meg az EY globális felmérése. A tanulmány szerint a megkérdezett cégek 65 százaléka kényszerül arra, hogy portfóliójának átalakításával készüljön fel a válsághelyzet utáni korszakra, több mint felük fontolgatja, hogy 12 hónapon belül megválik legalább egy üzletágától, és a válaszadók közel háromnegyede úgy véli, már korábban értékesítenie kellett volna egyes érdekeltségeit.

Az értékesítések előnyeit a korábbi tapasztalatok is alátámasztják. A 2008-2010-es világgazdasági válságra üzletágak eladásával reagáló vállalatok teljes részvénytulajdonosi hozama akkor átlagosan 24 százalékponttal lett magasabb, mint a portfóliót változatlanul hagyó társaságok esetében.

- A portfólió-átalakítás a multinacionális vállalatok magyarországi leánycégeit sem fogja elkerülni. A jelenlegi helyzetben a sikeres eladások előkészítése ráadásul jóval nagyobb erőfeszítést igényel a piaci szereplőktől, fogalmazott Nagy Ferenc, az EY tranzakciós tanácsadással foglalkozó üzletágának szakértője. - A sikeres üzletkötés érdekében érdemes napirenden tartani a cég működésének és eszközállományának rendszeres felülvizsgálatát, tette hozzá.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.