Hirdetés

Hajókürt vagy hajócsavar? Zöldítés nélkül zöldülünk

|

Néha úgy éreztem az elmúlt hetekben, hogy trendkutatókkal és nagy tudású tanácsadókkal egy időben, egy húron pendülve igyekszem kibogozni, persze egyszemélyes módon, olvasmányaim alapján, milyen jövőbe katapultálja magát az emberiség az utóbbi bő hat hónap koronás kataklizmája után.

Hirdetés

Bárcsak tudnám. Mindenesetre olyan tanulmány került a kezembe a minap, amelyet olvasva nem tudom megállni, hogy ne folytassam a gondolatmenetet arról, mit kezdünk egy hatalmas kérdőjellel: a Föld megújuló tartalékaival. Mivel egy újszülöttnek minden vicc új, ez pedig igencsak szakállas, engedtessék meg ezzel indítanom. Zanzásítva: Lenin feltámad, aminek az elvtársak nagyon megörülnek, és gyorsan körbevezetik a szocializmus hajóján, arról faggatva a mestert, vajon mi a gond, miért állnak egyhelyben. Lenin alaposan szemügyre vesz mindent a fedélzeten az orrtól a tatig, végül a gépházból bukkan fel az útmutatással: elvtársak, a gőzt a hajócsavarra kellene engedni, nem a hajókürtre.

Lássuk be, más az, ha lelkes aktivisták szónokolnak a klímaváltozásról, és megint más, ha felelős döntéshozók kezdik mérlegelni, a maguk részéről mit tehetnek mindannyiunk élőhelyének védelmében.

Rám mindenesetre megnyugtatóan hat, hogy az üzleti szoftverek világának óriása olyan megoldással állt elő, amellyel a vállalatok lemérhetik termékeik szénlábnyomát. Mégpedig úgy, hogy a mérést nem utólag húzzák rá a folyamatokra, hanem közvetlenül a vállalatirányítás agyába helyezik azt, s ily módon akár telephelyre, költséghelyre lebontva is képesek mérni az üvegházhatású gázok kibocsátását a nyersanyag beszerzésétől kezdve a gyártáson és az energiafelhasználáson át a szállításig (lásd beszámolónkat az SAP virtuális konferenciájáról).

Hirdetés

Nincsenek illúzióim azzal kapcsolatban, mennyi időnek kell eltelnie, mire a Climate 21 program eléri megnyugtató célját, és az SAP Product Carbon Footprint Analytics alkalmazás bevezetése éppoly magától értetődő lesz, mint az ERP-megoldásé, amelyhez kapcsolódik.

Kételyeimet erősítik, ugyanakkor kaján mosolyra késztetnek a Virtuális Erőmű Program (VEP) felmérésének ellentmondásos eredményei. A VEP szakértői ugyanis azt találták, hogy miközben a hazai kkv-k az utóbbi időben sorra mondták vissza a vállalatzöldítési projekteket, mégis csökkent az ökológiai lábnyomuk.

Prózai egyszerűséggel arról van szó, hogy kkv-ink a radikális költségcsökkentést és hatékonyságnövelést jelentő beruházásokban keresik a kiutat a válságból, miközben sorra lépnek vissza a korábban megpályázott, esetleg már nyertes vállalati zöldprojektek megvalósításától. Olyasmire kell gondolnunk, mint a céges autóflotta villamosítása - inkább felszámolják, átszervezik a járműparkot -, a kiállítások és céges tréningek - helyettük online oktatást és webináriumokat tartanak stb.

Hirdetés

Fél évvel ezelőtt, szögezi le a tanulmány, részben a klímafókuszú kommunikációs boom következményeként, a vállalkozások egyre szélesebb körben építették be üzleti folyamataikba és marketingkommunikációjukba a zöldítést (gőz a hajókürtre). Jött a koronavírus-válság, és már kevésbé érzik beláthatónak és vállalhatónak - különösen a presztízsjellegű vagy marketingfókuszú - energiahatékonysági beruházásokat, amelyek jellemzően 5-8 év alatt, állami támogatással 3-5 év alatt térülnek meg, és összességében legfeljebb 4-6, esetenként 10 százalékos költségcsökkenést eredményeznek.

Ám miközben a zöld kiemelővel jelölt projekteket lehúzzák a listáról, a küszöb alatt bekúsznak a valóban zöld megoldások, mint a home office kiszélesítése, a technológiaváltás, a folyamatracionalizálás, a digitalizáció (gőz a hajócsavarra). Két kézzel kapnak a HIPA versenyképesség-növelő pályázatok és az egyedi kormánydöntés útján odaítélhető EKD-támogatások után. Igyekeznek a lehető legminimálisabbra szorítani a humánerőforrás és az anyagmozgatás igényét, költségeit, az anyag- és energiaveszteségek mértékét.

A vicc pedig az, hogy - bár nem tervezték - ezzel teljes ökológiai lábnyomuk átlagosan 30 százalékkal csökkenhet; az anyag- és energiahasználat visszafogása következtében 15-20 százalékkal, a közlekedés és fuvarozás terén 30-50 százalékkal.

Ügyfélszolgálati változás!
--
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.