Mivel a témához szűkítenem kellett a kérdést a cikk terjedelmi korlátai miatt, illetve az üzleti szemléletet alkalmazó olvasók számára lényegesebb, vagy inkább hasznosabb részét tartottam érdemes kiemelni, ezért a mesterséges intelligencia üzleti alkalmazásának technológia-történeti, és egyben üzleti alkalmazási előzményeire koncentrál ez az írás. (A cikk a Computerworld január 13-ai, nyomtatott lapszámában jelent meg.)
Szükséges mindenekelőtt észre vennünk azt, hogy több évtizeddel ezelőtt, még az internet széleskörű elterjedését megelőző időkben nem kizárólagosan csak a technológia hiányzott a mostanihoz hasonló alkalmazási módokhoz képest, hanem a világ (benne pedig a vállalkozások) attitűdje is teljesen más utakon járt. Más információkra vágytak a vállalkozások úgy a kontrollingban, mint ahogy teljesen más döntéseket hoztak (volna) az akkori vezetők a mostaniakhoz képest - még ha pontosan ugyanazon információkkal is rendelkezne egy gondolati kísérlet erejéig a két korszak vezetője. Ezt a gondolkozásmódot azóta érintő változás a kutatók szerint leginkább a marketingtevékenységet érintette a vállalkozásokon belül, míg az IT fejlődésével az automatizálás lehetősége vált elérhetővé, egyben került szoros használat alá.
Az üzleti alkalmazás történelmi korszakait három nagy részre bonthatjuk. Mivel a mesterséges intelligencia mondhatni a digitalizáció közvetlen ágú leszármazottja, ezért egészen a '60-as évekig kell visszatekintenünk az iparág genezisének vizsgálatához. Első korszak az 1960-as évektől kezdődően, húsz éven át jegyezhető, az 1980-as évekig. Ebben az időszakban az adattovábbítás volt a digitalizáció egyetlen feladata. A második korszaka az 1980-as és 1990-es évek közötti időszakra tehető, ahol már az információellátás vált központi feladatává az IT-nak. Ezzel pedig a puszta automatizálás helyett már az információ nyújtása volt az, amit elvártak tőle. Főleg a döntéshozatalra és a marketingre gyakorolt nagy hatást ez az információellátottság. Ennek köszönhetően pedig a marketingosztály információinak alkalmazása gyorsan alapvetővé vált más vállalati egységek részéről is. A marketing, mint funkció is jelentős vállalatközi szerepet kapott, mivel összekötötte a vállalat (belső- és külső) szereplőit, amely így a vállalati teljesítményértékelésben is jelentős szerepet játszott. Ebben a korszakban minden vállalat a maga számára "termelte" az adatokat, amelyek a hozzá tartozó osztályok alkalmazásában álltak. Az 1980-as évektől a korai 1990-es évekig csak akkor került adatbázisban rögzítésre a vállalkozás-fogyasztó kapcsolat, amikor már a vásárlás ügyintézése folyt.
A harmadik fázis pedig az 1990-es évektől indult meg, ahol a 2000-es évekig a legtöbb vállalatnál az IT-használat összeolvadt az internethasználattal. Ekkoriban egy fogalom alatt használják azt, és a lehető legtöbb osztályt próbálják online platformra helyezni. Tehát a harmadik fázisra az IT eggyé vált az "internetre kötöttséggel", amely immáron kifelé fordította a vállalatok figyelmét, és ami a marketingosztály feladatai közé könnyen implementálta ezt az új erőforrást, az információt.
A COVID-19 világjárvány több éves jelenlétének hatására pedig nemcsak a digitalizáció felgyorsulását tapasztalhattuk, hanem ennek keretein belül számos olyan felhasználó került az online szférába, akik ezt megelőzően nem vásároltak az interneten. Tehát egyfajta kényszer alatti növekedés is segítette az e-kereskedelemtől kezdve, a Big Data növekedésén át, az adatvezérelt mesterséges intelligencia tanulóalgoritmusait.
A szerzőről
Szűcs György prosperáló üzletember. Több, összefüggést nem igazán mutató iparágban is rendelkezik érdekeltséggel. Tevékenységei körei alapján a szórakoztató ipari (Hestia Tűztánc Ügynökség), szépségipari (Rasztajavitas.hu - Szalon), reklámipari (Puro Videó Stúdió), és egyéb e-kereskedelmi területeken is vannak érdekeltségei. Több egyetemi képzésen is specializációja a KKV marketing, főként az automatizálással, és a mesterséges intelligenciával támogatott alkalmazásával foglalkozott. Így már érthető is, hogy hogyan (avagy miért) tud egyszerre ennyi iparágban jelen lenni egyszerre, méghozzá "extrém alacsony" munkavállaló alkalmazásával.
Hardverek, szoftverek, tesztek, érdekességek és színes hírek az IT világából ide kattintva!