Hirdetés
. Hirdetés

Hiába van MI, még mindig sokat számít a mérnöki intuíció

|

2010 óta ralizik versenyszerűen, 2019-től pedig már az R5/Rally2 kategóriában méreti meg magát Klausz Kristóf, a Széchenyi István Egyetem gépészmérnök mesterszakos hallgatója, aki idén az országos ralibajnokság megnyerését tűzte ki célul.

Hirdetés

A tehetséget az egyetem két kutatómérnöke is segíti: Kapocsi Máté és Orova László a versenyjármű felkészítésében, szerelésében és szállításában is közreműködik. Az intézmény Formula Student-csapatában edződött fiatal szakemberek és a pilóta együttműködése is mutatja, a győri mérnökképzés ezer szállal kapcsolódik a motorsporthoz.

Ez a cikkünk a ComputerTrends magazin 2024. március 13-ai lapszámában jelent meg.

Felsorolni is nehéz azokat a fiatal szakembereket, akik a Széchenyi-egyetem kiváló tehetségműhelyeiből indultak el a nemzetközi sikerek felé. Emlékezetes: a SZEngine motorfejlesztő csapatból Szegletes Dávid útja egyenesen a Forma-1-be vezetett, ahol az Audi konstruktőreként a vállalat 2026-ban debütáló versenyautóján dolgozik. Szintén az intézményhez kötődik Gyenis Máté, aki a Formula Student-autót fejlesztő Arrabona Racing Teamben (ART) alapozta meg azt szakmai tudást, amely később egészen Michelisz Norbert csapatáig repítette. A sort folytathatjuk Kapocsi Mátéval és Orova Lászlóval, az egyetem Járműipari Kutatóközpontjának fiatal kutatómérnökeivel, akik a feltörekvő magyar raliversenyző, Klausz Kristóf csapatában, a Klaus Motorsportban tevékenykednek - már majdnem öt éve.

Orova László, Klausz Kristóf és Kapocsi Máté. Fotó: Dudás Máté

De mit is jelent pontosan a közös munka? Tekintve, hogy egy ötfős, kis versenycsapatról beszélünk, elsősorban a főszerelő támogatását, azaz az autó versenyekre felkészítését, karbantartását, szerelését, szervizelését. Kapocsi Máté felelőssége emellett a gépátvétel, valamint a jármű eljuttatása a versenyhelyszínre. Orova László az általános feladatokon túl a kocsi telemetriai adatait ellenőrzi, hogy minden megfelelően működik-e. Az ő dolga a belső kamerás felvételek elemzése is, amelynek révén tovább gyorsulhat az autó.

"Egy versenyautónál mindenhez kell érteni a motortól az elektronikán át az üzemanyagrendszerig. Egyszerre szükséges szerelési gyakorlat és egyetemi szintű tudás. Az ART-s munkánk tökéletes gyakorlóterep volt ehhez, hiszen ott meg kellett terveznünk az autót az utolsó csavarig, de a műhelyben össze is raktuk" - mondta Kapocsi Máté.

Az Arrabona Racing Teamben szerzett tapasztalatok a raliversenyzésben is kamatoztathatók.
Forrás: Klaus Motorsport

"A versenyautók között manapság nincs már akkora technológiai különbség, mint tíz éve. Emiatt éppen az a háttérmunka jelenthet előnyt, amit bele tudunk tenni ebbe a projektbe: a beállítások, az egyedi gyártású alkatrészek, a megfelelő adatelemzés. Mert hiába világbajnok pilóta valaki, ha murvára optimalizált autóval indul aszfalton, nem fog nyerni" - húzta alá Klausz Kristóf, aki 2010 óta vesz részt az autósportban, jelenleg egy Rally2-es szabályoknak megfelelő Skoda Fabiával versenyez, ami a professzionális szintet jelenti. A magyar és osztrák ralibajnokságban rendszeresen indul futamokon, és amikor csak teheti, Európa-bajnoki eseményeken is rajthoz áll. A legnagyobb sikere eddig összetettben az országos 4. helyezés. Azt a csapat tagjai mindannyian hangsúlyozzák, hogy szorgalom, alázat és motiváció nélkül nem érhetők el kiemelkedő eredmények, de azért megkérdeztük, hogy mit köszönhetnek a technikának:

ComputerTrends: Körülbelül mennyi szenzor és hány vezérlőegység van egy mai versenyautóban?
Orova László: Ez versenyautótól, versenysorozattól is függ. Egy Forma1-es versenyautóban több száz szenzor is van, míg egy Skoda Fabia Rally2 versenyautóban, amivel mi dolgozunk, körülbelül harminc található, melyek legtöbbje a motorhoz és hajtáslánchoz tartozó szenzorok, de ezeken kívül még találhatók a kormányzásban és fékrendszerben is érzékelők.

"Ha valaki kétszázzal megy egy erdőben, akkor oda olyan autó kell, ami fel van készítve erre" - vallja Klausz Kristóf. Forrás: Klaus Motorsport

Vezérlőből 2 darab található a versenyautóban, az egyik a motorvezérlő egység (ECU), amely felelős a motor megfelelő működéséért, a motor aktuátorainak vezérléséért, mint például befecskendezés, gyújtás, turbó nyomásvezérlés, hűtésvezérlés. A motorvezérlőbe van beépítve az adatgyűjtés is, erről töltjük le a versenyautó adatait. Érdekesség még a mi kategóriánkban, hogy a motorvezérlő a gyártó által le van kódolva, ezért nem tudunk módosítani a motor programozásán, csak a gyártó által kiadott üzemanyag mapokat tudjuk cserélni, attól függően, hogy a versenyautóban éppen milyen fajta versenybenzint használunk.

Az ECU-n kívül még található egy teljesítményelosztó egység (PDU) a versenyautóban, mely szerepe az autó különböző elektromos komponenseinek - mint például a motorvezérlő egység (ECU), világítás, vízpumpa, üzemanyag pumpa és ventilátorok - energiaellátásának biztosítása. Ezek az eszközök teljes mértékben programozhatóak és különböző védelmi funkciókkal vannak ellátva, mint például rövidzárlat-, túláram- és túlmelegedés-védelem, amelyek növelik a versenyautó megbízhatóságát.

Klausz Kristóf a 2023-as Veszprém-központú Mikulás Rallyn.
Forrás: Klaus Motorsport

CT: Mennyi adat keletkezik egy-egy versenyen, mennyi adatok kezelnek?
Orova László: Egy versenyhétvége során körülbelül 1-2 gibabyte-nyi adat keletkezik. Ebből a mennyiségből egy kisebb töredéke (10-15%) a versenyszakaszokon gyűjtött adatok. A többi részt a szakaszokat összekötött etap útvonal teszi ki. Habár ezeken a szakaszokon nem történik versenyzés, de ezeket az adatokat is elemezni kell, mert előfordul, hogy valamilyen műszaki hiba éppen itt lép fel.

CT: Az adatokat "élőben" látják, vagy a szakasz, illetve nap végén töltik le?
Orova László: Az adatokat élőben nem tudjuk nézni, nincsen erre lehetőségünk. A szervizekben tudjuk letölteni az adatokat, és ott elemezzük is őket, hogy látunk-e valamilyen hibára utaló jelet, amit a szervizben orvosolni kell.

Klausz Kristóf következő célként a magyar bajnokság megnyerését tűzte ki maga elé.
Forrás: Klaus Motorsport

CT: Használnak-e MI-t az adatfeldolgozásban, vagy meghatározó a mérnöki intuíció?
Orova László: A mi kategóriánkban nem használunk MI-t az adatfeldolgozásban, a mérnöki intuíció a jellemző. De a motorsportban, például a Forma1-ben, ahol sokkal nagyobb adatmennyiségekkel dolgoznak, ott használják az MI-t, például a stratégiai döntések meghozatalához.

CT: Mire használják az adatokat: taktikamódosítás, hangolás vagy fejlesztés?
Orova László: A motorsportban általánosságban jellemző, hogy akár mind a háromra is használják az adatokat, de ez kategóriáktól és versenysorozatoktól függően eltérhet. A mi kategóriánkban (Rally2) nincs lehetőség fejlesztésre, a gyártó által homologizált alkatrészeket kell használnunk. Ezért az adatokat legfőképpen a megbízhatóság biztosítására használjuk. Minden szervizben ellenőrizzük, hogy az autóban lévő szenzorok vagy aktuátorok nem hibásodtak-e meg. Illetve a belső kamera és az adatok alapján a versenyzők módosítani tudnak azokon a részeken, ahol még lehet gyorsabban menni és ez alapján tudnak módosítani az itineren.

Hirdetés

Széchenyi István Egyetem

A győri központú, de képzéseivel, kutatásaival Mosonmagyaróváron, Zalaegerszegen és Budapesten is jelen lévő Széchenyi István Egyetem (SZE) Magyarország egyik legdinamikusabban fejlődő felsőoktatási intézménye. Mintegy 14 ezer fős hallgatói közösségét csaknem nyolcvan ország fiataljai alkotják. Rendkívül erős gyökerekkel rendelkezik a technológiai és az informatikai képzések terén, amelyeket minőségi gazdaságtudományi, állam- és jogtudományi, pedagógiai, társadalomtudományi, művészeti, egészség- és sporttudományi, valamint mezőgazdaság- és élelmiszer-tudományi képzések egészítenek ki. Az intézmény kiemelkedő számú ipari-gazdasági kapcsolattal rendelkezik. További fejlődését többek között győri, valamint a zalaegerszegi ZalaZONE melletti tudományos és innovációs parkjai segítik elő.

Arrabona Racing Team

Az Arrabona Racing Team 2014-ben alakult a Széchenyi István Egyetem hallgatóiból, azzal a céllal, hogy a Formula Student versenysorozat aktív résztvevői lehessenek.
Első szezonjukban ők lettek az első olyan magyar Formula Student csapat, amelynek sikerült megszereznie az összesített első helyezést egy nemzetközi Formula Student versenyen. Mára már nyolc sikeres szezonon vannak túl.
2019-ban a világ három leghíresebb versenyén vettek részt. Első versenyük a Formula Student East volt, amely Zalaegerszeg városában került megrendezésre. A második megmérettetésük a Formula Student Germany volt, amely a világ legrangosabb Formula Student versenye. Utolsó versenyük a Formula Student Czech Republic volt, ahol a kiemelkedő összesített 8. helyet sikerült megszerezniük, továbbá az üzemanyag hatékonyság versenyszámban az 1. helyezést.

Formula Student

A Formula Student egy nemzetközi mérnökverseny versenysorozat, amelynek célja egy olyan formula autó tervezése, megépítése és képzeletbeli piacra vitele, amelyet kizárólag egyetemi hallgatók valósítanak meg. A világ minden pontjáról érkező csapatok nemzetközi versenyek keretein belül mérkőznek meg egymással. Ezeken a világszerte megrendezett versenyeken egyetemistákból álló csapatok saját tervezésű versenyautóikkal mérik össze tudásukat, illetve prezentálják munkájukat a bíráknak.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.