Hirdetés
. Hirdetés

Így építhetsz a cégedből profitgyárat

|

A kisvállalati növekedés technológiai hátteréről Egerszegi Krisztián, a MiniCRM Zrt. cégvezetője fejlette ki gondolatait.

Hirdetés

A magyar kisvállalkozások sokkal többre is vihetnék, ha bátran alkalmaznának olyan eszközöket, üzleti technológiákat, amelyek megszabadítják őket az időrabló, stresszes feladatoktól, a felszabaduló kapacitásokat pedig a cég építésére és a növekedésre koncentrálnák. 

"Nincsen világmegváltó megfejtés. A célt kell kitűzni magunk elé, aztán keményen dolgozni. És ha elhisszük, hogy sikerül felépítenünk egy sikeres vállalkozást, akkor van is rá esély. Ha valaki csak abban hisz, hogy rabszolga lesz egy multinál, akkor feltehetőleg azt az életutat fogja bejárni" - mutatott rá Egerszegi Krisztián a vállalkozói hozzáállás nélkülözhetetlenségére.

Hirdetés

De azt is hozzátette, hogy ha csak a nagy akarás lenne a titok, akkor nyilván sokkal több sikeres vállalkozásról tudnánk. Tehát vannak még tényezők, amelyek a sikeres cégépítéshez kellenek. A MiniCRM tapasztalatai szerint a sikeres vállalkozások egyik fő közös jellemzője, hogy standardizálták a folyamataikat. Ezek minden cégnél máshogyan néznek ki, de az adott helyen mégis szabványosak, és mindegyik ügyfelükkel ugyanazokat a lépéseket ismétlik meg. Ez a rend kell ahhoz, hogy fel lehessen építeni egy olyan hatékony rendszert, amelyben már mindegy, hogy kivel kerül szembe egy alkalmazott, tudja, hogy mi a dolga. Ez teremti meg a skálázás és a növekedés alapját az ügyfelek számának gyarapításától a megfelelő új szakemberek felvételén át a kapacitásbővítésig és a piaci ígéretek teljesítéséig.

A következő lépés - ha már vannak standardizált folyamatok - az automatizálás. Amit meg lehet géppel, robottal csinálni (beleértve az e-mailek kiküldését, a dokumentumgenerálást és minden más monoton, a legtöbb ember számára utálatos munkát) azt nem szabad élő munkaerőre bízni - mondja a cégvezető. Ha csak öt percet sikerül megtakarítani minden nap minden munkatársnál, az összességében több ember kapacitását szabadíthatja fel.

A harmadik tényező a kontroll szerepének elismerése. Kell, hogy legyen egy olyan eszköz a cégvezető kezében, amelynek segítségével bármelyik pillanatban meggyőződhet róla, hogy a vállalkozás az egyes emberek szintjére lebontva az elvárásoknak, terveknek, lefektetett szabályoknak megfelelően működik. Illetve, ha zavar keletkezik a működésben, akkor azt ez az eszköz jelezze, hogy minél előbb be lehessen avatkozni.

"A legutóbbi Cégépítők podcastunkban bemutattuk Stasztny Viktort, aki ma már egy hárommilliárdos céget vezet, de futballbíróként kezdte. Ő azt javasolja mindenkinek, hogy sajátítsa el a gyors döntés képességét. Erre neki a futballpálya nagyszerű kiképzőhely volt. A gyors döntéshez ismerni kell a környezetet, a szabályokat és a döntés várható következményeit. De nem elég meghozni a döntést, az csak akkor válik valóságossá, ha a vezető megfelelően kommunikálja is, hogy mit vár a munkatársaitól, partnereitől. Stasztny Viktor szerint a lehetséges opciók közül az a legrosszabb, ha nem döntünk vagy lassan döntünk" - mesélte Egerszegi Krisztián.

Magyarországon rengeteg olyan kis cég van, amelyik megragadt az üzleti működés kezdetleges színvonalán. Ennek gyakran az az oka, hogy nem tudják, miként lehetne ebből a helyzetből kilépni. Egyelőre nem érzik azt a kényszert, hogy amennyiben nem építik ki a működés hatékony és korszerű üzleti technológiákkal megtámogatott rendszerét, akkor csődbe fognak menni. A váltás ebben a szférában is elkerülhetetlen, de elég lassan, a MiniCRM cégvezetője szerint több éves időtávon fog megtörténni.

Pedig már ma is minden eszköz rendelkezésre áll. Sok vállalkozó igényszintje azonban még nem fejlődött odáig, hogy sikercéget akarjon építeni. Ezért folyamatosan vállalkozási evangelizációra és edukációra lenne szükség. Erre vannak állami, kamarai és vállalkozói kezdeményezések is, de ennek az átütő ereje még nem elég nagy. A vállalkozók gyakorta azt érzik, hogy már most is éppen eleget keresnek, ha felfejlesztenék a cégüket az ugyan több ügyfelet, több megkötött üzletet és bevételt eredményezhetne, de személy szerint nekik kevesebb lenne a szabadidejük, több stressz érné őket, azaz nem éri meg feljebb lépniük. Ha abban a közegben maradnak, ahol és ahogyan eddig dolgoztak, látszólag igazuk is van. Ez azonban elég veszélyes hozzáállás, mert egy stagnáló cég egyértelműen a csőd felé közeledik, hiszen költségei (ha körülnézünk a világban) növekedni fognak, mozgástere pedig szűkül. Ezért olyan egyszerű eszközökkel kell ellátni őket - véli Egerszegi Krisztián -, amelyek segítenek a vállalkozásoknak nagyobb teljesítményt elérni, növekedni, és ezek bevezetése után a cégvezetők személy szerint is jobban érzik magukat. Végül is a vállalkozásoknak (amelyek közül csak kevesen akarják lehúzni a rolót) a jó példák mellett meg kell mutatni, hogy milyen úton lehetnek sikeresebbek, vagy hogyan őrizhetik meg azt, amit évek alatt felépítettek.

A MiniCRM-nek több mint 1800 ügyfele van, de becsléseik szerint a magyar piacon van 50 ezer olyan cég, amelyiknek szüksége lenne a MiniCRM technológiájára vagy valami hasonlóra. A MiniCRM nem egy szűk réspiacra készült, mert kis és nagyvállalatok egyaránt képesek használni. Természetesen minden cégnek meg kell találnia, hogy az alkalmazáscsomag melyik vonását, képességét helyezi előtérbe. Az Auchan és a Telekom is használja, utóbbi például egy üzletága B2B ügyfélszolgálatának kezelésére. A nagyon kicsi kezdő, de növekedni akaró cégek számára pedig az a kézenfekvő előny, hogy a munkatársak nem e-mailekben küldözgetett dokumentumok alapján dolgozhatnak, hanem egy rendszerben szocializálódhatnak, ami sokkal simább működést tesz lehetővé. E két véglet között vannak a tipikus kkv-k, amelyek csak néhány emberrel dolgoznak, de a csoportmunka-problémák, a dokumentumok megosztása, az ügyfelek közös kezelése már folyamatosan felmerül náluk.

"A MiniCRM-nél azt szoktuk mondani, hogy a kkv-k számára a nagyvállalatok eszközeit tesszük elérhetővé megfizethető áron és jó ár-értékarányban. Nem szükséges egy kis cégnek tíz- vagy százmilliós befektetést végrehajtania, hogy legyen egy olyan rendszere, amely a működését támogatja és hatékonyabbá teszi. Amire szüksége van, azokat a képességeket felhőben összekattintgathatja, ahogy erre a MiniCRM-nél is lehetősége van" - magyarázta a cégvezető. Hozzátette, hogy a felhőtechnológia előfizetéses modellel, kis invesztícióval működhet, így nagy tömegek vehetik igénybe ezeket a szolgáltatásokat.

A technika mellett a jól bevált üzleti gyakorlatokat is megosztják az ügyfelekkel. Ezt gyakorolják a Cégvezetők podcastban, esettanulmányokat írnak és tesznek közzé, elérhetők az e-learning akadémiájuk tananyagai, a közösségi médiában számos videó és háttéranyag tekinthető meg arról, hogy a MiniCRM-ben mit hogyan lehet megoldani. Ebben az az üzlet, hogy ezt a tudásátadást, ha úgy tetszik standardizálják. Azaz próbálnak a kkv-k tömegeivel kommunikálni, és azok, amelyek meghallják és befogadják ezeket az üzeneteket, előre léphetnek és kiemelkedhetnek a tömegből.

Mivel a MiniCRM organikusan fejlődött, és a társaság maga is használja a saját szoftverét, így a maguk igényei alapján hoztak létre újabb funkciókat. Például a beépített számlázást, amely megfelel a törvényi feltételeknek, automatizált, kiküldi a számlákat, az emlékeztetőket vagy akár a fizetési felszólításokat is, ha kell. De van egy ügyfélszolgálati modul is, amely fogadja az e-mailes megkereséseket, kategorizálja őket, felelősökhöz küldi, figyeli, hogy határidőn belül megjön-e a válasz stb. A rendezvénykezelés modul fogadja a regisztrációkat egy űrlapon keresztül, kiküldi az emlékeztetőt, vagy foglalkozik a rendezvény utánkövetésével. De a HR-folyamatok kezelésére is van egy modul, amely ezen a területen teszi lehetővé a jelentkezések és a foglalkoztatási folyamatok standardizálását többek között az üzemorvosi vizsgálatoktól a jogosultságkezelésen át a kiléptetésig.

"A MiniCRM-ről ezért ma már úgy gondoljuk, hogy a CRM nem customer relationship managementet jelent, hanem company rise managementet. Hiszen az a célunk, hogy a velünk kapcsolatba kerülő ügyfeleket magasabbra szintre emeljük. Ha ez sikerül a cégvezetőknek nem kell részt venniük a napi operatív munkában, hanem a cég fejlesztésével foglalkozhatnak. Ez pedig valóban óriási szintlépés, mert lehetőség nyílik az alkotásra, építésre, értékteremtésre, miközben mindenki jól jár" - fejtette ki Egerszegi Krisztián.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.