Hirdetés
. Hirdetés

E-könyv a könyvbirodalom élén?

|

A kérdés nem az, hogy az e-könyvek legyőzik-e a nyomtatott testvéreiket, hanem az, hogy ez mikor fog megtörténni.

Hirdetés

Ha röviden kellene válaszolni a feltett kérdésre, akkor azt lehetne mondani, hogy még nem jött el az idő, de az évek múlásával bizony egyre közelebb kerülünk a rendkívüli fordulóponthoz. A nem is olyan távoli jövő januári kimutatások pedig tartogathatnak majd meglepő eredményeket a két könyvfajta csatározásának tekintetében.

 

A figyelem, amely egykoron főleg a legelső tömegpiacra szánt e-olvasó körül összpontosult lassan az egész e-könyv piacra kiterjed. 2007-ben az eredeti Kindle e-olvasók megjelenése után hat órával a termék már nem volt kapható, mindet elkapkodták. Az Amazon azóta is igyekezett ezen a téren a rivaldafényben maradni és mára az e-olvasók piacának 70 százalékát uralja. Sikerét egyrészt az olyan új termékeinek köszönheti, mint a Fire vagy a szeptemberben bemutatott két új Kindle, másrészt a kifelé folytatott kommunikációja is megfelelő ponton találta el a fogyasztókat.

 

2007-es Kindle

 

Előző évben az Amazon közölte, hogy áruházában a digitális könyvek eladásai háttérbe szorították a keményfedeles kiadványokat, majd idén májusban már az e-könyvek forgalma felülmúlta a nyomtatott kötetek által produkált számokat. A legutóbbi bejelentésük pedig olyannyira jól sikerült, hogy az internet különböző hírforrásainak tükrében az olvasó arról értesülhetett, hogy a nyomtatott kiadványok a kihalás szélére kerültek. Ez vajon így lenne? Nem valószínű.

 

Egyes elemzők úgy gondolják, hogy a cég adatai - melyeket nem tett teljesen nyilvánossá - csupán az eladásokra vonatkoznak és ebben az esetben azokat könnyen befolyásolhatták az ezrével megvásárolható olcsó kiadványok, melyek többsége már kevesebb, mint egy dollárért is beszerezhető volt. Konkrét számokat ugyan nem lehet felmutatni, de az Amazon júliusi bejelentése jól tükrözheti a feltevést. Akkor a Kindle üzletében forgalomban lévő 950000 kiadvány közül 800000 ára 10 dollár alatt mozgott.

 

 

 

 

Az Amerikai Kiadók Szövetségének ( Association of American Publishers) tavalyi, az egész amerikai könyvpiacot lefedő felmérései egészen más képet mutattak. Ezen kimutatások szerint az e-könyvekből származó nyereség eltörpült a többi formátuméhoz képest, mivel a kiadók teljes bevételének csak 6.4 százalékát képezték a digitális kiadványok.

Ez az "aprócska" mennyiség mára azonban jelentősen megnövekedhetett. Pontos adatokkal ugyan még nem szolgálhatunk, de a szövetség később kibocsájtott rövidebb felmérése, mely 2011 első 5 hónapját vizsgálta megdöbbentő változást mutatott. Január és május között a digitális kiadványok eladása elérte a teljes eladások egyötödét, és ezzel közel 160 százalékos növekedés mutatott. Ezzel szemben a puhafedeles és a keményfedeles könyvek forgalmának növekedése épp, hogy csak elérte a 20 százalékot.

 

Ez a helyzet vélhetően az elkövetkező ünnepi időszakban tovább fog fokozódni, mivel a felhasználók többsége egyre nyitottabbá válik az "új" formátumot támogató e-olvasók és mobileszközök irányába. Miért lehet fontos ez a pár hónap az e-olvasók életében? Egyes marketing szakértők régóta úgy vélik, hogy az e-olvasók akkor léphetnek igazán a köztudatba, ha azok ára maximum 100 dollár körül fog mozogni. A technika fejlődésével és némi marketingfogással ez a küszöb mára már nem elérhetetlen, sőt. Az Amazon két új Kindle készüléke (reklámokkal) akár már 79 és 99 dollárért is megvásárolható, de ekkor még nincs képben a Fire, amely tudását tekintve 199 dollárért ajándék. A Barnes and Noble ajánlatai valamint az Aluratek dedikált termékei sem állnak sokkal fentebb a küszöbértéktől, azokhoz körülbelül 130 dollár befektetésével juthat hozzá a fogyasztó.

 


Míg az eszközök egyre elérhetőbb árfekvésűvé válnak, addig a digitális könyvek áremelkedése okozhat némi kellemetlenséget az olvasni vágyók számára. Az Amazon termékskáláján például rengeteg olyan tételt lehet találni, melynél a Kindle verzió sokkal drágább, mint a nyomtatott. Ez az árban tapasztalható különbség főleg annak a következménye, hogy a cég elvesztett egy-két csatát a kiadókkal szemben, akik nem voltak hajlandóak a digitális kiadványaik árait fixálni. Az Amazon árai feltehetően csak akkor kerülnek jelentős nyomás alá, ha az Apple és a Google is kellő szeletet képes majd kimetszeni az e-bookok tortájából.

 

Emellett más tendencia is megfigyelhető, illetve várható. Az e-olvasók elérhetőbbé válásával a felhasználók is igyekeznek majd feltölteni őket tartalommal. Egyesek nyilván az alternatív, olcsóbb megoldások felé fordulnak majd, melyből az egyik legkézenfekvőbb opció talán a könyvtárlátogatás. Az Amerikai Könyvtárak Szövetségének júliusi beszámolója alapján kiderül, hogy a könyvtáraik 67.2 százaléka már kínál valamiféle e-könyv hozzáférést a tengerentúlon. Ezt az állítást többek között a helyi médiák elemzései is alátámasztják. A Boston Globe októberi felmérésében például arra a következtetésre jutott, hogy a digitális kiadványok kölcsönzése lendületesen növekszik, de emellett azt is megállapította, hogy a nyomtatott könyvek még mindig népszerűbbek.

 

 

A 2011-es év az e-könyvek szempontjából mindenesetre kifejezetten emlékezetes lesz. Ez az az év, amikor olcsó táblagépek és e-olvasók tömkelege lepte el a piacot és ez az az ünnepi időszak, amikor minden eddiginél több e-könyv került a digitális polcokra. A jövő év eleji kimutatások letisztultabb képet festenek majd a két fél harcáról és azok alapján talán már jobban megbecsülhető lesz, hogy mikor jön el a fordulópont a digitális és a nyomtatott kiadványok történelmében.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.