Dynatrace - Az emberi képességeken túl

|

Üzlet vagy szünet - némi leegyszerűsítéssel ezt jelenti az IT rendszerek működésének jósága a vállalatok vagy intézmények szempontjából. A sikeres digitalis transzformáció egyik kulcseleme az informatikai rendszerek hibátlan működése, a kívánt felhasználói élmény biztosítása. Ebben tud segíteni a mesterséges intelligenciára épülő software intelligencia rendszer.

Az IT- és alkalmazás-teljesítményfigyelő platformok folyamatosan mérik a teljesítményt, azonosítják az összefüggéseket, felmérik a hálózati viselkedést és kiszúrják a problémákat, még mielőtt azok meghibásodásokat, üzemzavarokat és teljes kudarcokat kockáztatnak. Interjú Veréb Elemérrel, a PROVICE Informatika Kft. ügyvezetőjével.

Computerworld: Miért lesz egy stratégia menedzsment tanácsadóból software intelligence szakértő?
Veréb Elemér: A '90-es évek közepétől 20 éven keresztül menedzsment tanácsadással - vállalati projektirányítás, folyamatmenedzsment, stratégia menedzsment - foglalkoztam. Mindezek mellett, párhuzamosan az értékesítéssel, aktív szakértői szerepet is vállaltam az informatikai tanácsadói üzletágban, olyamatosan képviseltünk IT-megoldásokat, célszoftvereket munkánk támogatásához. Ezek közül, lehetőségeit tekintve, a Dynatrace már a kezdetektől kiemelkedett. Ez kedvező fordulatot hozott, mire a 2010-es években a tanácsadói piac megtorpant már otthonosan mozogtam a területen, így a világ vezető megoldásának regionális képviselete nagyobb izgalmakat jelentett, és biztosabb növekedést, kiegyensúlyozottabb működést is eredményezett.

CW: Mitől lett izgalmas az elsőre nem túl érdekfeszítőnek tűnő "performancia monitoring"?
Veréb Elemér: Jogos a kérdés, 15 évvel korábban nem volt ekkora jelentősége a digitalizációnak. De gondoljunk bele, mostanra minden a digitális transzformációról szól. Az emberek életét, a szervezetek működését teljes mértékben átalakítja a digitális forradalom, és ennek a nagy változásnak éppen a kellős közepén vagyunk. Ebből a szemszögből vizsgálva az informatikai rendszerek működésének "jósága" - nevezzük performanciának - alapvető fontosságú, mind a mindennapi életben, mind a vállalati/intézményi környezetben. Ha egyes kritikus rendszerek nem állnak rendelkezésre vagy túl lassúak, akkor azt már nem tudjuk manuális módon helyettesíteni, így az adott folyamatok leállhatnak, ezen keresztül akár az egész cég működése akadozhat.

CW: Mit jelent a software intelligence kifejezés, és hogyan kapcsolódik a performancia monitoringhoz?
Veréb Elemér: Mint minden szakmai IT-terület, a performancia monitoring is jelentős átalakuláson megy keresztül. Az infrastruktúra alapműködési paramétereinek (például: CPU, memória, diszkfoglaltság, hálózati forgalom stb.) begyűjtésétől mára eljutottunk oda, hogy képesek vagyunk a tranzakciók "end-to-end" megfigyelésére. Vegyünk példának egy tipikus folyamatot:amikor egy felhasználó a saját gépén ráklikkel a netbankjának "login" gombjára, a kérés eléri a bankjának a terheléselosztó rendszerét (load balancer), ezt követően a webszerverét, a front-end, majd back-end rendszereit, végül az adatbázisokat, majd a válasz visszamegy ezen az úton a felhasználó gépéig, ahol megjelenítésre kerül. Ezt a lépéssort képesek vagyunk kód-szinten is végigkövetni, megmondani milyen volt a felhasználó élménye, volt-e probléma, miért volt lassú a válasz, melyik kódrészlet vagy komponens okozta a lassulást, milyen hibák fordultak elő, és mi a gyökéroka az esetlegesen előfordult problémáknak.

CW: Miért olyan bonyolult kideríteni, hogy mi az oka egy performancia problémának?
Veréb Elemér: Számos tényező játszik ebben szerepet. Közülük az egyik legfontosabb a technológiai komplexitás növekedése. Egy tranzakció (pl. egy "Kosárba" gombra történő kattintás) lebonyolítása átlagosan 84-féle technológia közreműködését igényli. Másik ok, hogy a vállalatok átlagosan a rendszereik csupán 5%-át monitorozzák. Harmadik ok, - szép magyar kifejezéssel élve -, a "single source of truth" hiánya.

CW: Erre mondana egy konkrét példát?
Veréb Elemér: Pár éve novemberben egy nagy webshoppal rendelkező cégnél kezdtük el bevezetni a Dynatrace platformot. Megkérdeztük az ügyfelünktől, hogy a projektet összehangoljuk-e a "Black Friday" akcióval. A válasz egyértelmű nem volt, mert úgy tudták, hogy a kereskedelmi rendszerük novemberben frissen élesített új verziója biztonságosan fogja kezelni a forgalomnövekedést. Elérkezett a fekete péntek: kora délutánsürgős hívást kaptunk. Azonnali segítségre volt szükség, ugyanis fokozatosan omlott össze az új rendszer a terhelés alatt. Amikor a kollégáinkkal megjelentünk a válságstábnál, ott találtunk mindenkit, aki számít: üzemeltetés, fejlesztés, tesztelés és a cég képviselőit. Javában (tessék nem félreérteni) ment a munka, a szakmai vita, hogy mik okozhatják a problémákat, hogyan lehetne megoldani azokat. A patthelyzet kialakulásának a kulcsa az volt, hogy az egyes szereplők mind különböző monitoring eszközökkel dolgoztak, különböző jogosultságokkal rendelkeztek, eltérő információkhoz jutottak hozzá. Hiányzott a probléma közös értelmezése, felismerése. Olyanok voltak, mint az indiai tanmesében a vakok, akik egy elefántot tapogatnak. Az egyik szerint az egy kígyó, mert az ormányát fogta, a másik szerint egy legyező, mert a füléhez ért, aki a farkát fogta, az ostorra gondolt, oszlopra az, aki a lábát, végül volt olyan, aki egy nagy tartálynak gondolta a testét tapogatva.
A Dynatrace-szel mindenki ugyanahhoz az információhoz fér hozzá, ezzel biztosítja a rendszer a "valóság azonos érzékelését". Sőt, a mesterséges intelligencia már akkor felderíti a problémákat és meghatározza a gyökérokokat, amikor a végfelhasználók még semmit se érzékelnek belőle.
De visszatérve a történetre: szerencsére az érintett rendszerek többségére pár nappal korábban feltelepítettük a megoldásunkat, így mindössze pár perces munkával meg tudtuk határozni a probléma forrását: az autentikációs szerveren futó új alkalmazásverzió nem bírta a terhelést, amit a szerver kétóránkénti újraindításával lehetett - átmeneti megoldásként - orvosolni.

CW: Sok cég indult el AIOps és "felhő automatizálás" (cloud automation) fejlesztés irányába. Miben tudják segíteni ezeket a törekvéseket?
Veréb Elemér: Az AIOps projektek - a nevükből fakadóan - a mesterséges intelligenciákra épülő IT-irányítási fejlesztéseket és a kapcsolódó megoldásokat fogják össze. Ebben kitüntetett szerepe van egy olyan megoldásnak, amely adatokat gyűjt, elemez, értékel, majd a megfelelő triggereket kiadja a vele integráltan működő beavatkozó rendszereknek. A cél az informatikai rendszerek kiváló működésének a biztosítása, mielőbbi automatikus helyreállítása, lehetőleg emberi beavatkozás nélkül. Ebben nagy segítséget nyújtanak a felhőtechnológiák, amelyek nagyfokú rugalmasságot és skálázhatóságot biztosítanak.

CW: Ops, DevOps, BizDevOps, BizDevSecOps. Ez úgy hangzik, mint az iskolai év végén a napok visszaszámlálása: Ó, IÓ, CIÓ, ÁCIÓ… Ha minden hárombetűs rövidítést összekapcsoltunk, akkor az IT-sok is elmehetnek vakációra?
Veréb Elemér: Remek ötlet, engedelmével felvetem majd a tárgyalásaim során. Komolyra fordítva a szót: korábban az IT terület részlegei egymástól és az üzlettől is elkülönülten, szakszóval "silókba" rendeződve dolgoztak. Ez az elkülönülés a jelenlegi gyors innovációra épülő üzleti környezetben már nem tartható fent. Olyan új működési, szervezési filozófiákra merült fel igény, amely szoros és hatékony együttműködést képes biztosítani a vállalati értéktermelésben megkerülhetetlenné vált területek számára. Az ön által felsorolt rövidítéseket tartalmazó kifejezések emiatt születtek meg, töltődtek fel tartalommal. A software intelligence megoldás az összes érintett terület számára a megfelelő adatokat és információkat nyújtja.

CW: Az IT biztonság is része a software intelligence platformnak?
Veréb Elemér: Tavaly ősszel a platform kibővült az IT security modullal. A "runtime" sérülékenység detektálásán felül nyáron már a rosszindulatú tranzakciók blokkolása is elérhető funkció lesz. Mondok egy példát: szinte az egész IT szakma figyelmét felkeltette a tavaly decemberben kipattant Log4Shell (Log4J) sérülékenység, amely egy világszerte alkalmazott kulcstechnológia (JAVA) központi kódjában fordult elő. Amint a sérülékenység felkerült a nemzetközi kiberbiztonsági adatbázisokba, az összes Dynatrace-rendszer automatikusan elvégezte a szükséges elemzéseket, amelyek alapján rögtön mutatta a sérülékeny komponenseket, és azok valós kockázatát. Az üzemeltetők, a fejlesztők és az IT-biztonság szakemberei félórán belül megkezdhették a kármentesítést, illetve a védekezési intézkedések végrehajtását.

CW: Miben lehet mérni egy software intelligence platform bevezetésének sikerét?
Veréb Elemér: Tréfásan erre azt szoktam mondani, hogy a hiánya jobban mérhető. Hiányoznak a reklamáló ügyfelek, a misztikus, visszatérő, érthetetlen problémák. Hiányoznak a válságstáb ülések, az egymásra mutogatások. És hiányoznak a váratlan kiesések, "nagyleállások".
Pozitív oldalról megközelítve, az egyik legjobb visszajelzés az, ha az ügyfélnek annyira megtetszik a Dynatrace, hogy folyamatosan újabb és újabb rendszereire terjeszti ki a használatát, ha az új IT projektek indulását minden esetben a Dynatrace-szel tervezik. Amikor bármilyen probléma esetén elsőként a Dynatrace-hez fordulnak; és amit mond, azt elfogadják, a már korábban említett "single source of truth"- jegyében.

CW: Hol használják a Dynatrace-t Magyarországon?
Veréb Elemér: Majd 50 vállalat és intézmény döntött úgy, hogy a Dynatrace-t használja kritikus rendszereinek monitorozására. Bankok, biztosítók, távközlési cégek, közigazgatási intézmények vannak az ügyfeleink között. Egy dolog biztos: a Dynatrace-re vagy hozzá hasonló megoldásra előbb-utóbb minden szervezetnek szüksége lesz az eredményes és kiszámítható működéséhez.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.