Hirdetés
. Hirdetés

Fizetési kérelem, az azonnali fizetési rendszer ma még kevésbé ismert funkciója

|

A GIRO Zrt., mint az azonnali fizetési rendszer üzemeltetője, aktív szerepet kíván betölteni a piac edukációjában, az új elektronikus fizetési lehetőségek megismertetésében.

Hirdetés

A GIRO Zrt. célja, hogy a fizetési kérelem bevezetéséről, használatáról hiteles gyakorlati tapasztalatok megosztásával, valamint a szabályozói tervek megosztása révén növelje a kereskedők, szolgáltatók körében a fizetési mód iránti bizalmat, érdeklődést. 320 fő követte figyelemmel a FintechGroup és a GIRO közös online webináriumát, amelynek fókuszában a fizetési kérelem és az azonnali fizetés rendszere állt.

A GIRO Zrt. által irányított azonnali fizetési fejlesztés jelentős nemzetközi siker, az azonnali fizetések aránya a tranzakciók között már az első évben meghaladta a 35%-ot, mivel nemzetközileg egyedülállóan minden szolgáltatónak kötelező volt a csatlakozás. A tranzakciók 96%-a 2 másodpercen belül teljesül, vagyis reálisan alkalmas ma már a banki utalás akár a bankkártyás fizetés kiváltására, nem életszerűtlen így fizetni fodrászatban, autószerelőnél, vagy a sarki zöldségesnél.

Hirdetés

Bartha Lajos MNB ügyvezető igazgató szerint az azonnali fizetési rendszer a készpénzzel szembeni egyik legkényelmesebb elektronikus alternatíva Magyarországon. Az MNB célja, hogy 2022 első negyedévére az azonnali fizetési ökoszisztéma továbbfejlesztésére vonatkozó javaslatcsomag elkészüljön, olyan témákban, mint kötelező és szabványos QR kód olvasás, kötelező fizetési kérelem fogadási képesség, a teljesült tranzakciók sikerének kötelező visszajelzése. A távlati cél, hogy 2030-ra a tranzakciók 50%-a elektronikus legyen, mivel a felnőtt lakosság 40%-a még csak alkalmanként fizet elektronikusan, bennük rejlik a legnagyobb növekedési potenciál.

A webinárium fő témája a fizetési kérelem volt, amely az azonnali fizetési rendszer ma még kevésbé ismert funkciója, lehetővé teszi, hogy szolgáltatók a rendszeres díjakat (pl. a rezsidíjakat) elektronikus kérelem formájában juttassák el az ügyfélnek, aki így egy egyszerű jóváhagyással rendezheti a kifizetést. A webinár résztvevői együtt keresték a választ, milyen eszközökkel segíthető elő a szolgáltatók kooperációja, motivációja, elköteleződése.

dr. Selmeczi-Kovács Zsolt GIRO Zrt. vezérigazgató szerint a kereskedők és a bankok egymásra várnak, egyik oldal szerint a szolgáltatások választéka, másik szerint az ügyféligény hiányzik az előrelépéshez. Ma 4.8 millió bankszámla előfizető rendelkezik internet-bank eléréssel, több, mint 3 millió potenciális mobil banki felhasználó pedig a QR kódos fizetési módot, illetve az azonnali fizetést mobilról is képes lenne használni. Ha az asztali gépről bankolókat is beleszámoljuk, a lakosság 78%-a képes lenne fizetési kérelem fogadására és jóváhagyására.

Kiemelt témaként merült fel a díjazás, a bankok különböző árazási gyakorlatok mentén végzik el a szolgáltatás árazását, elterjedt a tranzakció alapú árazás, amely nemzetközi viszonylatban is drága. A terjedés érdekében az azonnali fizetési ökoszisztéma elemeinek díja be kellene épüljön a csomagárakba, annak érdekében, hogy az ügyfelek ne tartsanak a rejtett költségektől és a fizetési kérelem népszerű, keresett lehetőséggé váljon.

A szakértők szerint a másodlagos azonosítók használata is fontos előfeltétele az elterjedésnek - ez azt jelenti, hogy telefonszámunkat, e-mail címünket, vagy adószámunkat a banki online felületen hozzárendeljük a számlához -, jelenleg kb. 120 ezer másodlagos azonosítót adtak meg a magyar ügyfelek, ez csupán 1.27%-a a számláknak.

Az összefogást gerjeszthetné közös érdek, mivel a külföldi fintech cégek a pénzforgalom szemmel látható részét képesek elterelni vonzó szolgáltatásaikkal, erőteljes marketing fogásaikkal, ez ellen tehet a hazai pénzügyi szektor, ha a magyar fintech-ek, bankok, közüzemi szolgáltatók képesek együttműködni a hazai piac megteremtésében és védelmében.

Deé Gergely, a Díjnet vezérigazgatója a csekkbefizetés digitális evolúciójáról beszélt, az iCsekken keresztüli fizetés nem az evolúció vége, a Díjnet eSzámla fizetési csatornája már a számlát is elektronikusan fogadja, amelyet azonnali átutalással rendezhetünk. Az idei évben 37% volt a bankkártyás csekkbefizetés aránya.
Az iCsekk alkalmazás beépülő modullal is rendelkezik, amely lehetővé teszi az elektronikus csekkbefizetés lehetőségének beépítését bármely partneri alkalmazásba (pl. Simple). 10 millió darab tranzakció zajlott 2021-ben, 2018 óta több, mint ötszörösére növekedett a mobilos csekkbefizetés volumene. A Posta vizsgálja az azonnali fizetés kiterjedt támogatását az alkalmazásokban és a csekkautomatákban.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.