Hirdetés
. Hirdetés

Már olcsóbb a robot, mint az ember

|

A kiskereskedők robotokat alkalmaznak a költséginfláció elleni küzdelemben.

Hirdetés

Bár a kiskereskedelem lassabban alkalmazza az automatizálást, mint az olyan ágazatok, mint az autóipar és az elektronika, mostanában egyre gyorsabb ütemben halad ez a folyamat az automata pénztárgépek bevezetésétől kezdve a robotok és a mesterséges intelligencia alkalmazásáig az ellátási láncokban.

Most a szűk munkaerőpiac, a növekvő bérek és a fogyasztói kiadások nyomása arra kényszeríti az iparágat, hogy tovább lépjen. A Nemzetközi Robotikai Szövetség szerint az ipari robotok globális telepítése 2021-ben 31 százalékkal nőtt az előző évhez képest, míg a szolgáltató robotok értékesítése 37 százalékkal emelkedett, és a kiskereskedelmi ágazat mindkettő jelentős hajtóereje.

A Reuters arról számolt be, hogy az egyik nagy kereskedelmi lánc, a Primark csak egy hollandiai logisztikai központjának automatizálásába 25 millió euróst fektetett, és ez évi 8 millió eurós hasznot hoz, amellett, és abból is megtakarításuk származik, hogy nem kell újabb raktárt bérelni. A cég becslése szerint a kézi targoncák helyett az automatizált daruk használata 80 százalékkal növelte a telephely hatékonyságát. És ami döntő fontosságú, az autonóm járművek használata azt jelenti, hogy a vállalatnak többé nem kell versenyeznie a rendkívül szűk holland munkaerőpiacon, ami számos fejlett gazdaságban tapasztalható kihívás.

Hirdetés

Becslések szerint a kiskereskedelmi ágazat 40 százalékában automatizált, de ez az arány a következő három-négy évben 60-65 százalékra ugrik. A robotok előretörése világszerte megfigyelhető a divatüzletekben és az élelmiszerüzletekben, mivel a milliókat foglalkoztató iparág küzd az emelkedő bérek, az energia és a nyersanyagok költségeivel. Ráadásul a vásárlók visszafogják a költekezést, az Amazon, a világ legnagyobb online kiskereskedője pedig arra figyelmeztetett, hogy a vásárlási költségvetés szűkös, különösen Európában.

A kontinensen a különböző kiskereskedők eltérő megközelítést alkalmaznak. A Carrefour Európa legnagyobb élelmiszer-kiskereskedője a költségek csökkentésére és a választék egyszerűsítésére fogad, míg a Tesco, Nagy-Britannia legnagyobbja a nyereségének csökkenését fogadta el.

A ruházati termékek terén a Zara-tulajdonos Inditex a növekvő költségek ellensúlyozására emelte az árakat, míg a Primark-tulajdonos AB Foods azt mondta, hogy az olcsó divatáruk kiskereskedője korlátozza az áremeléseket, annak ellenére, hogy az infláció sok piacán kétszámjegyű, mert a vásárlók nem engedhetik meg maguknak, hogy többet fizessenek.

Míg az online kiskereskedőknél a folyamatok nagyrészt automatizáltak, a McKinsey tanácsadói szerint a hagyományos kiskereskedők műveleteinek nagy részét még mindig kézzel végzik. "Egy olyan szakaszban vagyunk, amikor a technológia egyre jobb és olcsóbb lesz, és az automatizálás egyes területeken sokkal meggyőzőbbé válik" - mondta a tanácsadócég brit a fogyasztói üzletágának vezetője, Anita Balchandani.

A divatipart tekintve a McKinsey várakozásai szerint a divatcégek a 2021-es 1,6-1,8 százalékos technológiai beruházási arányról 2030-ra a bevételük 3,0-3,5 százalékára fogják emelni a technológiai beruházásokat. A tanulmány szerint azok a divatmárkák, amelyek teljes mértékben integrálják a digitális folyamatokat, felére csökkenthetik a termék piacra kerülésének idejét. Ez viszont a teljes árú áruk értékesítésének 8 százalékos növekedéséhez és a gyártási költségek 20 százalékos csökkenéséhez vezethet.

Ugyanezek az erők mozgatják az automatizálást az élelmiszer-kiskereskedelmi ágazatban is, a vállalatok takarítórobotokba, elektronikus polcszegélycímkékbe és olyan technológiákba fektetnek, amelyek segítenek megérteni a valós idejű készletszinteket és kezelni a készletfeltöltést. A brit Ocado az online élelmiszerboltok úttörője meglovagolja ezt a hullámot, automatizált raktárait és könnyűszerkezetes robotjait az Egyesült Államok, Európa és Ázsia kiskereskedőinek értékesíti, remélve, hogy végül automatizálni tudja a teljes folyamatot a gazdaságtól és a gyárkaputól a vásárló hűtőjéig.

A Walmart tulajdonában lévő Sam's Club láncnál az Egyesült Államokban a Brain Corp. által kifejlesztett közel 600 robot takarítja a boltok padlóját, és a polcokat a készletszintek és az árak ellenőrzése céljából pásztázza. "A kiskereskedők azt mondják, hogy a robotoké a jövő" - mondta Michel Spruijt, a Brain Corp. bevételi igazgatója a Reutersnek, hozzátéve, hogy a váltás felszabadíthatja a dolgozókat a fárasztó feladatok alól. Cége a Schnucks, a Kroger, a Carrefour és az Albert hipermarketek számára is szállít robotokat.

Az automatizálás újbóli előtérbe kerülése lehetőséget kínál a logisztikai csoportok, a robotikai cégek és az Amazonhoz hasonló vállalatok számára. Miközben a címlapok azzal voltak tele, hogy az üzletek kamerák segítségével megszüntették a pénztárgépek szükségességét, az Amazon Web Services egysége olyan csoportokkal is együtt dolgozott, mint az Adidas és a Zalando, hogy gyorsan skálázza a népszerű termékeket és növelje az eladásokat.

Egyesek pedig arra figyelmeztetnek, hogy a gyorsan változó piacok miatt a nagyszabású automatizálás nem fog mindenkinek beválni. Dan Myers, az XPO Logistics szállítmányozási cég brit és írországi ügyvezető igazgatója szerint a több tízmillió fontot akár egy évtizedes megtérülés mellett beruházó kiskereskedőknek biztosnak kell lenniük abban, hogy üzleti modelljük időközben nem változik meg. "Mindig kompromisszumot kell kötni az emberi megközelítés agilitása és rugalmassága és az automatizált megközelítés hatékonysága között" - figyelmeztetett Myers.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.