Hirdetés
. Hirdetés

Strukturált IT-transzformáció az OTP Banknál

|

Az informatikai környezet módszeres átalakításával az agilitás és a hatékonyság együtt nő a megbízhatósággal és a biztonsággal. Böle Ferenc, az OTP Bank IT-projektmenedzsment és transzformációs igazgatóságának vezetője nyilatkozott az IDC-nek.

Hirdetés

Modern, könnyen és gyorsan elérhető, az ügyfelek elvárásainak és a digitális kor kihívásainak megfelelő szolgáltatásokat fejlesztenek az OTP Bank budapesti központjában. A hitelintézet innovációs erejét az ügyfelek milliói által rendszeresen használt termékek és szolgáltatások népszerűsége mindennél hitelesebben igazolja. Folyamatosan keresik az új irányokat és lehetőségeket, kutatásokat végeznek, de beépítik a bevált gyakorlatokat is. Jelenleg száznál több fejlesztésen dolgoznak, partneri együttműködésre törekednek a régió vezető fintech-vállalkozásaival.

Hirdetés
          

Böle Ferenc az ezredforduló óta dolgozik a bankszektorban, így mélyreható iparági tudás és nagy tapasztalat birtokában csatlakozott 2015-ben az OTP Bankhoz, ahol az IT-projektmenedzsment és transzformációs igazgatóság vezetőjeként az informatikai projektek és stratégiai IT-kezdeményezések portfóliójáért felel. Az IDC CIO Summit 2019 konferencián elhangzó előadásának előzeteseként arra kértük, adjon bepillantást az OTP Bank informatikai környezetének átalakulásába.           

IDC: Milyen hosszabb távú, digitális stratégiai célok és azonnali válaszlépéseket, taktikai fejlesztéseket követelő változások határozzák meg transzformációjukat?           

Böle Ferenc: A nemzetközi trendekkel lépést tartva a 90-es évektől a hazai bankszektor szereplői is hozzáláttak a papíralapú dokumentumok digitalizálásához, amit a kétezres évek elejétől a szigetrendszerek összekapcsolása és a folyamatok digitalizálása követett, majd különösen a 2008-2009-es pénzügyi válság hatására előtérbe kerültek a hatékonyságnövelő, költségcsökkentést célzó fejlesztések. Az üzlet digitális átalakítása és ezzel az informatikai környezet modernizálása 2013-tól vált nagyon erős hívószóvá és meghatározó törekvéssé a szektorban, és 2014-ben az OTP Bank is digitális transzformációs programot indított.           

Két, egymással szervesen összefonódó, fő stratégiai irányvonal, követelményrendszer határozza meg ezt az átalakítást. Egyfelől olyan megoldásokat adunk ügyfeleinknek, amelyek a legjobban illeszkednek a digitalizáció hatására gyorsan fejlődő igényeikhez. Mind több terméket és szolgáltatást teszünk elérhetővé online, így a nap 24 órájában a hét minden napján a számukra legalkalmasabb helyen és időpontban, kényelmesen bankolhatnak ügyfeleink. Fiókjaink is éppen ezért tudnak egyre inkább tanácsadói funkciót betölteni. Másfelől a működés optimalizálására, a hatékonyság további növelésére törekszünk az üzlet elvárásainak megfelelően, és mindezt informatikai környezetünk rendelkezésre állásának, megbízhatóságának és biztonságának folyamatos fenntartása és fokozása mellett tesszük, ami a bizalom záloga, ezért alapvető a bank életében.  

Böle Ferenc, az OTP Bank IT-projektmenedzsment és transzformációs igazgatóságának vezetője         

IDC: Milyen kihívásokkal szembesülnek, miközben a kiterjedt projektportfólió szerteágazó fejlesztésein dolgoznak, és milyen módszert, gyakorlatot alkalmaznak, hogy sikerrel megválaszolhassák őket?           

BF: Üzleti stratégiánk teljes körű támogatására indított IT-transzformációs programunkat olyan struktúrában építettük fel, hogy mindhárom kiemelt területre - az öröklött rendszerek kezelésére és modernizálására, az ügyféloldali, innovatív alkalmazások agilis szállítására, valamint a hatékonyság növelésére - egyszerre összpontosíthassunk, méghozzá úgy, hogy a fejlesztések ne zavarják a működés megbízhatóságát és biztonságát.           

A bankszektor meghatározó szereplőjeként az OTP Bank az IT-technológia legnagyobb felhasználói közé tartozik évtizedek óta, ez a gyakorlat áthatja vállalati működésünket. Emellett évtizedes technológiai örökséget viszünk magunkkal, amit megfelelően kezelnünk, korszerűsítenünk is kell, hogy ne váljon az innováció kerékkötőjévé. Kulcsfontosságú cél ez is, hiszen ügyfélkörünkben folyamatosan, és minden előrejelzést felülmúló ütemben nő az online csatornákon indított tranzakciók száma, amivel az IT-architektúránknak is lépést kell tartania.           

Itthon is látunk példát a szektorban arra, hogy egy bank az öröklött rendszerek lecserélése mellett dönt, mi azonban más megközelítést alkalmazunk. A megbízhatóan működő, öröklött alaprendszereket megtartva, a javítani kívánt vagy redundáns funkciókat - például az ügyféladatok kezelését - emeljük ki belőlük és vonjuk össze új technológiai alapokon, így vagyunk képesek gyökeresen átalakítani architektúránkat. Negyedéves ciklusokban, sokkal gyorsabban, hatékonyabban és az üzleti területeket kevésbé terhelve, a kockázatokat csökkentve tudunk előrehaladni fejlesztéseinkkel. Párhuzamosan ezzel, agilis módszerekkel, újgenerációs technológiákkal és platformokon is fejlesztünk modern alkalmazásokat ügyfeleink és kollégáink részére egyaránt. Megújítjuk ezen felül a front-end alkalmazásokat a back-end rendszerekkel összekapcsoló, robusztus integrációs réteget is.           

IDC: Az üzleti innovációt szolgáló projektek megvalósítása során milyen lehetőségek tárulnak fel az IT-működés további javítására?           

BF: Informatikai transzformációs programunk előrehaladását folyamatosan mérjük, és negyedévente kiértékeljük, majd ennek alapján határozzuk meg a következő időszak prioritásait, finomhangoljuk a feladatokat.           

Egyértelmű, hogy a felhőalapú megoldások, infrastruktúra- és platformszolgáltatások az olyan nagy, házon belüli informatikai környezettel működő vállalatok hatékonyságát, agilitását is tovább növelik, mint egy bank. A szektorra vonatkozó megfelelési követelmények azonban erősen behatárolják a nyilvános felhők használatát, ezért privát felhőt építünk, amelyet házon belül fogunk üzemeltetni. Szorosan együttműködünk ebben az üzleti területekkel, mivel a fejlesztések meghatározott üzleti célok elérését szolgálják.           

A technológiai változások a kollégáinkat is közvetlenül érintik. Őket a HR-területtel közösen készítjük fel, és támogatjuk a változások kezelésében, az új megoldások eredményes használatában. A szükséges képességek fejlesztésén és az öröklött rendszerekhez kötődő, részben felszabaduló tudás további, csoporton belüli hasznosításán is a képzési területtel dolgozunk.           

Az infrastruktúra- és platformfejlesztéseinket csoportszinten is összehangoljuk. Külföldi leányvállalataink informatikai környezete jellemzően eltérő, azonban a csoporton belül meglévő tudást, tapasztalatot megosztjuk, építünk a szinergiákra, így hatékonyságunkat ezzel is növeljük. Amikor az lehetséges, IT-beszerzéseinket is összevonjuk.           

Transzformációs munkánk hatékonyságát emellett automatizációval is növeljük, például a kódminőség-ellenőrzés, a tesztelés és a verziókezelés terén.           

Nem hagyhatok szó nélkül egy fontos területet, ahol szintén sikereket értünk el. A szakemberhiány ellenére az OTP Bank az elmúlt időszakban megduplázta IT-területének létszámát. Óriási eredmény ez, híven tükrözi, hogy a versenyképes juttatások mellett valóban vonzó, modern munkakörnyezetet és izgalmas feladatokat, szakmai fejlődési lehetőséget kínálunk a kollégáknak.           

IDC: IT-transzformációs vezetőként hogyan éli meg szakmailag a digitalizáció átformáló erejét? Munkájában milyen feladatok, területek és képességek kerültek előtérbe azóta, hogy az informatikai környezet megújítását irányítja az OTP Banknál?           

BF: Az üzleti és a technológiai környezettel együtt szerepköröm is folyamatosan fejlődik. A kijelölt stratégiai célok elérését a technológiai és megfelelési keresztfüggőségek feltérképezésén, a fejlesztési prioritások felállításán és folyamatos újraértékelésén, a szükséges erőforrások hozzárendelésén és a feladatvégzés összehangolásán keresztül kell biztosítanom egy nagy létszámú szervezet segítségével.           

Fontos, hogy a vezetőséggel és az üzleti területekkel elkötelezettségen és kölcsönös megértésen alapuló együttműködést legyünk képesek kialakítani. Épp ezért időnként szünetet kell tartanunk a közvetlen igények kiszolgálásában, hogy az IT-transzformációs feladatokra összpontosíthassunk, hiszen ezek is nagyban hozzájárulnak az OTP Bank hosszabb távú stratégiájának megvalósításához. Vállalható kompromisszumok útján kell ebben minden érintett fél számára elfogadható egyensúlyt találnunk. Négy terület - infrastruktúra, alkalmazások, folyamatok és emberi erőforrások - köré szervezett, dinamikus és rugalmas megközelítésünkkel azonban biztosítani tudjuk, hogy a bank üzletmenete a transzformáció közepette is zavartalan legyen. Ügyfeleink innovációs munkánkból így csak azt látják, hogy a korszerű, elvárásaiknak megfelelő szolgáltatásokat mindig elérik, azokhoz - ahogyan azt az online személyikölcsön-igénylés, az okos ATM-ek, a mobilifizetés és -bankolás példája is mutatja - a magyar piacon nem egyszer elsőként jutnak hozzá.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.