Hirdetés
. Hirdetés

Továbbra sincs vetélytársa a Metapay-nek

|

Ma a világon - bármennyire hihetetlenül hangzik - csupán egyetlen megoldás képes azonos időben több tízezer ember egyidejű tranzakcióját villámgyorsan lebonyolítani. Az első, valóban működő magyar NFC-projektet megvalósító Metapay ügyvezetőjével, Lévai Gáborral beszélgettünk.

Hirdetés

Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a Metapay az egyik legsikeresebb magyar technológiai és pénzügyi szolgáltató cég: 2010 óta működik a teljesen saját fejlesztésen alapuló és a világon a mai napig egyedülálló készpénzmentes fizetési szolgáltatása, a Metapay tranzakciós rendszer.



Computerworld: Kevesen tudják, hogy a nagy hazai rendezvények készpénzmentesítése mögött milyen komplex rendszer húzódik. Miért számít ez az első, valóban működő magyar NFC-projektnek?

Lévai Gábor: Már 2011-ben nagy jövőt és lehetőséget láttunk az NFC-ben; két évvel ezelőtt a Sziget fesztiválon a Vodafone, a Gemalto és az Ingenico közreműködésével NFC-képes telefonokba integráltuk a Metapay Fesztiválkártya nevű megoldásunkat. A near field communication, vagyis az érintés nélküli kommunikációt megvalósító innovatív technológiát világviszonylatban is első alkalommal építettük ki ekkora méretű rendezvényen. Ez egy teljes funkciós NFC-megoldás volt: érintésmentes, RFID-alapú kártya került a készülékekbe, amit egy alkalmazással - például mobiltelefon-egyenlegről - lehetett feltölteni. A mai napig nem született olyan projekt, ahol az NFC legnagyobb előnye, az átjárhatóság ilyen szinten biztosítva lett volna. Noha épp a minap indult el az érintés nélküli technológián alapuló MobilTárca-alkalmazás magyarországi tesztelése a Mobiltárca Szövetség pilotprojektjeként, eddig mindössze egy-két hasonló hazai próbálkozást láttunk csak, de olyan megoldás, amely valós környezetben valós tranzakciókat kezel, a Metapayen kívül még nem debütált. Olyannyira nem, hogy még a Vodafone nemzetközi hálózatában is a Szigeten megvalósított volt az első NFC-s projekt. Később ezt a megoldást a Gemalto ki is vitte a párizsi Cartes kiállításra, mely a kártyaiparág legnagyobb szakmai kiállítása és konferenciája.

CW: Külföldi fesztiválon is bizonyít majd?

LG: Jövőre biztosan, már aláírtuk a szándéknyilatkozatokat a külföldi fesztiválok szervezőivel, de az is elképzelhető, hogy még idén sikerül újabb lépést tennünk előre, emellett kifejezetten NFC-s projektről is tárgyalunk külföldön.

CW: Hogyan látja az NFC jövőjét? Egyes tanulmányok szerint a felhasználók még idegenkednek a technológiától…

LG: Az NFC-képes mobiltelefonok száma egyre nagyobb lesz, a gátat pedig nem a felhasználókban látom. A különböző érdekeket szem előtt tartó szereplőket - felhasználó, mobilszolgáltató, egyéb szolgáltatók, mint például a Metapay is - kell úgy összehozni, hogy a kialakuló konstrukció mindenki számára megfelelő legyen, mind anyagilag, mind technológiailag.

Az NFC elterjedésének legnagyobb akadálya tehát az, hogy nem alakult ki még olyan üzleti modell, amely hosszú távon fenntartható és mindenki által elfogadott megoldást tudna nyújtani. Számos nyitott kérdés vár még válaszra - például kié a felhasználó? Ha valaki kibocsát egy kártyát, akkor a kártyafelhasználó az övé, ha ezt egy mobiltelefonon teszi meg, akkor már a mobilszolgáltatóé? Az ilyen jellegű kérdések miatt indul be ennyire nehezen ez a megoldás, s nemcsak Magyarországon, hanem külföldön is.

CW: Ezek szerint nincs még best practice külföldön sem?

LG: Nem tudok olyan külföldi üzleti modellről, amelyet csak le kellene másolni, s boldogan alkalmazhatnánk Magyarországon. Egy új technológia bevezetésénél - főleg a kezdeteknél - még nagyon eltérő modellek szoktak kialakulni.

CW: Miért léptek ki a Magyar MobilTárca Szövetségből?

LG: Nagy reményeket fűztünk a Magyar MobilTárca Szövetséghez, sok energiát, időt és pénzt fektettünk abba, hogy értékes tagokká váljunk. A szövetség azt tűzte ki célul, hogy felépíti az NFC-s ökoszisztémát: felméri és egy asztalhoz ülteti a technológiai és üzleti szereplőket, amelyek közreműködésével pilotprojektek születnek. A szervezet azonban 2011 év végén alakult, most viszont már a 2013-as év közepe van, és a pilot épp csak most jött ki. Arról nem beszélve, hogy nem láttuk biztosítottnak azt, hogy a Metapay vagy egy ilyen jellegű szereplő bármilyen teret kapott volna ebben a szövetségben

CW: A Metapay megmarad a köztudatban a fesztiválok készpénzmentes lebonyolítójának szakértőjeként, vagy ez csak egy szegmens?

LG: Cégünknek két lába van, az egyik a Metapay Fesztiválkártya, melynek többletértéke nemcsak az informatikai megoldások egyediségében, hanem a tervezés és a megvalósítás teljes egészében rejlik - kezdve a tanácsadástól a technológián, a szükséges szakemberek biztosításán át egészen a logisztikáig és teljes elszámolásig. Míg ezesetben komplex szolgáltatást nyújtunk, addig a másik lábunk a nagyon szűken vett technológiára és tranzakció-kezelésre épül (Pláza Kártya, a MOMPark Kártya, iskolakártya stb).

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.