CIO.hu 2014 konferencia: új hangok, új tanulságok

A múlt heti CIO.hu 2014 konferencián nyilvánvalóvá vált, hogy a hazai informatikai vezetők ma már nem csupán a fejlett piacokon egy ideje meghatározó diszruptív, felforgató változások előszelét érzik, hanem közöttük élnek maguk is.

A sümegi Hotel Kapitány adott otthont a 2014-es CIO.hu konferenciának, ahol elsősorban arra igyekeztek választ kapni az összegyűlt informatikai vezetők és szakértők, hogy a megváltozott technológiai és gazdasági környezetben a különféle szervezetek IT-részlegeinek milyen kihívásokkal kell megküzdeniük, és milyenek a kilátásaik. A céges IT régi módszerekből, eljárásokból, gyakorlatokból felépített bástyái kétségtelenül ostrom alatt állnak.

Aggódni nem kell, mert az informatikai vezetők állása nincs veszélyben, hiszen a megbízható IT fenntartása továbbra is a legfontosabb feladatok egyike. Ez volt tulajdonképpen az egyetlen jó hír, amelyet Kórász Tamás a KPMG igazgatója közölni tudott az old school szervezeti informatika megtartásában hívőkkel. (A teremben valószínűleg kevesen tartoztak e táborba.) Emellett ugyanis a CIO-któl elvárják már az üzleti értéknövelést és az üzleti innováció elősegítését, az üzleti változások segítését, az IT befektetések optimalizálását és az IT képességek fejlesztését is. Az előadó megjegyezte, hogy ha az IT nem lesz elég gyors, akkor az informatika kiszorul az innovációból, és ebben a meghatározó szerepet az üzleti területek veszik át.

cio-2014_screenshot_20141007102456_2_nfh.jpg
Nagyításhoz kattintson a képre.

Az egyik kerekasztal beszélgetésen elhangzott, hogy hosszú évek óta tart a disputa arról, hogy az IT-nak meg kell támogatnia a gazdasági, üzleti célok elérését. Csak az informatikusok, IT-vezetők mindannyian sokkal inkább mérnökök voltak a saját szerepükben, mint üzletemberek. Ezt a szemléletet az új trendek már itthon is nagyon erősen kikezdték, de az alapvető áttörés még nem történt meg. Magánbeszélgetésekben elhangzottak olyan vélemények, hogy a válság hatására beszűkült informatikai büdzsék, majd a felforgató technológiák előretörésének híre sem jelentett elég kényszerítő erőt számos vállalatnál, szervezetnél az IT-részleg viselkedésének átalakítására. A tervezés, a cégek üzleti tevékenységéhez való viszony és a technológiai szállítókkal való kapcsolat jellege sem nagyon változott. Nem új, innovatív módszereket kerestek az informatikai osztályokon, amelyekkel a megváltozott körülmények miatt kínálkozó lehetőségeket jobb pozíciók kialakítására használták volna fel, hanem ugyan azt folytatták szűkebbre húzott nadrágszíjjal, több panaszkodással, az üzleti partnerekkel való keményebb alkudozással. (Ezt erősítette meg a Corvinus Egyetem felmérése is, amely szerint a válsághelyzetet jellemző intézkedések aránya újra megnőtt, a vállalatok 54 százaléka alkalmaz létszámstopot, 54 százalék újratárgyalja a szállítási szerződéseket, 53 százalék a szolgáltatások racionalizálásával, 50 százalék pedig a projektindítás üzleti célokhoz kötésével igyekszik javítani a helyzetén.)

A bevezető előadást tartó Braun Péter VISZ-elnök azt is felvetette, hogy az informatikai közösségben nagyon gyenge a szabályozott folyamatok ismerete. Sokan azt várják, hogy pontosan mondja meg valaki, mit kell tenni. Ez már nem tartható, mert ha valaki nem ismeri a szervezeti folyamatok részleteit, akkor nem képes hatékonyan dolgozni.

A túlélő üzemmódnak tehát lassan végleg befellegzik. Ahol az IT nem képes kiszolgálni az üzleti igényeket, és a szervezet folyamatait gyorsan kialakul az árnyék informatika, hiszen a felforgató technológiák (mobilitás, BYOD, felhők, nagy adat és analitikák, közösségi média megoldások, gamifikáció stb.) könnyen elérhetővé váltak a legszélesebb körben, s a vezetők beszerzik, aminek feltétlen szükségét érzik. Azaz, ha úgy tetszik az IT számára, nem a mozgás, hanem a mozdulatlanság tere veszett el.

A Corvinus már említett kutatása ugyanakkor megállapította, hogy a korábbiakhoz képest nagyobb szerepet kapnak az informatikai területek innovációs kezdeményezései, ezért megvan a lehetőség, hogy kitörjön az IT a csak kiszolgáló jellegből. A cégek 29 százalékánál már partnerként jelenik meg az informatika az üzleti részlegek számára. Ez annak a jele, hogy valószínűleg egyre többen értik meg az informatikai közösségben, ideje fegyverzetet váltani, s a mérnöki páncélzat helyett vagy mellett az üzletemberek fegyvereit kell kézbe venni: a profittermelést és a piaci pozíció érdekében használt mobileszközöket, aktív adatvédelmi rendszereket, az egységes kommunikáció felszereléseit, a dolgok internetének eszközkészletét stb. S nem utolsó sorban – talán ez lesz a legnehezebb – a mind komplexebb rendszereket és folyamatokat megértő, korszerű tudással felvértezett szakembereket kell csatasorba állítaniuk.

Kommentek

comments powered by Disqus
Ezt olvasta már?

Scratch konferencia jön Budapestre »