Miért nincs még mindenhol MDM?

|

Ugyan a 2010-es évek egyik legnagyobb informatikai kihívása az okostelefonok és a táblagépek központi felügyelete (MDM) és biztonságban tudása, ha megfigyeljük ezen megoldások elterjedtségének mértékét, még mindig meglehetősen siralmas helyzettel találjuk szembe magunkat. De vajon miért ütközik ekkora ellenállásba ezen megoldások bevezetése, miért gondoljuk ezt ilyen nagy falatnak?

Miért is kell ez? Azt már mindenki tudja, hogy az okostelefonok és táblagépek elterjedése hihetetlen méreteket öltött, e tényről már felesleges is bármilyen statisztikákat mutogatni, elég, ha körülnézünk egy zsúfolt tömegközlekedési eszközön. Abba azonban már kevesen gondolnak bele, hogy mi történik akkor, ha készüléküket elveszítik, ellopják, vagy arra olyan alkalmazásokat telepítenek, amelyek tudtuk nélkül elfogyasztják mobilinternet-előfizetésüket (pláne külföldön), vagy épp adataikat – tudtuk nélkül – kiküldik egy harmadik fél számára. Nem beszélve arról, ha céges készülékről, céges előfizetésről vagy céges adatokról beszélünk. Ezeket a problémákat hogyan lehet megelőzni? Az egyes visszaélésekért ki fogja vállalni a felelősséget? Az adatokat hogy tudják majd visszaállítani? Ezek mind-mind olyan kérdések és kockázati tényezők, amelyekkel a legtöbb esetben az IT üzemeltetők már tisztában vannak, mégsem tudnak velük mit kezdeni.


Hirdetés


Végfelhasználói tévhitek
Talán az egyik legnagyobb ellenállást maguk a felhasználók gerjesztik, hiszen első benyomásuk szerint ez az egész már megint az ő felügyeletükről szól; problémájuk továbbá, hogy vajon így hogy fognak játszani a legújabb Angry Birds-szel, meg egyébként is, hogy jön ahhoz a munkáltató, hogy az ő telefonjára rátelepítsen bármit is.

Ez sajnos hozzáállás kérdése, és az okos eszközök felhasználási kultúrájából fakad. A fogyasztóknak meg kell érteniük és/vagy bele kell törődniük, hogy ha okostelefonjukat munkára szeretnék használni – ami egyébként jogos igény –, akkor azt meg kell feleltetni bizonyos céges elvárásoknak. Ennek megemésztéséhez nyomós érv tud lenni, ha a felhasználók megtapasztalják, mekkora könnyebbség, ha levelezésük automatikusan bekonfigurálásra kerül, illetve például ha a munkájukhoz szükséges alkalmazások azonnal elérhetővé válnak telefonjukon. Továbbá fontos azon is elgondolkozni, hogy vajon hány rendszergazda nézné jó szemmel azt, ha a cég valamelyik dolgozója a saját, otthoni asztali PC-jén szeretne ezentúl dolgozni, azaz hozzáférni a céges rendszerekhez úgy, hogy azon persze nem is tudja, milyen alkalmazások vannak telepítve.

Hirdetés
Hirdetés

Optimális esetben arra számíthatnánk, hogy ilyen jellegű ellenállással a céges mobilkészülékek esetében nem kell számolnunk, de sajnos a valóság még nem ezt mutatja.

Mobilmenedzsment ≠ Mobilbiztonság
Egy újabb hátráltató tényező – ami tapasztalatok szerint sajnos az IT szakembereket is érinti –, hogy többször felmerül bizonytalanság azzal kapcsolatban, mit is jelent a mobilbiztonság. Léteznek egyáltalán vírusok mobiltelefonokon, illetve táblagépeken?

A mobilkészülékek menedzsmentjének kiválasztásakor kevesen veszik azt figyelembe, hogy ez egy valós veszély – bizonyos platformokon jobban, van, ahol kevésbé. Az azonban mindenképpen megállapítható, hogy azon felhasználók esetében, ahol Androidos eszközökről is beszélhetünk, nem elég csak a központi menedzsmenttel kapcsolatos funkciókra figyelni, hanem olyan fontos tényezőknek is meg kell jelenniük, mint például a káros alkalmazások elleni védekezés.

Hirdetés

„Nincs pénz, illetve az IT csapatomnak már nincs erőforrása még erre is!”
Menedzsment-szinten talán ez az aggály jelenik meg elsőként a fejekben, ha az MDM megoldások bevezetését említjük, és talán ez tűnik az egyik legnagyobb problémának is. Ennek ellenére mégis van rá megoldás!

Először is fontos feltenni a kérdést, hogy vajon az IT üzemeltetőknek mivel megy el manapság a legtöbb ideje. Sajnos igen, a mobiltelefonok és a táblagépek egyenkénti beállításával – annak érdekében, hogy az eszköz használható legyen munkára, levelezésre stb. Mondani sem kell, mennyire leegyszerűsítené a dolgukat, ha ezt központilag és automatikusan tudnák megtenni, főleg, ha a megfelelő felhasználóoldali felületen ezt még akár maguk a végfelhasználók is meg tudnák tenni egy „szinkronizáció” gomb megnyomásával.

És a költségek? A legegyszerűbben úgy lehet áthidalni a problémát, ha valamilyen, már meglévő funkcionalitást biztosító szolgáltatással összevonjuk ezt a beszerzést. Erre tipikus példa lehet a vírusvédelem, mégpedig olyan licencszelési konstrukcióban, amely nem veszi figyelembe az okostelefonok miatt megnövekedett eszközállományt. Azaz megoldásunk megvásárlásakor vegyük alapul a felhasználóink számát, függetlenül attól, hogy ők hány darab és milyen típusú eszközt használnak munkájuk során, vagy akár otthon!

Hirdetés



Sophos EndUser Protection

Hirdetés

Védelmezi a felhasználókat és az adatokat a telefonokon, laptopokon és munkaállomásokon egyaránt, függetlenül az eszközök számától.

A Sophos termékek kiemelt hazai partnere a NewCo Trading Kft.
www.newcotrading.hu

sales@newcotrading.hu

Hirdetés

Telefon: 06-1-382-7000

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.