Béren kívüli választások

|

A tavalyi évhez képest 2010-ben közel 15 százalékkal nőtt a cafeteria keretében adott juttatások bruttó értéke, ugyanakkor a jogszabály-módosítások hatására átrendeződött az igénybe vett elemek egymáshoz viszonyított aránya – többek közt ez derült ki a NEXON legfrissebb, 20 ezer fő idei nyilatkozatán alapuló cafeteriafelméréséből.

Az országgyűlés tavalyi döntése alapján 2010-től az adómentes természetbeni és pénzbeni juttatások köre – az otthoni internetelőfizetés és a kockázati életbiztosítás kivételével - megszűnt. Ezzel párhuzamosan kétszintű adókulcsot vezettek be: a kedvezményes, 25 százalékos adóval terhelt csoportba tartozik többek között az üdülési csekk, a melegétel utalvány, illetve a helyi közlekedési bérlet, míg a hidegétkeztetési utalvány, az ajándékutalvány, valamint a kultúrautalvány után már 54 százalékos adót kell fizetni. „A törvény elfogadásakor sokan temetni kezdték a cafeteriát, ám a számítások alapján a munkáltatók számára továbbra is költségmegtakarítást jelent a bérjellegű juttatásokhoz képest. Az általunk végzett felmérés is erről tanúskodik, hiszen a vizsgált körben 2009-ről 2010-re mintegy 14,5 százalékkal nőtt az átlagos cafeteriakeret” – mondta Novák Éva, a NEXON cafeteria-szakértője. A NEXON 2007-ben vezette be nexCAFÉ néven teljes körű cafeteriamegoldását, amelyhez igény szerint egy webes felületet is biztosít. Mivel itt a dolgozó a választás során folyamatosan látja a rendelkezésére álló összeget és a fennmaradó maradványértéket, így az online rendszer segít a keret jobb kihasználásában. A webes felület azon ügyfelek számára is elérhető, akik kiszervezés keretében a NEXON-ra bízzák a béren kívüli juttatások adminisztrációját. „Az outsourcing üzletágunk adatai alapján, egy 20 ezer fős mintát alapul véve vizsgáltuk meg, hogy 2009/2010 viszonylatában - a bruttó értéknövekedésen túl - hogyan hatottak a jogszabályváltozások a cafeteriaelemek konkrét megoszlására. Az adóterhek mértéke ugyanis a juttatások értékét a munkavállalói oldalon is befolyásolhatja” – mondta Novák Éva. Hidegétel, kultúra- és ajándékutalvány a vesztes Ahogyan az várható volt, a cafeteriaelemek legnagyobb vesztesei közé az 54 százalékos adóval terhelt elemek lettek. Ennek megfelelően a NEXON 20 ezer fős mintájában a hidegétel, a kultúra-, illetve az ajándékutalvány esetén volt a legnagyobb csökkenés. „Ha a teljes keretet a választott cafeteriaelemek szerint vizsgáljuk, akkor a három legnagyobb arányban választott elem a melegétel utalvány, az egészségpénztári befizetés, illetve az üdülési csekk volt. Ez a három cafeteriaelem egyébként 2009-hez viszonyítva is népszerűbb lett a dolgozók körében” – tette hozzá Novák Éva. A szakember tapasztalatai szerint a munkáltató és munkavállaló számára is kedvező cafeteria-rendszert sok esetben azért nem alkalmazzák, mert informatikai támogatás nélkül olyan mértékű adminisztrációt ró a cégre, amivel nem tud megbirkózni. A NEXON ezért biztosít átfogó megoldást és szakmai támogatást a cafeteria-rendszerek megtervezéséhez és üzemeltetéséhez. A nexCAFÉ szoftver ráadásul felhő alapú, hosztingolt szolgáltatásként is elérhető. Ennek keretében a felhasználók havidíjas rendszerben, interneten keresztül férhetnek hozzá a cafeteria-rendszerhez, amely kifejezetten az alacsonyabb költségvetésű vállalatok számára előnyös. A cég webes felületén pedig a dolgozók egyéni igényeiknek megfelelően választhatnak a juttatásokból. „Mi 2009-ben vezettük be a nexCAFÉ cafeteria-rendszert, mert bővíteni szerettük volna a béren kívüli juttatások körét, ugyanakkor nem akartuk, hogy ez jelentős adminisztrációs terhet jelentsen. Dolgozóink rendkívül elégedettek voltak, hiszen mindenkinél nagyobb összeg realizálódott egy olyan évben, amikor a gazdasági viszonyok miatt be kellett fagyasztani a béreket” – mondta Barta Szilvia, az ACNielsen piackutató vállalat HR menedzsere. A NEXON 2009-2010-es cafeteria felmérés hátteréről A NEXON outsourcing üzletága keretében 2007 óta a cafateria teljes folyamatát hatékonyan kezelő megoldást is biztosít ügyfelei számára. A nexCAFÉ-t kiszervezés keretében alkalmazó cégek körében évről évre összesített statisztikákat készít a vállalat. A sajtóközleményben szereplő statisztikai adatok mintegy 20 000 munkavállaló cafeteriaválasztása alapján készültek. A statisztikában kis-, közepes- és nagyvállalatok egyaránt részt vettek.

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.