Hirdetés
. Hirdetés

Iskolapadból főnöki fotelbe

|

Ahhoz, hogy egy informatikus sikeres legyen a munkaerőpiacon, kiválónak kell lennie a szakmájában. Ahhoz, hogy sikeres legyen az üzleti életben, valami plusz is kell. Vajon mi?

Hirdetés

A tanulók saját érdeke és kötelessége, hogy ne vesztegessenek időt és pénzt olyan komolytalan képesítésekre, amik a munka világában haszontalanok - állapítja meg világméretű elemzésének eredményeire hivatkozva a Hays. Nem kétséges, hogy az informatikus szakma nem tartozik a komolytalan és haszontalan kategóriába. Különböző számok keringenek arról, hogy Európában és Magyarországon hány informatikus hiányzik, de az biztos, hogy a munkaerőpiacon bőven van helyük a jól képzett informatikusoknak. Van itt azonban még valami, amiről nem szabad megfeledkeznünk. Az informatikus vagy villamosmérnök végzettségű szakemberek nem csupán a jó munkahelyre, színvonalas munkára és átlagon felüli fizetésre számíthatnak, hanem más utat is választhatnak. Dönthetnek úgy - egész fiatalon vagy a későbbiekben -, hogy önállósodnak, és saját vállalkozást alapítanak. Jóllehet a köztudatban az informatikus elméleti szakember, aki napi nyolc-tíz-tizenkét órát ül a számítógép előtt, a valóságban egyre többen cáfolnak rá erre a képre, és alapítanak saját céget.

Organikus fejlődés
Természetesen saját vállalkozás sikeres működtetéséhez nem elég jó informatikai szakembernek lenni, a felsőoktatásban szerzett szakmai tudásnak számos egyéb ismerettel kell kiegészülnie. A plusztudást, valamint az üzleti életben nélkülözhetetlen kapcsolatrendszert többen már egyetemi hallgatóként - vagy még korábban - elkezdik kiépíteni. Vitéz Miklós egyetemi évei alatt szabadúszó fejlesztőként dolgozott, valamint rövid ideig egy cégnél projektmenedzserként és értékesítőként tevékenykedett. Ez szolgáltatta az alapot a vállalkozáshoz: amikor 2016 tavaszán megszerezte BSc szintű mérnökinformatikus diplomáját a Műegyetemen, már cégtulajdonos volt.

- A saját vállalkozás organikusan nőtte ki magát az egyetemi évek alatt folytatott tevékenységeimből. Fejlesztői megbízásaim kapcsán fokozatosan gyűlt körém a csapat, illetve a vállalatnál, ahol dolgoztam, közelről láttam egy cég működését. Ottani főnököm, mostani tulajdonostársam, Lévay Csaba nagyban inspirálta és segítette a saját vállalkozás felépítését. Egyébként - néhány társammal - egyetemistaként is volt már egy startup-jellegű kezdeményezésünk. Egy Szakválasztó nevű honlapot készítettünk, amely a fiatalok egyetemi felvételivel kapcsolatos tájékozódását segítette. Ma már nem ez az elsődleges számunkra, de itt szereztem meg az első értékesítési, marketing- és projektmenedzsment-tapasztalataimat. Apropó, projektmenedzsment. A Műegyetemen felvettem a Projektmenedzsment elmélete és gyakorlata című tantárgyat, ami nagyban alakította a szemléletmódomat - fogalmaz Vitéz Miklós, aki társával annak idején nem új céget alapított, hanem egy meglévőt vett át.

Hosszú távú dolgozói motiváció
A CodeCluster 2016 eleje óta folytatja jelenlegi tevékenységét, ami alapvetően három b2b értékesítési vonalra - belső információs rendszerek, mobilalkalmazások, webfejlesztés - épül. Emellett alapítottak egy új céget is, amely a saját fejlesztésű termékeket, tehát a startup vonalat szolgálja ki. Terveik szerint még az idén megjelennek a piacon három saját termékkel.

- A cégnek, amelyet átvettünk, korábban egész más volt a profilja, mint a miénk. A tulajdonosnak már nem volt rá szüksége, és mi praktikusnak találtuk ezt a megoldást. Nagyon körültekintően jártunk el, akárcsak a későbbi cégalapításnál, de ez utóbbi azért meglehetősen hosszú folyamat volt. Cégtársam gazdasági tudása és tapasztalata mindkét esetben sokat segített - mutat rá Vitéz Miklós.

A jelenleg tizenegy fős CodeCluster fontos stratégiai iránya a saját szoftverek fejlesztése. Jövőre szeretnének irodát nyitni külföldön. A nemzetközi terjeszkedés mind a b2b értékesítési vonalat, mind a startup vonalat érinti. Ez utóbbinál az internetes értékesítés, illetve az online marketing eszközeit kívánják bevetni.

- A cég működésének finanszírozásához már az induláskor megvolt a fedezet: meglévő munkáinkra biztosan alapozhattunk. Az izgalmas kérdés igazából az, mikor jön el a pont, amikor már elég a tartalék saját termékek fejlesztéséhez. Ehhez a kérdéshez szorosan kapcsolódik a megfelelő emberi erőforrás megszerzése és megtartása is, ami manapság az informatikai piac egyik nagy kihívása. A mi HR-politikánkban kiemelt pont a hosszú távú dolgozói motiváció. Saját fejlesztésű termékeinkben tulajdonrészt adunk munkatársainknak, hogy ne csak a majdani profitnál jóval szerényebb fizetésükért dolgozzanak. Egyébként nem hiszünk a főnök-alkalmazotti viszonyban. Mindenki más-más terület szakértője, mind munkatársak vagyunk - hangsúlyozza a fiatal informatikus-vállalkozó.

Egyetemisták cége
A Mistorygame Hungaryt 2016 februárjában műegyetemista mérnökinformatikus hallgatók alapították. Nem a nulláról indultak, hiszen már mintegy kétéves közös fejlesztői múlt állt mögöttük, és 2015-ben interaktív városfelfedező appjukkal részt vehettek a Microsoft Imagine Cup seattle-i nemzetközi döntőjében. Az alapvetően fiataloknak és turistáknak szóló mobilalkalmazás - a Mistory - tulajdonképpen online kalandjáték, amelyben a városnézést különféle izgalmas feladatok színesítik. Az app letöltése ingyenes, a bevétel a játék megrendelőire - jellemzően turisztikával foglalkozó intézményekre, vendéglátó-ipari egységekre - alapozható.

- Mivel a játékok lokális jellegűek, eleinte csak a hazai piacra alapozhattunk. Egy startup azonban globális piacot képzel maga elé, és a magyarországi piac nem ad túl sok lehetőséget számunkra. Két út közül választhattunk: vagy tőkét vonunk be, hogy gyorsan kiléphessünk a külföldi piacra, vagy megrendelésekre is dolgozunk, és lassabb növekedést választunk. Mi ez utóbbi mellett tettük le a voksunkat, így saját termékünk továbbfejlesztése mellett egyedi fejlesztéseket végzünk. Megrendelőink eleinte a startupok közül kerültek ki, de nemzetközi cégeknek is fejlesztünk megoldásokat. Ami a saját portfóliónkat illeti, egy új virtuálisvalóság-termékkel is foglalkozunk, továbbá a Mistoryra egyre erősebb értékesítési és marketingtevékenységet próbálunk ráépíteni - mondja Musicz Péter, a cég egyik alapítója és ügyvezetője.

Friss cégükben szerinte több kezdeti problémát sikerült elkerülniük azáltal, hogy már korábban is voltak piaci tapasztalataik, tudták, mire van piaci igény, és rendelkeztek a megfelelő piaci kapcsolattal. Sokat dolgoznak, ez késlelteti az egyetemi tanulmányok befejezését, ám a vállalkozás nyereséges, biztató jövő előtt áll.

Új technológia, ígéretes nemzetközi piac
Jövőbeli terveik között kiemelt helyen szerepel a külföldi terjeszkedés. Ehhez át kell alakítaniuk a Mistory platformját úgy, hogy bárhol, bármikor könnyen lehessen rá játékot építeni. A munka gőzerővel folyik.

- A Mistory tulajdonképpen Augmented Reality-alkalmazás 0.1-es verziója, amelyben a mobilapp a narrátor. Nagy jövőt látunk mind a virtuális-, mind a kiterjesztettvalóság-technológiában. Célunk, hogy ezen a piacon meghatározóak legyünk a régióban. Ezt szem előtt tartva kezdtünk el új VR-terméket kidolgozni - fogalmaz Musicz Péter.

Egyik VR-irányuk meglévő ügyfeleik, elsősorban tehát az állami hátterű kulturális és turisztikai intézmények felé mutat. VR-szemüveggel, előre felvett, statisztákat felvonultató 360 fokos videókkal teszik élvezetessé és élővé egy-egy történelmi helyszín megismerését. A prototípus már elkészült, az érintettek körében tetszést aratott. Szeretnének vele megjelenni külföldön, de a 360 fokos kamerás felvételek elkészítéséhez a helyszínre kell utazni, így - egyelőre legalábbis - csak a regionális piacra gondolhatnak.

A másik VR-irány piaci igény alapján körvonalazódik. Szállodáknak fejlesztenek olyan alkalmazást, amely mintegy a potenciális vendéghez viszi a hotelt, pontosabban az ott készített videókat. A szállodától akár több ezer kilométerre lévő döntéshozó VR-szemüvegével úgy járhatja végig a hotelt, mintha valóban ott lenne.

A startup-cég hosszú távú jövőjét tulajdonosai elsősorban az AR- és VR-megoldásokra alapozzák. Egyrészt a Mistoryt is ilyen irányban fejlesztik tovább, másrészt új alkalmazásokat dolgoznak ki. AR- és VR-megoldásaikkal erős európai szerepet szeretnének betölteni. Úgy látják, van rá esélyük, hiszen ezen a téren még kezdetleges a piac.

Hirdetés
Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.