Hirdetés
. Hirdetés

Gartner - Költést generál az AI

|

Informatikai szolgáltatásokra idén még a távközlési szolgáltatásoknál is többet fogunk költeni, ami először fordul elő, mutatott rá globális előrejelzésében a Gartner. Az elemző szerint tíz vállalati pénzügyi igazgató közül kilenc nagyobb AI büdzsét tervez 2024-re - és ezek a trendek a szállítói stratégiákra is visszahatnak.

Hirdetés

Ez a cikkünk a ComputerTrends magazin 2024. március 13-ai lapszámában jelent meg.

A világ IT költése idén várhatóan eléri az 5 billió dollárt, ami a tavalyi évhez képest 6,8 százalékos növekedést ígér a Gartner friss prognózisa szerint. Az elemző ezzel lefelé módosította várakozásait, a múlt év harmadik negyedében ugyanis még 8 százalékos bővülésről adott előrejelzést 2024-re. Jóllehet a generatív mesterséges intelligenciát (AI) tavaly nagy felhajtás kísérte, ez a technológia ilyen rövid távon még nem fogja számottevően növelni az IT költést - legalábbis ami a termékbeszerzést illeti.

- Idén a szervezetek valójában még arra fognak költeni, hogy megtervezzék, miként használják majd a generatív AI-t - mondta a jelentés közzétételekor John-David Lovelock, a Gartner alelnöke. - Az olyan hagyományos tényezők, mint a nyereségesség és a munkaerő, sokkal inkább kihatnak majd a vállalatok IT költésére, amelyek már kezdenek belefáradni a folyamatos változások kezelésébe.

Vezetőfárasztó végtelen változás

Az IT szolgáltatásokra fordított költés idén éves alapon várhatóan 8,7 százalékkal fog bővülni, értéke ezzel eléri az 1,5 billió dollárt, és az előrejelzések történetében először a piac legnagyobb szegmensévé válik. Teljesítményét elsősorban annak köszönheti, hogy a bizonytalan gazdasági környezetben a vállalatok a szervezeti hatékonyság növelését és a működés optimalizálását célzó, létfontosságú projektekbe ruháznak be. Nem sokkal marad le mögötte egyébként a kommunikációs szolgáltatások eddigi csúcstartó szegmense sem idei évre várható 1,47 billió dolláros méretével, itt azonban az éves növekedés jóval lassabb ütemű, 2,3 százalék lesz.

Idén is a szoftverekre fordított költés nőhet a leggyorsabban, a tavalyi 12,4 százalékos bővülésére kicsit még ráerősítő szegmens 12,7 százalékos növekedésével ebben az évben átlépheti az 1 billió dolláros mérethatárt. Az adatközponti rendszerek szegmense szintén megbízhatóan teljesít, tavalyi 7,1 százalékos bővülés után idén további 7,5 százalékkal növekedhet, így mérete meghaladja a 261 milliárd dollárt. A végfelhasználói eszközök szegmense pedig a múlt évi 8,7 százalékos csökkenés negatív trendjén fordíthat nagyot 2024-ben - az elemző itt ugyanis 4,5 százalékos növekedést vár, amivel a költés 732 milliárd dollár fölé kúszhat.

A teljes IT költés 2023-ban 3,3 százalékkal nőtt, mindössze 0,3 százalékkal gyorsabban, mint az azt megelőző évben. Bár az idei évre várható 6,8 százalékos bővülés nagyobb lendületvételt helyez kilátásba, a véget nem érő változásokba belefáradó vállalatok valamelyest visszafogják technológiai költésüket, tette hozzá a Gartner. A belefáradás akár a változásokkal szembeni ellenálláshoz vezethet, amikor az IT-vezetők már vonakodnak az újabb szerződések aláírásától és hosszabb távú programok indításától. Ha mégis új kezdeményezésekbe fognak, akkor az informatikai vezetők az eddiginél is jobban kerülik a kockázatokat, és projektjeiktől biztosabb eredményeket várnak.

Hirdetés

Vállalati AI ambíciók és keretek

Ha mesterséges intelligenciáról van szó, akkor a vállalati pénzügyi igazgatók 90 százaléka nagyobb költségvetéssel készül az idei évre, az AI büdzsé csökkentését pedig egyikük sem tervezi, állapította meg februárban közzétett jelentésében (2024 Budget Priorities for CFOs) a Gartner. Az alapul szolgáló felmérés szerint - amelyben az elemző több mint háromszáz pénzügyi vezetőt kérdezett a keret felhasználásáról - a vállalatok 71 százaléka a tavalyi szinthez képest legalább 10 százalékkal vagy annál nagyobb mértékben növelni fogja AI költését ebben az évben. A generatív AI szerepe ebben igen nagy, mivel a válaszadók 81 százaléka készül többet költeni ezen a területen.

- Miközben a szervezetek előrehaladnak a mesterséges intelligencia alkalmazásában, vezetőiknek egyetértésre kell jutniuk abban is, hogy a technológiát végső soron milyen célok elérésére használják - mondta Alexander Bant, a Gartner kutatásvezetője. - Az AI büdzsé növelése mellett a pénzügyi igazgatónak ezért részt kell vennie a felső vezetés kulcsfontosságú megbeszélésein is, amelyeken megfogalmazzák a szervezet mesterséges intelligenciával kapcsolatos törekvéseit.

A mesterséges intelligenciára fordítható keret lehető legokosabb felhasználásához a felső vezetésnek ki kell dolgoznia a vállalat AI jövőképét. Más szóval szükséges meghatároznia, hogy a technológiával meglévő üzleti és működési modelljét fogja továbbfejleszteni, vagy nagyobbat lép előre, és teljesen új modelleket dolgoz ki. El kell döntenie azt is, hogy az AI a belső működést szolgáló eszköz lesz, vagy a vállalat olyan megoldásokba is beépíti, amelyekkel közvetlenül ügyfelei felé fordul.

Úgy tűnik, a pénzügyi igazgatók egy része máris megfogadta az elemző tanácsát. A Gartner tavaly novemberi felmérése szerint - amelyben a különböző funkcionális területek több mint nyolcszáz vezetője vett részt - a pénzügyi igazgatók 34 százaléka szerepet vállal a generatív mesterséges intelligencia körüli vállalati stratégia kidolgozásában. Figyelemre méltó, hogy a megkérdezett technológiai igazgatók mindössze 55 százaléka és az informatikai igazgatók 48 százaléka mondhatja el magáról ugyanezt. Összehasonlításképp a vezérigazgatók 45 százaléka ott ül az asztalnál, amikor a vállalat generatív AI stratégiája szerepel napirenden.

- A pénzügyi igazgatók nagy többsége továbbra is elégedetlen a vállalatánál eszközölt digitális beruházások teljesítményével - mondta Alexander Bant. - Minthogy a vállalatok idén ötször-nyolcszor többet költhetnek generatív mesterséges intelligenciára, mint tavaly, a pénzügyi igazgatók a másodpilóta szerepét magukra öltve biztosítani akarják, hogy ezek a ráfordítások mérhető eredményeket hozzanak, indokolatlan kockázatok nélkül.

Iparági felhők és vertikális piacterek

A generatív mesterséges intelligencia - több más technológiai trenddel együtt - nemcsak felhasználói, hanem szállítói oldalon is meghatározza a piaci szereplők stratégiáját, mutatott rá ugyancsak februárban közreadott jelentésében (2024 Tech Provider Top Trends) a Gartner. A technológia kívül-belül, termékfejlesztés és szervezeti működés szintjén egyaránt átformálja a szállítókat, arra késztetve őket, hogy a változékony gazdasági környezetben a rövid távú üzleti lehetőségeket a hosszú távú előnyökkel egyensúlyozzák. Hatékony növekedési stratégiát kell például kidolgozniuk, amely a jelenleg elérhető árrés mellett a jövőbeli bevételi lehetőségeket is figyelembe veszi. Meg kell újítaniuk a vállalati informatikai osztállyal kialakított kapcsolatukat is, frissíteniük az értékesítés és a marketing megközelítését, hogy észleljék a vásárlói szokások változását vagy említett pesszimizmusba fordulását, és arra válaszolni tudjanak.

Rövid távon, 12 hónapon belül a technológiai szállítóknak többek között a mesterséges intelligencia biztonságával és modelljeivel, valamint az iparági felhőkkel kapcsolatos trendekre is reagálniuk kell, hangsúlyozta az elemző.

A mesterséges intelligencia felelősségteljes és megbízható, biztonságos alkalmazása korántsem új koncepció. A generatív AI példátlanul gyors fejlődése azonban olyan kérdéseket vet fel a kockázatkezeléssel, vagy például a tartalom eredetével és a technológia hallucinálásával kapcsolatban, amelyre még mindig keressük a választ. A szállítóknak ezért olyan biztonsági elvek mentén kell felépíteniük AI modelljeiket és megoldásaikat, amelyek elősegítik a működés átlátását, követését és megmagyarázását. Versenyképességük megőrzéséhez kritikus fontosságú lesz, hogy a most formálódó szabályozási és megfelelési követelmények teljesítését megelőlegezve építsék a bizalmat.

Jóllehet a generatív mesterséges intelligencia általános célú modelljei az alkalmazások széles körében jól teljesítenek, kevéssé válnak be olyan vállalati használati esetekben, amelyek tartományspecifikus adatokat követelnek. A szállítóknak ezért olyan iparági AI modelleket is tanácsos kifejleszteniük, amelyeket a felhasználók meglévő eszközeikkel, hatékonyan testre szabhatnak saját követelményeik szerint.

Hasonló módon a felhőszolgáltatóknak - a hiperskálázott szolgáltatókat és a helyi szereplőket, független szoftverszállítókat és SaaS szolgáltatókat is beleértve - szintén érdemes vertikális megoldások felé fordulniuk, amelyekkel gyorsabb eredményekhez segíthetik ügyfeleiket. A Gartner szerint 2027-ben a technológiai szállítók több mint 50 százaléka iparági felhőplatformokat fog használni, ami nagyon gyors növekedést vetít előre, tekintve, hogy ez az arány tavaly még mindössze 3 százalék volt.

Az elemző szerint hosszabb távon, 36 hónap távlatában a szállítóknak a réspiacokra összpontosító, szakosodott digitális piacterek trendjére is válaszolniuk kell. A speciális piacterek nemcsak a beszerzés élményét szabják testre, hanem a megoldások bevezetését és integrálását is egyszerűbbé teszik. Várható ezért, hogy a digitális piacterüket kevéssé testre szabó szereplők szolgáltatásaira a vásárlók a jövőben egyre nehezebben fognak rátalálni. A Gartner előrejelzése szerint ugyanis 2025-ben már a szállítói és vásárlói interakciók nem kevesebb mint 80 százaléka digitális csatornákra terelődik. A száz százalékos önkiszolgálás azonban a legtöbb vállalat számára továbbra sem lesz járható út, ezért a technológiai szállítóknak a piacra lépésben, a marketing és az értékesítés terén is a hibrid modellt kell erősíteniük.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.