Hirdetés
. Hirdetés

IBM - Mesterséges intelligencia emberi tudással

|

Ügyfélszolgálatot automatizáló, vállalati tartalmat kezelő digitális asszisztensektől kezdve az IT rendszerek és szolgáltatások működését valós időben összehangoló és optimalizáló megoldásokig az IBM partnerei térségünkben is mind több területen vezetik be a watsonx platformot a napi üzleti működés támogatásához. Az AI lehetőségeinek kiaknázásához szükséges készségek akár ingyenes megszerzését a szállító több kezdeményezéssel is segíti.

Hirdetés

Watsonx vállalati mesterséges intelligenciáját és adatplatformját az IBM az idén májusi bejelentést követően júliustól általánosan elérhetővé tette. Pár hónappal korábban Partner Plus néven nagy érdeklődéssel kísért programot indított, amelyhez hat hónap leforgása alatt több mint háromezer új partner csatlakozott világszerte.

Az IBM októberben Budapesten tartotta régiós partnerkonferenciáját. Az eseményt követően Barbora Paulovič Deckerovát, az IBM 35 országot magában foglaló észak-, közép- és kelet-európai térségében működő partner-ökoszisztémáért felelős alelnökét a watsonx eddigi térségbeli piaci fogadtatásáról kérdeztük.

Computerworld: Partnereik és ügyfeleik mely iparágakban, milyen területeken vezették be elsőként az új AI és adatplatformot régiónkban?

Barbora Paulovič Deckerová: A mesterséges intelligencia fejlődése az utóbbi években látványosan felgyorsult, és ez a technológia kiterjedt alkalmazására ihleti a szervezeteket, megoldásaikhoz már nem utólag adják hozzá az AI-képességeket, hanem eleve azokra építenek. A McKinsey szerint a mesterséges intelligencia vállalati elfogadása világszerte mind nagyobb mértékű, 2017 óta több mint a kétszeresére nőtt. Minden iparágban keresettek a termelékenységet növelő, az ügyfélszolgálatot javító és a folyamatokat automatizáló AI-képességek, hogy csupán pár példát említsek.

Globális CEO tanulmányában nemrég az IBM Institute for Business Value is megállapította, a vezetők háromnegyede szerint a vállalatok versenyképességét a jövőben az általuk használt generatív AI fejlettsége fogja meghatározni (lásd Vállalatvezetők szándékAI című cikkünket a 2023/15-ös lapszámban). A következő három évre a termelékenység növelését jelölték meg legfontosabb prioritásként, és a feladatokat automatizáló, az adatelemzést felgyorsító, okosabb döntések meghozását támogató mesterséges intelligenciával időt és erőforrásokat takaríthatnak meg.

Térségünkben a vállalatokat ugyanakkor felkészületlenül érte a hirtelen fejlődés. Értik az AI jelentőségét, de egyelőre nem biztosak abban, hogyan profitáljanak a technológiából - és ennek egyik legfőbb oka, hogy nem rendelkeznek a házon belüli tudással, amely az eredményes alkalmazáshoz szükséges.

Watsonx platformjával az IBM ezért a vállalatokat a pontos és megmagyarázható AI könnyebb bevezetésében és skálázásában segíti a hibrid felhős környezetekben. Partnereink szerepe mindebben kulcsfontosságú. Partner Plus programunkat is azért indítottuk, hogy ezen a két - ügyfeleik számára is legfontosabb területen - fejleszthessék tovább szakértelmüket. Év eleji indulása óta több mint 82 ezren iratkoztak fel tanfolyamokra, amelyek elvégzésével 46 ezren már jelvényeiket (badge) is megszerezték. Régiónkban eddig 250 új partner regisztrált Partner Plus programunkra, és több mint 600 partnerünk legalább egy jelvényt is kapott már a kurzusokon.

CW: Milyenek az itteni első, gyakorlati watsonx-tapasztalatok?

Barbora Paulovič Deckerová: Térségünkben is elsősorban hatékonyságukat, folyamatiakat javítanák a vállalatok az AI automatizációs képességeivel, ahogyan azt partnereink legfrissebb projektjei is mutatják.

A folyamatmenedzsment, a gépi tanulás és a vállalati tartalomkezelés szakértőjeként a svéd apendo AB ügyfeleit digitális átalakulásukban segíti. Partnerünk például meglévő Apendo Digital Assistant (ADA) virtuális asszisztensét frissítette az IBM watsonx képességeivel. Az ADAx az ügyfelek tudásbázisában keresve rendkívül pontos válaszokat ad a felhasználók kérdéseire. Új AI platformját az apendo svédországi adatközpontokban hosztolja, ami adatszuverenitást garantál. A watsonx platform pedig a legjobb nyílt forráskódú és testre szabott modellek alkalmazását teszi lehetővé, amihez az AI transzparens, megbízható és etikus alkalmazását biztosító irányítási funkciókat is biztosítja.

Lengyel partnereink közül az IT-szolgáltató Boat.Systems az IBM Instana technológiáját integrálta saját fejlesztésű Boat.Alert megoldásába, amely valós idejű monitorozással növeli az informatikai rendszerek teljesítményét és felügyeletük hatékonyságát a cég nagyvállalati ügyfélkörében, az autóipartól kezdve az élelmiszer-, gyógyszer- és energiaiparon át a távközlésig. Informatikai megoldások integrátoraként a Cloudware Polska nemrég egyik ügyfelénél vezette be az IBM Instanát, amely a valós idejű megfigyelhetőség (observability) és teljesítményoptimalizálás képességeivel jelentősen javította a cég szolgáltatásait. Az ország IT iparának formálásában 12 éve meghatározó szerepet játszó partnerünk ezért eldöntötte, hogy az Instanát saját szolgáltatásportfóliójába is varratmentesen beépíti, és teljes ügyfélkörében hozzáférhetőbbé teszi.

Hirdetés

A varsói székhelyű TUATARA pedig tanácsadó és technológiai szakértelmével is segíti a szervezeteket a kiemelkedő ügyfélélmény létrehozásában. Vezető megoldása, az IBM watsonx Assistantra épülő Actionbot, a hét minden napján 24 órában elérhető digitális asszisztens, amely automatizációs és többnyelvű, többcsatornás kommunikációs képességekkel növeli az ügyfélszolgálat és az értékesítés hatékonyságát.

A távközléstől kezdve a bankszektoron és a kereskedelmen át a közoktatásig a TUATARA már több hazai és globális ügyfelénél bevezette Actionbot megoldását. A Generali Poland csapatával közösen például egy hónap alatt elkészítette a biztosító új digitális asszisztensét. Az IBM watsonx Assistantra épülő Leon rendkívül nagy hatékonyságnövekedést hozott az ügyfélszolgálaton, mivel a beérkező kérdések 97 százalékát automatikusan, emberi közreműködés nélkül megválaszolja. A Generali Poland ezzel havonta mintegy 120 személy-órát takarít meg, így az ügyféltanácsadók munkaidejét napi egy órával rövidíthette.

CW: Szeptemberben az IBM a generatív AI fejlesztését és skálázását támogató Granite modellek sorozatával, októberben pedig a Conversational Search for watsonx Assistant beszédalapú kereső funkciójával bővítette platformját. A közép-kelet-európai szervezetek is találnak ebben a kínálatban a térségünkben beszélt nyelvekre optimalizált modelleket?

Barbora Paulovič Deckerová: Az IBM által fejlesztett, alkalmazásra kész Granite modellek 13 nyelven, közöttük térségünkben cseh nyelven érhetők el, de a vállalatok dolgozhatnak a sorozat univerzális modelljével is, amelyet partnereinkkel bármely más nyelv támogatásához adaptálhatnak, a fordítások - a rendelkezésre álló erőforrások függvényében - gyorsan implementálhatók.

A watsonx Assistant képességeit a vállalatok személyre szabott demó keretében is megismerhetik, amelyet partnereink termékspecialistája tart, vagy regisztrációt követően önkiszolgáló módon, vezető nélküli túrán is megtehetik ezt. Hasonló módon a helyi IBM szakemberekkel és partnerekkel kapcsolatba lépve ingyenesen kipróbálhatják a watsonx platform képességeit, erre minden szervezetet bátorítanék.

Felmérésünk során sok vezető mondta, hogy vállalata még nem kész az AI alkalmazására, mert házon belül ehhez nincs kellő tudásuk, az alkalmazottak átképzése pedig túl költséges lehet számukra. Legtöbbjük azonban az adatok biztonsága (57 százalék) és pontossága, megbízhatósága (48 százalék) miatt aggódik. A mesterséges intelligencia és az adatok körüli készségfejlesztés ezért egy jelentős előrelépés az AI kiterjedt vállalati alkalmazása felé.

Minden gyorsan fejlődő technológia, így a mesterséges intelligencia is veszélyessé válhat. Ha kellő hozzáértés híján rosszul fejlesztik, tanítják és alkalmazzák, az AI nemcsak a várt előnyökkel marad adós, hanem tévedhet, hallucinálhat, vagy - mérgező nyelvezetével például - egyenesen árthat az üzletnek. Az emberi tudás, készségfejlesztés fontosságát ezért nem lehet eléggé hangsúlyozni.

CW: Ingyenes az IBM SkillsBuild oktatási programja is. Mit kínál a készségek fejlesztéséhez, és ki vehet benne részt?

Barbora Paulovič Deckerová: Az IBM ezzel a partner-ökoszisztémáján kívüli, összvállalati kezdeményezésével is segíti a technológiai készségek fejlesztését, különösen az iparágban alulreprezentált közösségekben. SkillsBuild programunkban középiskolák, egyetemek és magánszemélyek, diákok és felnőttek egyaránt részt vehetnek. Nem előfeltétel, hogy szervezet vagy IBM partner legyen a jelentkező, bárki feliratkozhat, aki tanulni szeretne. Valóban mindenki képes erre, tapasztalatból mondom ezt, mivel magam is megtettem.

A SkillsBuild program több mint ezer online, készségalapú tanfolyamot kínál 20 nyelven az AI mellett többek között olyan területeken, mint a felhő, az adatelemzés és a kiberbiztonság. Mindenki az érdeklődési körének megfelelő online kurzusokat végezhet el, és a piacon elismert digitális jelvényeket, tanúsítványokat szerezhet. A szakmai közösségi hálókon a program résztvevői ezeket a jelvényeket profiljukhoz adva bemutathatják új munkahelyi készségeiket, ezáltal kiszélesíthetik karrierlehetőségeiket.

Szeptemberben az IBM bejelentette, hogy 2026 végéig 2 millió tanuló AI-oktatásával csökkentené a mesterséges intelligencia területén világszerte tapasztalható készséghiányt. A cél elérése érdekében nemcsak az egyetemekkel és a felnőttképzés szereplőivel meglévő együttműködésünket bővítjük megfelelő tartalommal, hanem SkillsBuild programunk kínálatát is új kurzusokkal szélesítjük a generatív AI témakörében.

CW: Milyen watsonx-újdonságokkal készül az IBM és régiós partner-ökoszisztémája 2024-re?

Barbora Paulovič Deckerová: Még ez év vége előtt, decemberben érkezik platformunk harmadik, watsonx.governance komponense, amely az AI-irányításhoz ad eszközkészletet. Segítségével a vállalatok megbízhatóan, elszámoltathatóan, etikusan és auditálhatóan, a megfelelési követelmények szerint fejleszthetik és alkalmazhatják napi működésükben a mesterséges intelligenciát.

Jövőre pedig újabb modellekkel, könyvtárakkal és alkalmazásokkal növeljük a partnerek és az ügyfelek hozzáférését a watsonx platformhoz és beépíthető technológiáihoz. Független szoftverszállító (ISV) partnereink például a használatra kész, beépíthető funkciók palettájáról rugalmasan választhatnak a célnak megfelelő képességeket, amelyekkel kimagasló felhasználói élményt adhatnak ügyfeleiknek. Watsonx megoldásaink nyílt és irányított szoftverelemek, amelyek felgyorsítják a megvalósítás folyamatát, a megcélzott üzleti eredmények elérését, partner-ökoszisztémánk tagjait ezáltal versenyelőnyhöz segítik.

Platformunk folyamatos bővítése mellett az AI eredményes vállalati alkalmazásához szükséges emberi tudás, készségek és kompetenciák fejlesztése jövőre is fontos feladatunk lesz. Segíteni fogja ezt januárban Barcelonában debütáló IBM TechXchange Conference EMEA 2024 konferenciánk is, amelyre az európai, közel-keleti és afrikai régió technológiai szakembereit várjuk.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.