Hirdetés
. Hirdetés

Menekülés az oroszlán elől – vannak válságálló kkv-k is

|

A rosszul szervezett vállalkozások, rossz vezetővel sokkal könnyebben elvéreznek.

Hirdetés

A kis és közepes vállalkozások számára a működésüket nehezítő külső körülmények nem csak veszélyt jelentenek, de lehetőséget is a versenyelőny kialakítására. Sok múlik azon, hogy a cégvezetők hogyan állnak hozzá a válságos időszakhoz - állítja Egerszegi Krisztián, MiniCRM Zrt. cégvezetője.

A vállalatok életében azok a helyzetek, amikor nem tudják befolyásolni a külső körülményeket (jelenleg például az ukrajnai háborút, az inflációt, az energia- és alapanyaghiányt vagy az zuhanó forint árfolyamot) rendszeresen megjelennek. Magyarán alkalmazkodniuk kell. De az alkalmazkodás nem pániklépéseket, kapkodást és észszerűtlen vagy impulzusszerű akciókat jelent. Ha az elbocsátások, a marketingbüdzsé megvágása, a készletek áron aluli kisöprése és a vészforgatókönyv többi elemének hatása összeadódik, az végül a földre ránthatja a céget, amint túlságosan megbomlik az üzleti folyamatok integritása. Ehelyett inkább azon érdemes elgondolkodni, hogy milyen módon lehet a kiadásokat, költségtételeket optimalizálni vagy a hatékonyságot növelni. Ehhez egy CRM rendszer, különösen döntéstámogató üzleti intelligenciával kiegészítve komoly támaszt nyújthat - mondta Egerszegi Krisztián.

Hirdetés

Mindig vannak olyan tételek, amelyeket ki lehet iktatni, és olyanok is, amelyekhez nem tanácsos hozzányúlni. Például, ha kiszállásra kell küldeni négy tapasztalt embert, akik már bizonyítottak a munkában, akkor az a jó döntés, ha nem négy, hanem egy autóval utaznak el ugyanabba a városba. És az a rossz döntés, ha két embert kirúgnak, majd a maradék kettővel akarják elvégeztetni a munkájukat, mindkettőt külön autóval elküldve az ügyfelekhez. Amikor később ismét szükség volna megbízhatóan dolgozó munkatársakra, már lehet, hogy nem lesz, akivel a kínálkozó üzleti lehetőségeket kiaknázhatnák. Válságban is igaz, hogy a jó munkatársakat megtartani sokkal olcsóbb, mint felvenni és kiképezni újakat. Ez nem jelenti azt, hogy a potyautasokat ne kellene kirakni. De ehhez tudni kell, hogy kinek milyen a teljesítménye, és miféle képességekkel tud hozzájárulni a cég eredményes működéséhez.

Pillanatnyilag a kis cégeknek leginkább az infláció miatt fájhat a fejük. Mit is kezdhetnek vele? Az egyik lehetőség az áremelés, ami azonnali bevételnövelést jelent, de ha ez csak a költségek növekedését kompenzálja, az a céget nem húzza ki a bajból. Az igazi megoldás az, ha a bevételnövekedés üteménél a költségek kisebb tempóban nőnek, vagy a bázis szintjén maradnak. Ha nincs mód bevételt növelni, akkor a kiadások mérséklését kell jól menedzselni. A jól szervezett cégek a válságban is megtalálják a vevőiket és ügyfeleiket. Ilyenkor felgyorsul a "futópad", és az a cég bírja tovább, amelyik szervezettebb, jobban felkészült, jobb a hírneve, jobbak az emberei, erősebb az etikája, nagyobb a bizalmi tőkéje. Ilyenkor a cégvezetők szervezői és cégépítői képességei felértékelődnek. Azaz, aki folyvást panaszkodik a rossz üzleti körülmények miatt, jobb, ha inkább arra gondol, hogy elsősorban tőle függ a cége túlélése vagy felemelkedése, most kell legénynek lennie a gáton. A rosszul szervezett vállalkozások, rossz vezetővel ilyenkor sokkal könnyebben elvéreznek. A cégépítést támogató rendszerek azonban a leginnovatívabb és legrendszerezettebben dolgozó vezetőknek és szervezeteknek is segítségükre vannak.

Ha a külső tényezőkre nincs hatásunk, az olyan helyzet, mint a klasszikus tanmesében, ahol nem az éhes oroszlánnál kell gyorsabbnak lenni, hanem a többi potenciális prédát kell lefutni. A vállalatok nem csak a közvetlen konkurenseikkel küzdenek meg, hanem egy sor további céggel is, amelyek a potenciális vásárlók büdzséjére pályáznak, bár a tevékenységük teljesen különböző lehet. A MiniCRM is egy sor másik piacon kapható szoftverrel versenyez, de ugyanakkor versenytársuk például egy értékesítési technikákat oktató sales-tréner is. A vásárlónak, ha van egymillió elkölthető forintja, dönthet úgy, hogy a hatékonyságát támogató CRM-szoftverre költi, de arra is gondolhat, hogy most több árbevételre lenne szüksége, és a tréning éppen ezt alapozza meg. Ha korlátosak az erőforrások, akkor a vezetőknek muszáj ilyen kérdésekben döntéseket hozni. Ha azonban egy cég nem csak túlélni, hanem fejlődni akar, akkor a tapasztalatok szerint a rövidtávú érdekek mentén meghozott döntések sohasem lesznek megfelelőek. Olyan ugyanis ritkán történik, hogy egy cégnek a hatalmas szerencséje alapozza meg a növekedését. Ismert az olyan cégek története, akik előtt megnyílt a piac, de nem tudták lekezelni a rájuk zúduló ügyfeleket és feladatokat. Túl jól ment a cég, és majdnem csőd lett a vége. Ha ilyen esetben egy sales tréninget választunk egy rendszer helyett, ami sokkal egyszerűbbnek tűnik, akkor egy hónap múlva nem megoldásunk lesz, hanem több problémánk. A kollégák ugyanis nem rendszerben fognak dolgozni, és nem lesz mivel mérni a hatékonyságuk javulását, pláne, ha a kiképzett munkatárs el is megy a cégtől. Alaptétel, hogy szerencséje az üzleti világban annak van, aki felkészült, hogy megragadja a kínálkozó lehetőséget. A kaszinóban sohasem a betérő játékosok nyernek, hanem a ház, aki kiépítette a saját rendszerét. Mindenki eldöntheti, hogy eljátssza a pénzét vagy valóban céget épít.

A válságban alkalmazható "menekülési" stratégiákra a Cégépítők podcastban részletesebben is szó esik. Legutóbb például Balogh Petya, az egyik legismertebb hazai startupper, angyalbefektető osztotta meg tapasztalatait.

Hardverek, szoftverek, tesztek, érdekességek és színes hírek az IT világából ide kattintva!

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.