Hirdetés
. Hirdetés

Magyarországra érkeztek az önvezető robottargoncák

|

Nemrégiben az intralogisztikai folyamatok automatizálását segítő AGILOX IGV technológia disztribúciójával bővítette portfólióját az ALEF Csoport. Az osztrák gyártó által kifejlesztett önvezető logisztikai robot mind mechanikai felépítését, mind szoftverét tekintve számos egyedi innovációt tartalmaz.

Hirdetés

Noha önvezető robottargoncák (AGV-k) egy ideje már segítenek a gyártási, raktározási és a gyártelepen belüli logisztikai feladatok ellátásában, az AGILOX IGV új szintre emeli a tájékozódás, önvezérlés képességeit, a készletmozgatási folyamatok optimalizációját. Villás emelőszerkezetével raklapok, dobozok és más, gyártásban használt eszközök, késztermék vagy akár hulladék szállítására is alkalmas, magyarázza Szentmiklóssy László, az ALEF Magyarország AGV üzletágának értékesítési vezetője.

Az AGILOX a beltéri tájékozódáshoz a környezetet 360 fokban folyamatosan letapogató lézerszkennert használ, így a helymeghatározáshoz más kiegészítőre nincs szükség. A targoncák wifin kapcsolódhatnak a vállalatirányítási szoftverekhez, valamint egymáshoz, vagyis vezeték nélküli internetelérésen kívül gyakorlatilag csak a töltőpontokat kell kiépíteni, a betanítás után pedig technikusi szakértelem elegendő a módosításokhoz.

A targoncák hajtását és kormányzását négy, szimmetrikusan elrendezett hajtóegység végzi matematikai algoritmusokat futtató vezérléstechnika segítségével. A rendkívül kompakt felépítésű targonca minden irányban könnyedén mozog, képes például oldalazó mozgásra vagy a saját tengelye körüli elfordulásra, de bármilyen ív mentén történő mozgásra is. Ez a képessége teszi alkalmassá arra, hogy rendkívül szűk területen, keskeny raktári folyosókon vagy gyártószalagok mellett lásson el doboz-, raklap- vagy árumozgatási feladatokat.

Kicsomagolás után máris működik

Ellentétben más rendszerekkel, az AGILOX targoncáknál nincs szükség drága alkalmazások telepítésére vagy bonyolult infrastruktúra kiépítésére, mert a targoncaflotta külső vezérlőrendszer nélkül is képes működni. A targoncák mindegyike mesterséges intelligenciával (úgynevezett raj-intelligenciával) van felszerelve, ennek segítségével kommunikálnak egymással, tájékoztatják egymást arról, ha valamely útvonalon változás történik, például akadály keletkezett. Aktívan reagálnak akkor is, ha a rendelések intenzitása megváltozik, vagy eltolódnak a gyártósorok között.

Rendelést adhatunk le a targoncáknak akár a mobiltelefonra, tabletre vagy számítógépre letöltött applikáció segítségével, akár QR-kód megadásával, de a flotta hétvégi munkára is beprogramozható vagy a vállalatirányítási rendszerből komplex feladatok ellátására vezérelhető. Az AGILOX flotta munkája akkor veszi kezdetét, amikor a magasemelésű targonca a magasraktár polcairól lekészíti az árut vagy az alapanyagot. Amennyiben nem raklapot, hanem tároló dobozt kell szállítania, az ennek megemeléséhez szükséges kiegészítőt a legközelebbi szabad targonca automatikusan felveszi, majd a dobozt elszállítja a megfelelő helyre, s eközben is folyamatosan frissíti a környezeti adatokat és kommunikál azokról a többi targoncával.

Amennyiben azt észleli, hogy elkészült egy rakomány, a targonca automatikusan elindítja a küldetést, precízen, mindig pontosan ugyanoda helyezve el a raklapot, sőt arra is képes, hogy korrigálja az ember által, kevésbé pontosan elhelyezett raklap pozícióját. Ha viszont ember vagy más tárgy kerül az útjába, lelassít, megáll, esetleg vészfékez, és vár arra, hogy ismét szabad legyen előtte az út, de azt ki is kerülheti. Az olyan esetek elkerülése érdekében, amelyek csökkentik az automata targoncák hatékonyságát, természetesen a dolgozók felkészítésére van szükség, az útvonalak és forgalmi szabályok kidolgozásába vagy például a töltőpontok elhelyezésébe pedig szakembereket kell bevonni.

Dokumentálható haszon

Szintén szakember bevonása lehet szükséges a vállalatnál zajló folyamatok feltérképezéséhez és szabványosításához, majd az AGV-bevezetéstől várható megtakarítások kiszámításához. Intelligens targoncaflotta bevezetésével gyakorlatilag teljesen automatizálható a termelősorok kiszolgálása, az ALEF szakértője szerint azonban elengedhetetlen a meglévő folyamatok felmérése és optimalizálása, esetleg virtuális gyármodell és szimuláció kialakítása.

Nem véletlen, hogy olyan autóipari óriások mellett, mint a BMW, a Continental vagy a Mercedes, számos logisztikai cég, egészségügyi és háztartási berendezéseket, járműalkatrészeket vagy például szaniterárut gyártó vállalat vezette be az AGILOX rendszert. Magyarországon az ALEF becslései szerint két-három éves megtérülési idővel számolhatnak a vevők, a jelenlegi járványhelyzetben pedig az egészségügyi szempont, a humán munkaerő védelme sem mellékes.

Hirdetés

Hardverek, szoftverek, tesztek, érdekességek és színes hírek az IT világából ide kattintva!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.