Hirdetés
. Hirdetés

Az open source felfogás nem ördögtől való gondolat

|

Még mindig nyitott kérdés, hogy mi lesz a tíz évvel ezelőtt Campus néven napvilágot látott, majd Tisztaszoftverre keresztelt, az oktatási intézmények, tanárok és diákjaik számára - mára már nem csak - Microsoft szoftvereket nagy mennyiségben biztosító program sorsa. Az viszont biztos, hogy az open source megoldások alkalmazása az iskolákban hosszú távú pozitív hatásokat eredményez.

Hirdetés

A kormány elkötelezett a nyílt forráskódú szoftverek alkalmazásában - jelentette ki Vályi-Nagy Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kormányzati informatikáért felelős helyettes államtitkára a Computerworld open source konferenciáján éppen egy évvel ezelőtt, többek között arra hivatkozva, hogy a méretgazdaságosságból és a könnyebb átjárhatóságból származó előnyök már középtávon is az olcsóbb állam megteremtését segítik. Az államtitkárral készített interjúnk itt olvasható.

Tavaly év végén fel is ragyogott a fény az alagút végén: az NFM bejelentette, hogy „a köz- és felsőoktatási intézmények igényeit - néhány speciális esettől eltekintve - képesek kielégíteni az ingyenesen használható nyílt forráskódú szoftverek is”. Ami azt jelentette, hogy az állam a „versenysemlegesség szem előtt tartásával, a piaci verseny elősegítése érdekében meg kívánja szüntetni az egy piaci cég által fejlesztett szoftverek bérlésének támogatását” – azaz nem szándékozik tovább finanszírozni az oktatásban használt Microsoft-licencek megvásárlását, és már bele sem kalkulálták a tételt a költségvetésbe.

BigMac menü

A Microsoft az NFM Tisztaszoftver programot érintő bejelentésére reagálva kijelentette, hogy a magyar oktatási rendszer számára a legkedvezőbb árú licenckonstrukciójuk a Tisztaszoftver megoldás. Kalkulációjuk szerint a 2011-ben 3 évre aláírt országos megállapodás alapján egy közoktatási PC éves licencdíja egy BigMac menü árának felel meg. De ez csak egy ok volt a sok közül, amiért a Microsoft elsősorban a Tisztaszoftvert ajánlotta a magyar kormányzat felelős vezetői figyelmébe, amikor a konstrukció folytatásáról tárgyalásokat kezdeményeztek a megfelelő szereplőkkel. Szerintük összköltségvetési szinten a jelenlegi országos szerződés fenntartása a legköltséghatékonyabb megoldás, illetve, az oktatási intézmények piacképes tudást a Microsoft szoftverek segítségével adhatnak át diákjaiknak, hallgatóiknak, ami az ország hosszú távú boldogulásának, versenyképességének kulcsa.

A Microsoft ezzel párhuzamosan megkezdte azon lehetőségek kidolgozását, amelyek kedvező árú beszerzési alternatívát kínálnak azon iskoláknak, akik nem kívánják a Tisztaszoftver megállapodás alá tartozó Microsoft termékeket illegálisan használni. Ám az egyénileg vásárolt programok ára mindig magasabb, mint a nagy mennyiségben beszerzett licenceké, amit nem biztos, hogy a fűtésdíjakkal küzdő és részben zárolt költségvetéssel rendelkező iskolák meg tudnak majd fizetni.

Mégis folytatódik?

Elképzelhető, hogy elhamarkodottnak bizonyult a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium év végi egyoldalú kommunikációja a Tisztaszoftver program megszűnéséről. A szerződés értelmében a közoktatási intézmények licenc-ellátására vonatkozó megállapodással kapcsolatos egyeztetésekre a feleknek legalább 3 hónap áll rendelkezésükre. Az esetleges hosszabbításáról folyó tárgyalások a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Microsoft között jelenleg is folyamatban vannak. Jó hír, hogy ezek lezárásáig, illetve további hivatalos értesítésig (ami előreláthatóan hamarosan megtörténik) a programban használt szoftverek licencei az intézmények számára felhasználhatóak, telepíthetőek.

Egyes sajtóértesülések szerint az elvi megállapodás már létre is jött a minisztérium és a redmondiak hazai leánya között, de konkrét szerződés még nem született. Megkeresésünkre a Tisztaszoftver program munkatársai nem cáfolták az információkat, de biztosat még ők sem tudtak mondani.

Amennyiben igaz a hír, az azt jelenti, hogy legalább még egy évig biztosan maradhatnak a Windows-ok a köz- és felsőoktatási intézmények számítógépein. Persze, ehhez az kell, hogy a Microsoft a kormány által elfogadható és finanszírozható konstrukcióval álljon elő. Persze, a döntésben az NFM részéről minden bizonnyal az is szerepet játszott, hogy a fokozatosság elvét teljes mértékben nélkülöző lépés jogi problémákat vetett fel. Az iskoláknak ugyanis az érettségi vizsgákat azon feltételekkel kell biztosítania (hardver és szoftver), melyeken a tantárgyat tanították.

Az OSS használata legális marad

A változás kezelését, illetve az átállás támogatását több oldalról is ígérték, ám ez kevés volt ahhoz, hogy ne törjön ki némi pánik az intézményekben. Itt érdemes megjegyezni, hogy a Tisztaszoftver megállapodás alá nem csak Microsoft licencek tartoznak, hanem a program részeként nyílt forráskódú szoftvereket is igénybe vehetnek az iskolák, utóbbiakhoz államilag finanszírozott terméktámogatás jár. A 2009 tavaszán startolt HUEDU program, mely a magyar állam és a Novell között megkötött licencmegállapodás alapján jött létre, általános-, és középiskolai, illetve felsőoktatási képzést nyújtó intézmények számára biztosítja a Novell szoftver termékportfolió szinte minden elemét, míg az ősszel beindult OpenEDU keretében a programhoz csatlakozott oktatási intézmények a SuliX szoftvercsaládot, valamint a Red Hat megoldásait vehetik igénybe.

Szándékosan nem írtunk múlt időt, mivel ha a Tisztaszoftver program törlésével a HUEDU és az OpenEDU licencszerződéseket sem újítja meg az állam, az ezekhez csatlakozott oktatási intézmények nem válnak illegális felhasználóvá.

Bár a HUEDU program honlapja szerint folyamatos tárgyalások folynak a hosszabbításról, az érvényes szerződés 2012. január 31-én lejárt, tehát a programba is eddig lehetett regisztrálni. A tárgyalások helyzetével kapcsolatos információt nem tudtunk meg a Novelltől, de mivel örökös licenceket osztottak ki a program keretében, termékeiket szabadon továbbhasználhatják az iskolák, „csupán” a támogatás marad el.

Az OpenEDU honlapján több helyen is olvasható, hogy a program zavartalanul folytatódik, mind jelen, mind a következő tanévben. „Folyamatosan várjuk azokat az iskolákat, amelyek nyílt forráskódú megoldásokkal szeretnék felváltani az eddigi, esetenként tulajdonosi szoftverekkel megvalósított számítástechnikai rendszerüket” – írta az ULX.

Szabad az út

Mindenesetre a szakértők szerint a nyílt forráskódú szoftverek maximálisan képesek kiszolgálni az oktatási intézmények igényeit. Érdekes módon ebben a kérdésben az egyébként eléggé konzervatív tanári kar is meglehetős nyitottságról tett tanúbizonyságot, amellett, hogy már jó ideje megfigyelhető volt a nyílt forráskódú szoftverek használata az oktatásban. De aki szívesen váltana, is megvárja a fejleményeket, a kivárás jelenleg az egyetlen stratégia számos intézmény számára.

Mindenesetre, a Tisztaszoftver teljes megszüntetése esetén már nem saját döntés, hanem a kényszer szülné az open source felé történő nagyobb nyitást. Komoly probléma azonban, hogy a hagyományosan felhasználóbarát Microsoft termékekkel ellentétben, a nyílt forráskódú szoftverek - és itt elsősorban a Windows alternatívát jelentő Linuxról és variánsairól van szó – némileg komolyabb informatikai tudást igényelnek.

A helyzet önmagában nem lenne tragikus, hiszen több külföldi példa is bizonyítja, hogy az ingyenes szoftverekre történő átállás igenis működőképes dolog, de amíg a külföldi oktatási intézmények szépen lassan, akár hosszú évek tesztidőszaka után váltak open source felhasználóvá, a magyar közoktatás gyakorlatilag egyik napról a másikra kénytelen lebonyolítani a “rendszerváltást”. Márpedig ez szakértők nélkül nem megy.

Ha így alakulnak a dolgok, akkor nincsen sok idejük az iskoláknak, hogy összeválogassák a megfelelő szoftvereket, sem a tanárokat segítő programokat, sem pedig a mindennapos feladatokat ellátó megoldásokat. Megoldást jelenthet természetesen, ha minden iskola megvásárolja a Microsoft termékeit, de az jelentős terhet ró az amúgy is alacsony költségvetésükre. Kérdés, hogy a rendszergazdák hány százaléka rendelkezik megfelelő ismeretekkel, hogy lebonyolítsák az átállást, majd menedzseljék az új rendszert.

Segítséget jelenthet a Szabad út projekt, amit az FSF.hu Alapítvány hozott létre azzal a céllal, hogy biztosítsa az általános iskolákban és középiskolákban dolgozó tanárok és rendszergazdák számára mindazon információkat, amelyek a sikeres migrációhoz és a szabad szoftverek használatához, oktatásához és az informatika érettségire felkészüléshez szükségesek. A Szabad út elnevezésű, új közösségi oldal a szabadut.fsf.hu címen érhető el. Az Alapítvány az oldal üzemeltetésén túl támogatja a szabad szoftverekre történő átálláshoz szükséges útmutatók, és az oktatásban használható elektronikus és hagyományos tananyagok, tanulási segédletek elkészítését is. A szabadut.fsf.hu oldal az információk összegyűjtésén túl nagy hangsúlyt fektet a közösségi funkciókra is, hogy a közoktatásban dolgozók és a témával foglalkozók segítséget kérhessenek és nyújthassanak, valamint megoszthassák egymással tapasztalataikat.

A jövő az open source-ban van

Miközben a technológia folyamatosan fejlődik, elmondható, hogy az oktatás (különösen a közoktatás) egyike a legkevésbé adaptív szektornak. 50 éve egy osztályteremben megtalálhatóak voltak a padok, egy tábla és az előtte álló tanár, aki leadja az anyagot. Ma egy osztályteremben megtalálhatóak a padok, esetenként interaktív tábla és egy tanár, aki leadja az anyagot.

Láthatóan nem történt jelentős változás, pedig a technológia fejlődése nem állt le. Ahhoz, hogy komoly változások álljanak be, át kell törni azt a bürokratikus rendszert, ami jelenleg az oktatásban tapasztalható. Egyes iskolákban már elkezdték felhasználni a digitális világot, és az open source mentalitás valami ilyesmi jövőt hozhat el:

Papírmentes tanterem

Többé nem kell a diákoknak egy tengerészgyalogos hátizsákjának megfelelő súlyú táska alatt görnyedniük. Ez pedig nem csak a környezetre jelent pozitív változást. A nebulók notebookokkal lesznek felszerelkezve, toll és ceruza helyett billentyűzetet és egeret használnak, esetleg egy tabletet és csak a mutatóujjukat. A tanárok és a diákok különböző Wikiket alkalmaznak az oktatás során, a házi feladatok elkészítéséhez, nagymennyiségű példához juthatnak hozzá - és mindezt ingyen.

Személyre szabottabb oktatás

Nincs két olyan ember, akik hasonlóképpen tanulnának. A technológiai fejlődés segítségével mindenki a számára a legmegfelelőbb tempóban és módszerrel lesz képes elsajátítani az ismereteket. A diákok könnyebben fedezhetik fel azokat a dolgokat, amik igazán érdeklik őket, és a digitális világban egyszerűbben találhatnak olyan társakat, akik osztoznak szenvedélyükben. Ezekkel együttműködve a tanulás sokkal egyszerűbbé, és élvezetesebbé válik majd. A közösségi hálózatoknak itt is hatalmas szerepük lesz.

Fejlődő kommunikáció

A diákok, tanárok és a szülők sokkal közelebb kerülnek egymáshoz a technika segítségével. Például nem lesz szükség papír ellenőrzőre, egy egyszerű Google dokumentum, amit a tanár megoszt a diákkal és szüleivel, helyettesítheti a kis füzetkét. Ráadásul a szülő valószínűleg jobban átlátja, hogyan halad gyermeke fejlődése, hiszen az eredmények és az oktató is csupán egy klikkelésre vannak.

Elmúlik az osztálytermek kora

A mobil eszközök elterjedésével a tanárok és a diákok gyakorlatilag bármikor együtt tudnak tanulni, és nincs szükség arra, hogy egy légtérben tartózkodjanak. A termek sokkal inkább a közös munkavégzés irányába terelik majd a diákokat, ami fejleszti az interaktivitást, és a kényelem serkenti a kreativitást. A közösségi megosztás, mint amilyenek a Wikik, a Google dokumentumok, blogok, a Facebook, a Youtube vagy a Twitter, sokkal nagyobb szerepet kapnak. A jövő tantermei pedig az open source világát támogatják majd: nyitottság, átláthatóság, együttműködés és sokszínűség vár a tanulókra.

Már maga a Szabad út projekt is az open source legszebb hagyományait követi, nem egy kis csapat szakértő tudására, hanem az online közösség együttműködésére alapoz. Szeretettel várják a segítséget mindenkitől, aki megfelelő tudással rendelkezik egy-egy nyílt forráskódú szoftverről. Weboldalukon regisztrációt követően csatlakozhatunk a két meglévő (oktatási/infrastruktúra) csapathoz, itt lehet megtudni mi mindenben van szükség segítségre, és hozzászólásokkal lehet segíteni a már futó projekteket.

Egyéb open source előnyök

A mai gyermekek számára, akik a számítástechnikát elsősorban a videó játékok és a közösségi hálózatok használatával ismerik meg, az open source felfogás nem is olyan ördögtől való gondolat. A nyílt forráskódú szoftverek fejlődésében nagy szerepet játszik az

online “csapatmunka”, az ilyesfajta hozzáállás pedig a mai megosztós, twittelős, linkelős világban sokkal könnyebben elsajátítható.

Az open source pedig megadja a diákok számár a felfedezés szabadságát. Ugyanúgy, ahogy a különböző játékokban, a szoftverfelhasználás esetében is elmondható, hogy a felhasználó bizonyos keretek közé van szorítva. A gyerekek felfedező elméje könnyebben rááll a nyílt forráskód velejére, hiszen biztosan szívesen néznének kedvenc játékuk motorházteteje alá, és változtatnának azon.

Az átállás bizonyára segítséget nyújt abban, hogy a gyerekek elsajátítsák a nyitottabb gondolkodást és a több ember tudására és tapasztalatára alapozó csapatmunkát. És később a nagybetűs életbe kikerülve, valószínűleg karrier szempontjából is előnyössé lesz az, ha a fiatalok nem csak a tankönyvek száraz anyagát ismerik, de az open source-nak hála, jobb problémamegoldó képességekkel, és rugalmasabb elmével építik karrierjüket.

Mit használhatnak?

Operációs rendszer tekintetében egyértelműen valamely felhasználóbarátabb Linux-disztribúciót fogják használni az iskolákban, Ubuntut, Fedorát, Debiant vagy openSUSE-t, és ezek szervermegoldásait. Ami az irodai szoftvereket illeti, a LibreOffice szintén nyerő választás lesz.

A digitális világ nagy részéhez hasonlóan a Google az iskolai open source esetében is megkerülhetetlen. Egyrészt az információ megszerzésének leginkább használt eszköze a világon, de a keresőn kívül nyújtott szolgáltatásai is felhasználhatóak az oktatásban. Alkalmazásai segítségével könyvekhez, térképekhez, hírekhez, dokumentumokhoz és sok egyébhez juthat a felhasználó egyszerű módon, és ingyenesen. De a cég emellett fenntart egy angol nyelvű oldalt kimondottan az oktatók számára, ahol megtanulhatják, miképpen használják fel az alkalmazásokat az oktatásban.

Ráadásul az utóbbi két éven hihetetlen lendületbe jött a Google saját operációs rendszere, az Android, ami noha elsősorban a mobil eszközökre lett kifejlesztve, de az okostelefonok és tabletek elterjedése megállíthatatlan – és egyszer eléri a hazai oktatást is.

Az open source teret nyer az online kurzusok és tanfolyamok esetében, amik még rugalmasabb lehetőséget biztosítanak a tanulásra, mint a levelező vagy esti iskolák. De természetesen, nem minden területen oldható meg az ismeretek elsajátítása open source módszerekkel.

Nemzetközi tapasztalat - iskolapadból

A külföldön végzett tanulmányoknak fontos eleme a más kultúrával, más gondolkodásmóddal történő megismerkedés, mely által a diákok érettebbé válnak, ráadásul olyan tulajdonságokat és ismereteket szereznek meg, amit a későbbiek során a munkaadók is jelentősen értékelnek.

Ám nem feltétlen szükséges diákcsereprogramban részt venniük ahhoz, hogy ilyen jellegű előnyökre szert tegyenek a tanulók. Amennyiben egy nemzetközi csapatból álló FOSS-projekthez csatlakoznak, ugyanúgy megismerkedhetnek más kultúrákkal, elsajátíthatnak más gondolkodásmódot, megtanulhatják az együttműködést, mindezek által pedig nagymértékben fejlődhet kommunikációs képességük. További előny, hogy sem anyagi akadálya, sem korhoz kötöttsége nincs. Mi több, ezek a projektek "élőbbek", mint a száraz tankönyvi anyagok.

Külföldön általános, hogy azok az oktatási intézmények, amelyekben a diákok rendszeresen használnak open source szoftvereket, igyekeznek „viszonozni” az OSS-ből származó előnyeiket. Emellett azonban a tanulóknak maguknak is érdemes lenne megérteniük, hogy az open source projektekben való részvétel milyen fontos lehet - nem csak a projekt számára, hanem saját jövőjük szempontjából is.

Hogy miért? Az ilyen projektek során a diákok sokkal jobban elkötelezik magukat a cél érdekében, nem csak azért, mert egy egész közösség értékeli hozzájárulásukat a munkához, hanem azért is, mert fáradozásaik gyümölcse az egész világ számára elérhetővé válik. Emellett gyakorlati haszna is van: úgy hagyják el a tantermet, hogy nevük már profi projektekhez fűződik. Egyrészről a diákok már jó korán megszerzik az ilyen jellegű munka minden tapasztalatát, másrészről a projektben résztvevők segítségével könnyebben és egyszerűbben érik el azokat az eszközöket, amik segíthetik fejlődésüket. Nem elhanyagolható az a tényező sem, hogy az open source projekteknek is jót tesz a diákok bekapcsolódása, mivel mind az extra figyelem, mind a friss ötletek jól jönnek számukra. Mi több, az oktatók is nyernek az ügyön, mivel az órájuk sokkal relevánsabbá válik, az egész világra kiterjedő közösség támogatása pedig nem csak a diákok számára elérhető, de az oktatásban is segítséget tud nyújtani.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.