Hirdetés
. Hirdetés

Bővülő e-kereskedelem, változó trendek

|

Az előző évekhez hasonlóan intenzív bővülés várható a magyarországi online kereskedelemben, eközben a valamelyest lassuló fejlődés az eddigiektől eltérő irányba halad - derül ki a GKleNET legújabb e-kereskedelmi gyorsjelentéséből.

Hirdetés

Az internetes kereskedelem értékesítése 2010-re az előző évi 100 milliárd forintról 133 milliárd forintra emelkedett, azaz 25 százalékos gyarapodást tapasztalhattunk. Ehhez képest az értékesítési volumen bővülése 2010-ről 2011-re 17-20 százalékos lehet, ami 155-160 milliárd forintot jelent - tanúskodnak a folyamatosan, ám kevésbé intenzíven növekvő eredményekről a GKleNET internetkutató cég által közzétett adatok. Eszerint az ország kiskereskedelmi forgalmának mintegy 2,2 százalékát az online kereskedelem teszi ki 2011-ben; figyelemre méltó egy ilyen exponenciálisan feltörekvő grafikon a 2008 óta tartó recesszió árnyékában.

 

A kiskereskedelmi mutatók nem tartalmazzák az aukciós piacterek adatait, mivel itt csak a közvetítésért kiszámlázott jutalék jelenik meg, a termékek értéke nem. 2010-ben közel 28-30 milliárdos forgalmat ért el az online kereskedelem aukciós ágazata. Az internetes kiskereskedelemben, a nemzetközi trendeknek megfelelően, itthon is az egyik legkeresettebb szakterület a számítástechnika és a további műszaki kategóriák, a szórakoztatóelektronika és a háztartási gépek. Emellett a gasztronómia, a ruházat (leginkább sportruházat), a könyvek, újságok, magazinok vonzzák a legjobban a világhálón vásárlókat.

 

Az online kereskedelmet a reálkereskedésnél magasabb kosárérték jellemzi műszaki cikkek esetében, míg a kisebb kosárértékű lemez- és könyvesboltok is rendkívül jövedelmezően kiaknázhatják az internet kínálta lehetőségeket, a kisebb értékű, de rendszeres rendelésekkel.

Mi hátráltathatja az e-kereskedelmet?

A számokból az is kiderül, hogy az internetes kereskedelem egy jövedelmező terület lehet a vállalkozók számára, amelynek fejlesztését nem feltétlenül a kényszernek kell generálnia.

A 2011-re valamelyest lassuló online kereskedelem tendenciáira más irányú mozgás jellemző, mint amilyen a korábbi években tapasztalható volt. A lassulás egy bizonyos szintet meghaladva kikerülhetetlen, korábban tőlünk nyugatabbra is hasonló tendenciáknak lehettek tanúi az elemzők. Ám a jelen folyamatokból levont tapasztalatok az eddigi e-kereskedelem alakulását, trendekhez idomulását vetítik előre.

A hazai lakosság 58 százaléka rendelkezett internet-hozzáféréssel 2010 utolsó negyedévében a 14 évnél idősebbek körében. Ez 4,9 millió főt jelent, közülük 10 százalék nem használja rendszeresen a világhálót, vagyis a megkérdezettek 53 százaléka naponta minimálisan egy órát internetezik. Az aktív előfizetők 32 százaléka vásárolt már online. Vagyis az online kereskedelem bővülését akadályozó tényező, a csekély számú internetező ma már kevésbé igaz.

A magyarországi e-kereskedelem eddiginél is nagyobb virágzását talán a módszer iránti bizalmatlanság gátolja, amelyet a részletesebb tájékoztatás, a fizetési lehetőségek rugalmasabb kezelése, felhasználóbarát felületek orvosolnának.

A virtuális vásárlással bizalmatlan ügyfelek körében a bónuszos/kuponos közösségi rendelés bírhat igazán potenciális meggyőzőerővel: az ágazatból származó forgalom 2 milliárd forintot is meghaladhatja.

Az internetes szolgáltatásokat kiskereskedelmi területtől elkülönítve érdemes vizsgálni, ezek az oldalak a webvásárlás kezdete óta a legsikeresebb ágazatot képezik. A turisztikai és biztosítási szféra mellett leginkább a szépségápolás, gasztronómia, utazás, sport, welnesz, egészség és oktatás ágazataira bazíroz a közösségi rendelés.

A nagyoknak is reagálniuk kell a változó trendekre

A nagy áruházak árbevételüket 2010-ben komolyabb megújulási kényszer nélkül is növelni tudták. Azonban a módszerek váltása valószínűleg elkerülhetetlen lesz, az idei évtől kezdve óriási népszerűségnek örvendenek az apróhirdetési és a zárt közösséggel rendelkező oldalak. A trendekre reagálva 2010-ben a webáruházak 9-10 százaléka aukciós oldalakon, 7-8 százaléka apróhirdetési weblapokon árulta termékeit, reklámozta vállalatát.

Az alapvetően kínálati jellegű közösségi vásárlás bizonyos mértékben felválthatja a hagyományos értelemben vett internetes rendeléseket, ám azt kiszorítani egyelőre nem fogja. Hasonló helyzetben van az m-commerce, mely bizonyos piacoknak előnyös lehet a mobilitás miatt, ám valószínűleg minden területet nem fog lefedni.

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.