Hirdetés
. Hirdetés

Felhős napok Siófokon

|

Nem feltétlenül fájdalommentes, viszont megkerülhetetlen és - mint azt hazai tapasztalatok is alátámasztják - sikerrel keresztülvihető a vállalatok digitális átalakulása. A Magyarországi Oracle Felhasználók Egyesülete, amely a régió legtevékenyebbje, huszonharmadik alkalommal tartotta meg éves konferenciáját a Balaton partján.

Hirdetés

Adatközpontú világban élünk, amelyben a vállalatoknak az adatáradat méretéből és változatos minőségéből fakadó adatzaj, az értelmes és értékes elemzésekhez szükséges kérdéseket megfogalmazó adattudósok hiánya okoz nehézséget. Mindeközben egyensúlyt kell találniuk az adatok hozzáférhetővé tétele és védelme, az elérés igénye és a kezelést szabályozó törvények követelményei között is - mondta Magyar Gábor, a HOUG elnöke az egyesület idei konferenciáján, amelynek több mint négyszáz résztvevője három napon át kapcsolatépítésből, tudásmegosztásból és tapasztalatcseréből merített ihletet a további innovációhoz.

Segítettek ebben az előadások is, amelyek az Oracle újgenerációs, felhőalapú és mesterséges intelligenciára épülő megoldásait bevezető megvalósult, illetve jelenleg is futó projektek eredményeiről, előhaladásáról adtak áttekintést. Sorukat az Oracle Hungary innovációs díjával elismert MKB Bank és a GreenGo, valamint a két évvel ezelőtt díjazott MÁV esettanulmánya nyitotta a konferencia plenáris részében.

Hirdetés

Újítani sosem komfortos
A digitalizációnak nincs alternatívája, mondta Reményi Csaba, az Oracle ügyvezető igazgatója az innovációs díjak átadásakor. Felismerte az MKB Bank vezetése is, hogy ha nem vállalja fel a megújulást, akkor a 65 éves hagyományra visszatekintő pénzintézet 3-5 év távlatában kiszorul a piacról, mondta Balog Ádám elnök-vezérigazgató. Mi több, a hosszú távú digitalizációt a menedzsment mindjárt a meglévő banki alaprendszer lecserélésével és az Oracle FlexCube megoldásának bevezetésével alapozta meg. A komplexitást alul-, a rendelkezésre álló emberi erőforrást túlbecsülve az MKB a tervezett egy helyett két és fél év alatt valósította meg a projektet, ami még így is jó átfutásnak számít. A munka egyes szakaszaiban a pénzintézet félezernél több szakembere, az alkalmazottak közel negyede vett részt, az Oracle univerzális banki alaprendszerének 34 modulját vezette be, több mint 500 rendszerkapcsolatot épített ki, és 4 millió törzsadatot migrált.

Óriási változást hoz egy ilyen átállás a szervezet életében, amelynek következetes kommunikálásán és empatikus menedzselésén múlhat a projekt kimenetele. Ha a vezetés erre nem fordít kellő gondot, akkor az alkalmazottak körében eluralkodik a pozíció- és munkahelyféltés, a kockázatkerülő hozzáállás, a feladat- és felelősséghárítás, a halogatás és a politizálás, mondta Balog Ádám.

Az MKB agilis, támogató HR-folyamatokat alakított ki az erőforrások körültekintő hozzárendeléséhez, a teljesítmény projektalapú elismeréséhez és jutalmazásához, a morál és a motiváció fenntartásához, a stressz menedzseléséhez - annak elfogadtatásához, hogy a fejlődés a komfortzónán kívül lehetséges. Világosan kijelölte a célt, és azóta is folyamatosan megerősítést ad alkalmazottainak az odavezető úton. A digitális átalakulás első nagy lépése olyan jól sikerült, hogy a tavaly novemberben Budapesten megtartott E-Banking Summit konferencián az MKB-t választották az év fintech bankjává és a pénzintézetet a Financial Times is Európa 100 digitális bajnoka közé sorolta a múlt évben. Mint az előadásban elhangzott, jelenleg a CIB Bank és a KDB Bank is az Oracle FlexCube bevezetésén dolgozik.

Michaletzky Bálint, a GreenGo és Reményi Csaba, az Oracle ügyvezetője

Mozgásban a digitalizáció
Három éve indult a GreenGo elektromosautó-megosztó szolgáltatás Budapesten, Európában akkor csupán három másik városban érhették el a közlekedésnek ezt a környezetkímélő formáját a lakossági és vállalati felhasználók. Online szerződéskötést követően az ügyfelek telefonra letöltött mobilalkalmazásban kereshetnek maguknak e-autót és fizethetnek használatáért a percalapú elszámolás alapján, a számlát pedig e-mailben kapják meg. A tisztán digitális technológiákra épülő modellben működő GreenGo informatikai rendszerei az Oracle felhőjében futnak, szintén ott készülnek a bigdata-típusú elemzések, amelyek alapján a cég a napszakonként és területenként változó használathoz igazodó kedvezményeket ad, megtervezi a flotta elosztását és bővítését is. Budapesten körülbelül 660 ezer belső égésű motorral meghajtott személyautó van forgalomban, amelyek mindegyike évi mintegy 4,5 tonna szén-dioxidot bocsát ki, mondta Michaletzky Bálint ügyvezető. Egy megosztott rendszerben használt autó azonban tizenegy hagyományosat is kiválthat, a GreenGo így tavaly 7,5 millió kg szén-dioxidtól mentesítette a főváros levegőjét, ami a Lánchíd 5 millió kg-os vas- és acéltömegének másfélszerese.

Két éve, az akkori HOUG konferencián kapott innovációs díjat a MÁV elektronikus jegyrendszere, amely a 2015-ös pénztári és fedélzeti bevezetést követően tavaly óta a Vonatinfó mobilalkalmazásban is elérhetővé tette a jegyvásárlást. A teljes rendszer Oracle architektúrára épül - amely két éve folyamatos rendelkezésre állással működik -, és idén újabb szolgáltatásokkal bővül, mondta Vidra András, a MÁV infokommunikációs és technológiai főigazgatója. Májusban indul a HÉV jegyértékesítő rendszerével tervezett integráció 90 napos próbaprojektje, az elektronikus személyi kártyára feltölthető vasúti bérletek pedig júliustól várhatóan országszerte elérhetők lesznek.

Az év fiatal tehetségének díjával tért haza Siófokról Laufer Tamás Jónás, aki tavaly a Kínai Ifjúsági Tudományos és Technológiai Innovációs Versenyen harmadik helyen végzett mobilalkalmazásával, amely az egyensúlyérzék változását észleli, így a baleset-megelőzésen túl segíthet a mozgásszervekre kiterjedő neurális betegségek korai diagnosztizálásában is.

Merész jóslatok 2025-re
A második generációs felhő, a mesterséges intelligencia és az automatizálás további térhódítását és a kiberfenyegetettség fokozódását mutató trendelőrejelzéseket értelmezte előadásában Molnár Balázs, Radnai Szabolcs és Szuhai Gusztáv, az Oracle három regionális üzletfejlesztési vezetője, akik a felhőalapú, az adattárház-, illetve a biztonsági megoldások területéért felelnek.

Hat év távlatában a második generációs felhőszolgáltatók képessé válnak a vállalati adatközpontok teljes körű kiváltására, és az addig házon belül működő IT-rendszerek, közöttük az üzletkritikus feladatokat ellátó rendszerek 80 százaléka a felhőbe fog költözni, jósolja az Oracle. A felhőszolgáltatások második nemzedéke garantálható teljesítményt és fizikai szintű hozzáférést ad a szerverekhez, így a házon belüli adatközpont minden kényelmét megtartja, ugyanakkor nagyobb biztonsággal és megbízhatóbban működik, továbbá megkönnyíti az innovatív, új technológiák, közöttük a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás és a blokklánc bevezetését. A vállalatok egyre több felhőben keletkező adatot fognak használni elemzéseikhez, ezért hasznosabbnak találják majd, hogy felhőre írt alkalmazásaikhoz hasonlóan a hagyományosakat is ott futtassák.

Minden alkalmazás AI-képességeket használ majd, és a mesterséges intelligencia, valamint a hozzá kapcsolódó új technológiák segítségével meg fogja duplázni a termelékenységet. Az ügyfélkapcsolatokban az interakciók 85 százaléka 2025-re például automatizált lesz, és az adatok 50 százalékát önvezérlő rendszerek fogják kezelni. Míg a kétezres években az informatika évente átlagosan 0,6 százalékkal növelte a világ GDP-jét, addig az AI a 2020-as években 1,2 százalékkal fogja bővíteni a McKinsey becslése szerint. Az Ovum pedig azt jósolja, hogy már 2021-ben több virtuális asszisztens lesz a Földön, mint ember. A csevegőrobotokhoz hasonlóan a digitális asszisztensek is párbeszédalapú kezelőfelületet adnak, de előbbiektől eltérően többfunkciósak, mesterséges intelligenciájuknál fogva a beszélgetésen túl összetett feladatok elvégzésére is képesek, és kódolás nélkül továbbfejleszthetők, taníthatók - az Oracle üzleti alkalmazásaiban magyar nyelven is.

Az AI-képességek a SaaS mellett a PaaS és az IaaS szolgáltatásokba is beépülnek, olyan autonóm, önvezérlő megoldásokban jelennek meg, mint az Oracle önvezérlő adatbázisa és adattárháza, amely intelligensen automatizálja az adatmenedzsment, az üzemeltetés és a kibervédelem feladatait, az adatbázisok teljes életciklusának kezelését. Az IT-feladatok 70 százaléka így 2025-re teljesen automatizált lehet. Összehasonlító tesztek igazolják, hogy az Oracle önvezérlő adattárháza már ma is következetesen jobban vagy legalább olyan jól teljesít, mint a kézileg finomhangolt hagyományos adattárházak, mondták az előadók.

Márciusban, az idei HOUG-konferenciát megelőző hetekben újabb AI-képességekkel bővítette az Oracle CX, Service Logistics és SCM Cloud felhőalapú megoldását, amelyek a marketing, a logisztika és az ellátásilánc-kezelés munkafolyamatainak optimalizálását segítik, és további digitális asszisztensek jelentek meg az ERP és EPM Cloud megoldásban is. Az Oracle Data Science Cloud friss fejlesztései pedig az adatkutatók munkáját könnyítik meg önvezérelt felhőszolgáltatásokkal.

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.