Hirdetés
. Hirdetés

Intelligens szoftverasszisztensek

|

Az iPhone 4S-en futó - forradalminak tűnő - Siri kapcsán újra aktualitást nyert a számítástudomány és a mesterségesintelligencia-kutatás utóbbi tíz-tizenöt esztendejének egyik legizgalmasabb kérdése: a digitális személyi asszisztensek új változata beváltja-e a hozzá fűzött reményeket, vagy ugyanolyan sorsra jut, mint a nagy csinnadrattával, médiakampánnyal beharangozott, aztán látványosan megbukott elődei?

Hirdetés

Végbemegy az áttörés, és a valóban interaktív segítőként funkcionáló Siri a hozzá hasonló programok sokaságának nyitja meg az utat, vagy ismét hosszú évekig mantrázhatjuk, hogy most már tényleg egészen közel járunk a sikeres kivitelezéshez?

Az intelligens szoftverasszisztensek a felhasználó által specifikált feladatokat kivitelező ágensek. A koncepció az ezredforduló környékén divatos és sokszor idegesítő virtuális személyes asszisztensek továbbfejlesztett, finomított változata. A mesterségesintelligencia-kutatás különböző megközelítéseit összefogó, viselkedéstudományi eredményeken alapuló ágensek elsődleges rendeltetése a felhasználóval folytatott interakció minőségének javítása, személyek segítése probléma- és feladatmegoldás közben. A MIT Technology Review online folyóirata az év tíz legmeghatározóbb technológiájának egyikeként, 2009-re prognosztizálta áttörésüket, ami aztán nem következett be.

Siri
Siri

Apple Siri
Egyelőre nem tudni, hogy a Siri fogadtatása mennyire felel meg a fejlesztők és az Apple elvárásainak, viszont a szándékosan limitált működési körben jól végzi a dolgát. Annak ellenére, hogy nem beszélgetőpartner, értelmesen, de legalábbis kielégítően megválaszolja többek között az időjárással kapcsolatos kérdéseket, az Open Table oldal segítségével megtalálja, osztályozás szerint csoportosítja például a keresett görög éttermeket, elboldogul a Wikipédiával és a (szintén mesterségesintelligencia-csodaként beharangozott) Wolfram Alphával vagy a filmeket pontozó Rotten Tomatoesszal. Jelenleg csak angolul (ráadásul több online szolgáltatás az Egyesült Államokon kívül hasznavehetetlen), franciául és németül teszi, de a fejlesztők a más nyelvekre való adaptáláson is dolgoznak. Az erős akcentus kezelése szintén kérdéses, nincs hiteles adat arról, hogy milyen mértékben képes kezelni a problémát. A hangfelismerő komponens alapja egyébként ugyanúgy Nuance-termék, mint a Windows-alapú PC-k más nyelveket is támogató azonos funkciójú szoftvere.

A természetesnyelv-feldolgozásnak ez a szintje viszont valóban megváltoztatja a telefonunkkal folytatott interakció módját; az egy-két éven belüli okos készülékek által kínált személyes szolgáltatások szintjét a Gizmodo például egyenesen a Star Trek Enterprise űrhajójának számítógépéhez hasonlítja. Az Apple nem először kísérletezik személyi asszisztenssel. A szoftver korai változatát 2010 februárjában mutatták be, csakhogy a 4S A5 processzora sokkal gyorsabb, és az iCloud szolgáltatáson keresztül a hangutasításokat távoli szerver dolgozza fel, ami egyrészt jobb, másrészt a jövőben is folyamatosan javuló minőséggel kecsegtet.

CALO projekt
A Siri gyökerei 2003-ig, a DARPA PAL (Personalized Assistant that Learns - személyre szabott tanuló asszisztens) kutatási programjához tartozó, 2008-ban lezárult nagyszabású CALO (Cognitive Assistant that Learns and Organizes -tanuló és szervező kognitív asszisztens) projektjének beindításáig nyúlnak vissza. A név nemcsak a kezdőbetűk összevonása, hanem a „katona szolgája" jelentésű latin „calonis" szóra is utal.

Az eredeti tervben a korábbiaktól eltérő - valamivel praktikusabb - kognitív asszisztensek új generációjának kidolgozása szerepelt: következtessen, tapasztalati úton tanuljon, gondolkozzon el a megtapasztaltakon, értelmesen reagáljon szokatlan helyzetekre.

A programnak hat magas szintű funkcióban kell segítenie a felhasználót:

- Az információ (prioritások szerinti) elrendezésében: miközben a felhasználó találkozókkal, elektronikus levelekkel, honlapokkal, fájlokkal stb. foglalkozik, a gépitanulás-algoritmusaira támaszkodó CALO lekérdezhető modellt épít fel arról, hogy ki milyen projekten dolgozik, a szereplők milyen szerepet töltenek be, mennyire fontos az, illetve a dokumentumok és teljesítések miként kapcsolódnak mindezekhez.

- Információs „termékek" előkészítésében: a múltban áttekintett dokumentumok szerkezetéből és formájából megtanultakat hasznosítva, a program újak egymáshoz kapcsolásában segédkezik.

- Közvetít az emberi kommunikációban: a CALO elektronikus fórumokon és valódi találkozókon is asszisztensként támogatja a felhasználót más személyekkel folytatott interakciói során. Találkozókat készít elő - a releváns információk alapján „csomagot" állít össze. Amennyiben jelen van egy megbeszélésen, leiratot készít róla, kideríti a többi résztvevő személyét stb.

- Feladatkezelés: automatizálja a rutintevékenységeket, új teendőket figyel és tanul meg.

- Ütemtervek készítése, következtetések levonása: megismeri preferenciáinkat, rájön, mikor mire van szükségünk, segítséget nyújt időbeosztásunk kidolgozásában.

- Források azonosítása: a feladatkezeléshez kapcsolódva, munkánk sikeres elvégzéséhez fontos új forrásokat (elektronikus szolgáltatásokat, személyeket) derít fel.

A felhasználóval meghatározott ideig „együtt élő" programot (elvileg) évente értékelték. Arról tesztelték, hogy mit tanult meg „gazdája" életéről, hogyan fejlődött évről évre, milyen ismeretekre tett szert magától.

Keresőmotor helyett cselekvőmotor
A projektben részt vett a Szilícium-völgyi Siri cég egyik társalapítója (és egyben a CALO egyik vezetője), Adam Cheyer is. Eleinte párhuzamos kezdeményezésben, mielőbbi kereskedelmi forgalmazásra szánt egyszerűbb asszisztensváltozatban gondolkodott, és a CALO technológiáit használva több mérnöktársával prototípust dolgozott ki. A prototípus után fogalmazódott meg bennük a cégalapítás ötlete.

Cheyer kiindulási pontja, hogy a legtöbb ember számára a keresés az internet bejárata, feladatainkat kulcsszavak sorozatává alakítjuk, amelyek aztán elvezetnek a szükséges eszközökhöz és információhoz. Csakhogy a világhálón fellelhető szolgáltatásokat másként is megközelíthetjük, és az új típusú interakcióhoz keresőmotor helyett cselekvőmotort kellene használnunk. Az iPhone 4S Sirijét megálmodó kutató elképzelései szerint ez a szoftver a felhasználót feladatok elvégzésében, és nem csak információgyűjtésben segíti. Figyelembe veszi környezetüket, ergonomikus és flexibilis.

„Ahhoz, hogy egy rendszer cselekedjen és következtessen, interaktívnak kell lennie, és meg is kell értenie a felhasználót" - nyilatkozta Cheyer.

Mivel tisztában volt a korábbi asszisztensek látványos bukásával, a gyakorlati kivitelezhetőség rovására ment túlzott elméleti megközelítéssel, relatíve hagyományos, de megvalósítható fejlesztési elveket fogalmazott meg: mobil környezetben, csak speciális funkciótípusokban (repülőgép-, étteremfoglalás, hétvégék megtervezése stb.) gondolkodott. A szoftverrel gépelve vagy beszédutasítás alapján kommunikálunk, szándékunkat a kontextusból érti meg.

A számítógép-processzorok és az okostelefonok fejlődése, illetve a hálózatok gyorsasága immár lehetővé teszik e (korábban megvalósíthatatlan) funkciók működését, viszont az eredeti CALO több adottsága egyelőre vagy nehezen, vagy egyáltalán nem kivitelezhető.

„A kereső azt teszi, amiben nagyon jó, és a közeljövőben semmilyen irányban nem fog változni, ugyanakkor, öt éven belül mindenkinek lesz személyes szoftverasszisztense, amire rábízhat egy csomó rutinszerű, unalmas feladatot" - nyilatkozta a szintén Siri-társalapító Dag Kittlaus.

A sors paradoxonja, hogy a visszafogottabb koncepciót érvényesítő kutatók egy elrugaszkodottabb, de mindenképpen hagyományos mesterségesintelligencia-képzettel is szakítottak: szoftverüket természetesen hasznosnak, intelligensnek tervezték, de eszükbe sem jutott, hogy emberként viselkedjen, emberszerű legyen, bárki is embernek gondolja, átmenjen a híres (de valójában félrevezető) Turing-teszten. „Hiszünk abban, hogy szoftverünk komoly élményt nyújt, a felhasználót segíti tevékenysége hatékonyabb elvégzésében, feladatok és problémák megoldásában, viszont mindig is csak egy program marad, soha nem fog vetekedni az emberi intelligenciával" - jelentette ki Cheyer.

Ember-ágens munkacsoportok
De hogyan lehet túllépni Siri funkcióin és intelligenciáján? Mi kell ahhoz, hogy szoftverasszisztensek humán munkacsoportok részeként dolgozzanak, szerepet vállaljanak feladatok megtervezésében, döntések meghozatalában?

A pittsburghi Carnegie Mellon Egyetemen pont ilyen ágenseket terveznek. Ráéreznek a csoporttársak számára nélkülözhetetlen információra, előkészítik és kommunikálják a feladathoz szükséges adatokat, alkalmazkodnak a szituáció, egy-egy munkapartner adottságainak megváltozásához, támogatják a többiek mobilitását. Hatékonyabbá teszik a vezetést és a csoport tagjainak egymás közti kommunikációját, konfliktusok kezelésében is komolyan segédkeznek.

A célok kivitelezéséhez a fejlesztők a gépi információkinyerést felhasználó-központú problémamegoldással és döntéstámogatással kombinálják. Leendő ágenseik folyamatosan monitorozzák a környezetükben végbemenő folyamatokat, felhasználókat, szituációkat, saját teljesítményüket és képességeiket modellezik, a humán résztvevőkkel a rendelkezésre álló információ függvényében célspecifikusan alkotnak csapatokat.

A kutatók kognitív tudományok és az emberi tényezők alapján próbálják megérteni, hogy individuumok és csoportok miként reprezentálnak egy-egy feladatot. Mivel a csoportosan végrehajtandó munkák célja gyakran implicit, nélkülözhetetlen, hogy az egyéni és csapatcélok (célok és munkaszerepek kiosztása stb.) formálisan és explicit módon legyenek megjelenítve, máskülönben komoly akadályokba ütközne a szoftverasszisztensek integrációja. Az együttes tréning szintén kulcsfontosságú - a humán fél alkalmazkodik az ágensekhez, míg azok folyamatosan tanulnak tőlünk.

Első való világbeli alkalmazási lehetőségekként például mentési műveleteknél, menedzsmenttel kapcsolatos munkáknál, katonai feladatoknál hasznosítható multidiszciplináris szakértőcsoportok várhatók.

Hardverek, szoftverek, tesztek, érdekességek és színes hírek az IT világából ide kattintva!

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.