Hirdetés
. Hirdetés

Miért nem nő gyorsabban a drónipiac?

|

Ma a világ kereskedelmi drónjainak több mint 80 százaléka Kínában készül.

Hirdetés

Az áruszállító drónok használata egyre inkább elterjed a világon. A drónok például berendezéseket szállítanak ki vidéki gazdaságokba Ázsiában, és vért szállítanak a Szaharától délre fekvő afrikai országokban. A dróntechnológia a negyedik ipari forradalom középpontjában áll.

Hogy lehet, hogy nem suhannak drónok az amerikai égbolton? - tette fel a kérdést Frank Noppel a pilóta nélküli légikézbesítő robotokat tervező és gyártó Blueflite cég alapító-vezérigazgatója az IB Timesnak írt cikkében, ami a drónpiaci pozíciókért folytatott harc elemzésére is alkalmat adott. A szigorú amerikai szabályozás és az elutasító közvélemény két olyan tényező, amely Európában is erősen korlátozza a kereskedelmi drónok elterjedését.

Hirdetés

A világ más részei már évekkel ezelőtt megértették a fejlődés irányát. A kínai DJI például világelső a dróntechnológiában. Ma a világ kereskedelmi drónjainak több mint 80 százaléka ott készül.

Afrikában a drónok átalakító hatással vannak az egészségügyre és a környezetre. A ruandai kormány például drónokkal szállít vérkészítményeket távoli kórházakba. Az ország vidéki területein a drónok segítségével áthidalják a rossz közúti infrastruktúrát, hogy élelmiszert, orvosi ellátmányt és anyagokat szállítsanak.

A valóságban az amerikai dróntársaságok virágoznak, csak nem Amerikában. Ahogy az ausztráliai drónok a Google anyavállalatától származnak, úgy a ruandai betegeknek vért szállító drónok a Zipline szilícium-völgyi cégtől. Az év elején ugyanez a cég segített oltóanyagokat szállítani az embereknek Ghána vidéki régióiban.

Az amerikai drónok tétova elterjedésének oka részben a szabályozásban keresendő. Az FAA (amerikai szövetségi légügyi hivatal) drónokra vonatkozó szabályozása évekig a politikák és az állami törvények szövevénye volt, ráadásul a szabályozásból számos kulcsfontosságú láncszem hiányzott. Az év elején Stephen Dickson, az FAA adminisztrátora elismerte, hogy a jelenlegi szabályok nem alkalmasak a drónok széleskörű kereskedelmi célú telepítésére.

A szabályozás a Blueflite vezére szerint a közhangulatot tükrözi. Igaza van, a hangos és ráadásul gyakran kíváncsiskodó drónokat azért szabályozzák szigorúan, mert bizonyos mértékig a közvélemény is ezt akarja. Ahogy el is ismeri az amerikaiak érthető módon érzékenyek a magánélet védelmére, és ez a drónok közmegítélésében is megmutatkozik. A Pew Research 2017-es felmérése szerint az megkérdezettek valamivel több mint fele úgy gondolja, hogy a drónoknak nem szabadna magánházak közelében repülni. Sőt, egy 2014-es Pew Research felmérés szerint az amerikaiak szerint a drónok hátborzongatóbbak, mint a Google szemüvegek.

Noppel azt írja, meg tudja érteni, hogy az ablakodon keresztül leskelődő, zümmögő kamera mentális képe nagyon erős. A szabályozás azonban gyakorlatilag lehetetlenné teszi a magán drónok megfigyelési célú használatát. Érdekes módon a drónokkal kapcsolatos adatvédelmi aggályok nagy részét a közösségi médiában osztják meg, amely egyébként az eddigi legelterjedtebb megfigyelési eszköz.

A drónokkal kapcsolatos kollektív óvatosság miatt az amerikai vállalkozások dollármilliárdokat hagynak az asztalon. Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a drónok bevezetése a kísérleti városokba óriási hatással lehet az éttermekre és az üzletekre, a becslések szerint akár 250 százalékos forgalomnövekedést is eredményezhet. Különösen a világjárványt következtében megnövekedett házhozszállítási igényt a megfelelő drónok könnyen kielégíthetnek.

A mezőgazdaságban is változást jelentenek a drónok. A fejlett térképezési módszerek segítségével még azelőtt azonosítani lehet a betegségek terjedését, mielőtt azok az egész termést megsemmisíthetnének. Nem meglepő, hogy a DJI felismerte az ilyen felhasználási lehetőségeket, és alkalmazza azokat ügyfelei számára. Mezőgazdasági drónjait Kelet-Ázsia-szerte használják a kártevők irtására, a földek feltérképezésére, sőt a kártevők elriasztására is.

A drónok gazdasági katalizátorként működhetnek, miközben csökkentik a CO2-lábnyomunkat is. Ugyanez a városi tanulmány megállapította, hogy egyetlen nagyvárosi területen a drónok akár 114 ezer tonna szén-dioxidot is kivonhatnak a városokból, mivel a szállítások a levegőbe emelkednek, így felszabadulnak az utak, ráadásul elkerülhetők a balesetek.

A drónok nem csak az Amazon csomagjait fogják kiszállítani, hanem COVID vakcinákat fognak szállítani az elszigetelődő nagyszülőknek. Meg fogják tisztítani a levegőt az iskolák körül, és csökkenteni fogják a közúti balesetek számát a környéken. A tartós drónszkepticizmus azt jelentheti, hogy ezek az értelmes ambíciók megvalósíthatatlanok maradhatnak - kesergett Noppel, és arra buzdított, hogy nem féljünk a drónoktól.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.