Hirdetés
. Hirdetés

Mit tud az új ügyfél-azonosítási rendszer?

|

Átfogó, egyszerű és biztonságos ügyfél-azonosítási rendszert alakít ki a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) és a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ). A „Teljes körű ügyfél-azonosítás projekt” keretében megvalósuló új azonosítási rendszer nem csak egyszerűsítést és ésszerűsítést, hanem a távoli ügyintézés lehetőségét is jelenti majd.

Hirdetés

Az elektronikus ügyintézés alapja az ügyfél azonosítása, csak ezután kerülhet sor a tényleges ügyindításra és ügyintézésre. Ez egyben az egyszerűsítést és ésszerűsítést, a távoli ügyintézés lehetőségét is megteremti, ami pedig a hatékonyság és gazdaságosság, a megtakarítás kulcsa lehet.

Hirdetés

A Teljes körű ügyfél-azonosítás projekt keretében a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) és a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ Zrt.) több olyan, jogszabály által előírt, az állam révén kötelezően nyújtandó szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatást fejleszt ki, amelyek révén kialakul a teljes körű ügyfél azonosítási rendszer.

A teljes körű ügyfél azonosítási rendszer egy új megközelítés, amely figyelembe veszi a piaci trendeket, nagyobb szabadságfokot biztosít az ügyfélnek, lehetővé téve az állami költségvetést kis mértékben terhelő megoldások alkalmazását is. Az új megoldással alapvetően a személyek (természetes és jogi személyek) közhiteles nyilvántartásai egészülnek ki olyan új elemekkel, amelyek az azonosítás, elektronikus kapcsolattartás és ügyintézés hatékonyabb és olcsóbb megoldásait biztosítják magasabb garanciális szintek mellett.
A projekt szervesen illeszkedik a Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési Program által kitűzött célokhoz. Lehetőséget teremt a területi és társadalmi különbségek csökkentésére, hiszen nem helyhez kötött, a szolgáltatásait kortól, nemtől, lakhelytől függetlenül igénybe lehet venni.

Létrejövő szolgáltatások
A fejlesztés egyik eredményeként rendelkezhetünk arról, hogy ügyintézéseink során a közigazgatási hatóságokkal való kapcsolattartásunkkor, valamint a személyes adatok kezelésére vonatkozóan milyen típusú rendelkezést kívánunk tenni: megszorítót (például magasabb biztonsági szintű azonosítás megkövetelésével) vagy megengedőt (például normál e-mail kapcsolat igénylésével).
A jelenleg működő ügyfélkapus azonosítás megmarad –felhasználónév és jelszó-, ugyanakkor a projekt megteremeti a részleges kódú azonosítás szolgáltatást a telefonon történő ügyintézéshez. Lehetővé válik az ún. tanúsítvány alapú azonosítás ügyfelek által történő igénybevétele is.
Az azonosítási szolgáltatást igénybevevő felhasználó és az azt nyújtó hatóság közötti közvetítő szolgáltatás, azaz az azonosítás szervező a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) lesz.

Homogén azonosítási felület biztosításával mentesíti a hatóságokat az önálló azonosítási megoldások bevezetésétől.
Az állam nevében eljáró személyek, szervezetek illetve informatikai eszközeik elektronikus aláírásához szükséges tanúsítványok kiadásához, illetve azonosítási és titkosítási célú tanúsítványok kibocsátásához kormányzati hitelesítés-szolgáltató jön létre a fejlesztés eredményeképp. A közigazgatásban használatos elektronikus aláírás bevezetése mellett ugyancsak a feladathoz tartozik az időbélyegzés szolgáltatás és az azonnali tanúsítványállapot-igazoló szolgáltatás kialakítása is.
Rendszeres értesítést is igényelhetnek az ügyfelek, amely biztosítja a tájékoztatást a személyes adat felhasználásról, illetve arról, hogy mikor, milyen elektronikus ügyintézést indítottak a nevükben.

Az elektronikus ügyintézésre vonatkozó új szabályozás bevezette az azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítési szolgáltatást. Ennek keretében az elektronikus aláírással nem rendelkező, de valamilyen közigazgatásban elfogadott elektronikus azonosítást alkalmazó ügyfelek (például ügyfélkapuval rendelkezők) dokumentumaikat („jognyilatkozataikat”) a központi szolgáltatással hitelesíttethetik. A központi szolgáltatás a dokumentumot záradékkal ellátva, elektronikusan aláírva és időbélyegezve igazolja, hogy a dokumentum az azonosítási szolgáltató által azonosított személytől származik és hiteles.
A jogszabályi előírásokból adódóan a jelenlegi azonosító rendszereket meg kell őrizni. Az azonosítási szolgáltatások bevezethetősége érdekében azonban meg kell oldani az egyes informatikai rendszerek egyszerű, kontrollált összekapcsolhatóságát.

E célt szolgálja az összerendelési nyilvántartás kialakítása, amely a személyi alapnyilvántartások (személyiadat- és lakcímnyilvántartás; központi idegenrendészeti nyilvántartás; személyazonosításra alkalmas okmányok okmányszámait tartalmazó nyilvántartások) és az egyéb kapcsolódó ágazati azonosító kódot kezelő nyilvántartások (TAJ nyilvántartás; adóazonosító jelet tartalmazó nyilvántartás) titkosított kapcsolati kódjait tartalmazza és az e kapcsolati kódok útján történő szakrendszerek közötti kommunikációt teszi lehetővé. A nyilvántartás semmilyen természetes személyazonosító adatot vagy egyéb ágazati azonosító kódot nem tartalmazhat.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Új Széchenyi Terv keretében valósul meg (100%-os uniós finanszírozással), melynek támogatási keretösszege 2.150.000.000 Ft. A projekt az előzetes tervek szerint 2014. első negyedévében zárul le.

A konzorciumi tagokról
A KEKKH a nemzeti adatvagyon részét képező legjelentősebb nyilvántartások adatkezelőjeként és adatfeldolgozójaként (üzemeltetőjeként) Magyarország központi közigazgatási intézményrendszerének alapvető jelentőségű szervezete. Országos lefedettségű informatikai hálózatán keresztül szolgáltatásokat és támogatást biztosít többek között a választások lebonyolításához, a nemzeti konzultációhoz, az anyakönyvvezetők tevékenységéhez és a Kormányablakok integrált ügyfélszolgálatainak munkájához, valamint biztosítja az okmányirodák feladatainak ellátásához szükséges technikai eszközöket. A Hivatal feladatai közé tartozik a kezelésében lévő közhiteles nyilvántartások naprakészségének, informatikai biztonságának, az adatszolgáltatás pontosságának, valamint a KEKKH és az okmányirodák által kiadott okmányok hitelességének garantálása.

A NISZ teljes körű infokommunikációs szolgáltatásokat nyújt az államigazgatási szerveknek. Az elektronikus közigazgatási szolgáltatások keretében üzemelteti az Ügyfélkaput, kormányzati célú hálózati és speciális, zárt célú szolgáltatásokat nyújt, valamint kormányzati informatikai szolgáltatásokat fejleszt, központi üzemeltetőként pedig informatikai és telekommunikációs ellátást és szolgáltatásokat nyújt közigazgatási szerveknek.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.