A siker titka az ember

|

Meg lehet csinálni a sikert itthonról is, és egyre többen vannak azok, akik képesek lesznek a jövőben ezt be is bizonyítani.

Interjú Schleer Tamás üzletfejlesztési szakértővel, az Everrip alapítójával.

Computerworld: Nevéhez többek között friss, eredeti üzleti koncepciót megvalósító, és szolgáltatásaikban vagy termékeikben különleges hozzáadott értéket képviselő startupok kötődnek. Mi a siker titka?
Schleer Tamás: Ez még messze nem a siker, inkább apróbb eredményes történetek, amelyek a siker felé vezetnek. Fiatal vállalkozókat oktatva mindig azt tanítom nekik, hogy egy vállalkozás nem csak és kizárólag a profitért alakul meg, nem véletlenül beszél az angolszász kultúra benefitről. Egy vállalkozásnak az a feladata, hogy benefitet termeljen, ami a profit és a társadalmi hozzáadott érték összessége. Ehhez mindegyik projektem során valami olyan problémából indulok ki – leginkább a saját életemből merítve –, amivel érdemesnek találom eltölteni az időmet, jó irányba változtathatok a dolgokon. Meg kell találni az igazi értékeket, amelyek mások számára is értékeket képviselnek, olyannyira, hogy fizetni is hajlandóak értük. Igazán akkor fogom sikeresnek érezni magam, ha megvalósítom azt a terméket és/vagy szolgáltatást, ami kortól, nemtől, vallástól, politikától, országhatároktól függetlenül értéket teremt bárki számára, és ezért hajlandó ellenértéket adni és megköszöni, hogy az létrejött. Az Everrip szerintem az a különleges projekt, amivel a kitűzött sikert el fogom elérni.

Hirdetés

CW: Üzletfejlesztési szakember, tanácsadó, sorozatvállalkozó, startup-tanácsadó és mentor. Jelenleg melyik titulusát használja és mivel foglalkozik?
ST: Entrepreneurnek érzem magam, vállalkozó vagyok, a szó jó értelmében. Ez gyakorlatilag magába foglalja az összes többi titulust, hiszen egy vállalkozó egyszerre képes arra, hogy mentoráljon, tanácsot adjon vagy üzletet fejlesszen. Lényegesnek tartom az edukációt, fontosabb feladat nincs ma itthon, mint közgazdasági szempontból minél több vállalkozót teremteni. Ha megnézzük egy-egy ország gazdasági számait, látszik, hogy a vállalkozói réteg erőssége és az ország gazdasága párhuzamban van, így ahol gyenge ez a szektor, ott gyenge az egész gazdaság és az ország is. Ahhoz, hogy Magyarország jól teljesítő ország legyen, jó körülményeket kellene biztosítania az erős vállalkozói réteg kineveléséhez, akik képesek lesznek a networkingre, egymással. Ezért kiemelt fontosságú számomra a fiatal vállalkozók oktatása és inspirálása tanácsokkal, meglátásokkal, kapcsolatokkal.

 


CW: Hogyan látja a hazai startupokat?
ST: Noha vannak halott elképzelések, amelyekről ez messziről látszik, szerencsére vannak rettentő tehetséges és ambiciózus vállalkozások. Egy biztos, meg lehet csinálni a sikert itthonról is, és azt látom, hogy egyre többen lesznek képesek a jövőben ezt bebizonyítani. Sajnos a jelenlegi körülmények és az edukációs háttér igen szerény még ahhoz, hogy kellő támogatást nyújtson. Gondolkodásban, bátorságban egyelőre 10-15 évvel le vagyunk maradva a Nyugattól.

CW: Tanácsadóként milyen projektet lát megfelelőnek, miben lát sikert?
ST: A legeslegfontosabb számomra az emberi tényező, mert a siker titka minden esetben az ember. Ahol nincs meg az agilitás, a körülmények tiszteletére való hajlandóság, ahol túl nagy az átgondolatlan magabiztosság, ott eszembe sem jut tanácsadóként közreműködni, ellenben ahol az emberek képesek a változásra, értéket akarnak teremteni, ott van értelme időt eltöltenem. Az értékteremtés mellett a kreatív szinergiákat felfedező ötleteket szeretem.

CW: Tapasztalata szerint az innovációk milyen eséllyel tudnak ma megvalósítási fázisba jutni?
ST: Kettébontanám a választ. Egyrészt itthon az innováció róka fogta csuka lett: aki ma ezzel foglalkozik, az alapvetően a korábbi okos gondolatokat dokumentálja, és ezt dúsítja uniós forrásokkal. Ez a fajta módszer addig releváns és működőképes, amíg van rá keret, ellenben nem teremt túl sok értéket. Másrészt az igazi innováció számára – bár maximálisan benne van a társadalmunkban és a magyar emberek gondolkodásában – a környezet nem elég kiforrott ahhoz, hogy az innovatív ötletek lábra tudjanak állni. Szerintem nem könnyű ma ilyen projektet elindítani, de szerencsére vannak jó példák, amikor igenis sikerült.

Everrip
Schleer Tamás nevéhez számos projekt fűződik (például: Ususty, Ntice, Internfish, a teljes projektlista megtalálható a schleer.hu oldalon); az interjúban említett Everrip olyan emlékoldal, amelynek célja, hogy „ne legyen többé elfeledett ember”. A halál körüli kérdésekre, a lezárásra méltó digitális megoldásokat nyújtó Everrip azáltal, hogy az elhunyt életének legszebb pillanatainak összegyűjtésére kínál felületet, megkönnyíti a gyász folyamatát, és az emlékezés révén segít annak feldolgozásában. Képzeljük el, hogy dédszüleink teljes élettörténetét végignézhetjük képekben! Ezt az unokáink már meg fogják tudni tenni.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!