Hirdetés
. Hirdetés

Cégvezetés az AI korában

|

1980-ban egy addig ismeretlen, légiutas-szállítással foglalkozó cég jelent meg az amerikai tőzsdén, a PEOPLExpress. A semmiből jött, viszont hamar az egyik vezető légitársasággá vált Don Burr vezetése alatt.

Hirdetés

Fénysebességű fejlődésük oka forradalmi üzleti modelljük volt, melynek alapja, hogy "a cég dolgozói barátok, akik együtt dolgoznak, és mellesleg működtetnek egy légitársaságot is". A cégben minden alkalmazott egyenlő volt, nem voltak szintkülönbségek, például a pilóták segítettek akár a csomagszállítóknak is. A vezetők időről időre más-más munkakörben dolgoztak, hogy megismerjék annak kihívásait, és hatékonyabbá tegyék a működést. Egy folyamatosan, intenzíven tanuló szervezet, ahol a tréning és edukáció jelentette a fókuszt.

Hirdetés
          

A magas profitráta nagy fizetéseket, a céges kultúra csábító munkakörnyezetet jelentett, éppen ezért abban az időben mindenki a PEOPLExpressnél akart dolgozni, ők viszont csak a legjobban képzett, leg-

kreatívabb és legkeményebben dolgozó embereket vették fel. 1983-ban már piacvezetők voltak, amikor Burr azt nyilatkozta: - Egyetlen problémánk van: olyan terméket alkottunk, amely annyira népszerű, hogy nem tudjuk kielégíteni az igényeket.           

Egy bukás anatómiája
A cég azóta is számos üzleti esettanulmány tárgya, elemezve, hogyan lehetett egy ilyen stabil piaci pozícióból eljutni 1986-ra a fizetésképtelenséghez. A kudarc kulcsfontosságú elemeként tárgyalják a foglalási rendszer problémáit, ami nagyobb leterheltség esetén megbízhatatlan volt. A cég bukását éppen az okozta, ami addig az egekbe röpítette: csak a dolgozóiban bízott. Mialatt a konkurensek bevetették a számítástechnika vívmányait, és elektronikus foglalási rendszereket építettek ki, addig a PEOPLExpress az embereire hagyatkozott. Az alkalmazottakat apró-cseprő foglalási problémák kötötték le, melyeket nem mindig tudtak megoldani, így egyre fokozódott a vevők elégedetlensége. Végül a cég, amely üstökösként ragyogott fel az USA egén, ugyanilyen gyorsasággal fúródott is a földbe.           

A 80-as években az informatika még gyerekcipőben járt, de a józan gondolkodású vezetők láthatták, hogy ez lesz a jövő. Ma a mesterséges intelligencia (AI) hajnalát éljük, a legtöbb cégvezető viszont még mindig a mozifilmek fantáziavilágaként tekint erre, holott karnyújtásnyira van tőle az az eszköz, amely garancia cége profitjára. Márpedig akik elsőként ébrednek, ők fogják uralni a piacot a közeljövőben.

           

Nézzük, Te hogy állsz:           

  • Tudod elemezni dolgozóid egyéni hatékonyságát?           
  • Milyen hamar eszmélsz rá, ha a vevőd a konkurenciától kezd el vásárolni?           
  • Dinamikusan minősíted a vevőidet a fizetési moráljuk, profitértékük alapján?           
  • Kontroll alatt tartod a munkaeszközeidet? Vajon mennyi pénzt veszítesz naponta a nem megfelelő gépjárművekkel, gyártógépekkel, IT-infrastruktúrával, árampazarlással?           
  • Gondolnád, hogy az adataid múltbeli mintázatából és a külső piaci körülményekből előre jelezhető vevőid rendelése, az optimális készletszint, vagy hogy melyik géped fog elromlani legközelebb? 
  • Kíváncsi lennél, milyen mértékben befolyásolja a terméked ára annak forgalmát?           
  • Mennyi időt vesztegetsz el vezetőként olyan dolgok rögzítésével, amik automatikusan is adminisztrálhatók?        
  • Mennyi időt töltenek dolgozóid olyan dokumentumok előállításával, melyek automatikusan is generálhatók?         
  • Profitod meghatározásakor könyvelődre hagyatkozol? Vagy felépítetted már az automatikus önköltségelemző rendszered, és nyugodtan alszol?           
  • Probléma esetén kollégád hív fel, vagy a rendszered jelez, hogy miként kerülheted el a katasztrófát?           

Sok cégvezetővel találkozom, így látom, hogy hazánkban ez a felfogás szinte sehol sem tart még. A fenti listát látva a legtöbben csak kifogásokkal élnek:           

  • kis cég vagyunk, ez nagy cégeknek való,           
  • biztosan nagyon sok pénzbe kerül, nem tudjuk kigazdálkodni,           
  • hatékonyan működünk enélkül is, ne egy számítógép mondja meg, hogyan vezessem a cégem és csináljak profitot.           

Ám akik így gondolkodnak, kis cégek is maradnak, és rövidesen el is tűnnek egy felvásárlásban vagy épp a süllyesztőben, amikor a jelenlegi gazdasági körülmények megváltoznak.           

Hogyan lehetsz legyőzhetetlen?
A Dyntellnél azt valljuk, hogy a magyar kis- és középvállalkozások legendásan gyenge termelékenysége éppen a vállalatvezetők gondolkodásmódja miatt hátráltatja a gazdaságot. Szinte minden cégnél van már adat, de az adatban gondolkodás, az adatelemzés teljesen hiányzik. Ugyanaz játszódik most, mint 1983-ban a PEOPLExpressnél, amikor be kellett volna ruházniuk egy komoly foglaláskezelő szoftverbe, de a menedzsment úgy gondolta, az emberek jobban tudják kezelni az utasok problémáit, mint egy személytelen gép.           

Emlékszel még, amikor úgy hitték, egy számítógép soha nem győzheti le az embert a sakkban? Se a "Mindent vagy semmit" vetélkedőben (Jeopardy!), vagy pókerben, vagy a góban? Noha a való világ sokkal komplexebb, mint a digitális, egy jó algoritmussal, szoftverrel felszerelkezett vezető, ha ötvözi komplex látásmódját és intuícióit a gép hatalmas adatfeldolgozási és számítási képességeivel, szinte legyőzhetetlen.

Don Burrnak a mai tudásával valószínűleg egyszerű lett volna letarolnia a konkurens légitársaságokat, ha néhány nagyon jó szoftverfejlesztőt is felvett volna a csapatba. Utólag persze könnyű okosnak lenni, de vajon Te fel fogod ismerni a pillanatot, amikor váltanod kell?

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.