Hirdetés
. Hirdetés

Dr. Jókay Károly: Emberformáló a külföldi tapasztalatszerzés

|

A Magyar-Amerikai Oktatási Csereprogram Bizottság (Fulbright Bizottság) kuratóriuma 2012. november 1-jétől ügyvezető igazgatójának nevezte ki Dr. Jókay Károlyt. A külföldi tanulásról, az együttműködési lehetőségekről és az oktatás jövőjéről kérdeztük a neves szakembert.

Hirdetés

A több mint 150 országra kiterjedő, 1946-ban alapított Fulbright nemzetközi oktatási csereprogram hazánkban az Amerikai Egyesült Államok és Magyarország kormánya közötti kétoldalú szerződés alapján működik. Az 1990-ben megkötött szerződés alapján kezdte meg munkáját 1992-ben a Fulbright Bizottság, amelynek feladata a program működtetése és az amerikai-magyar tudományos és oktatási kapcsolatok bővítése. A Bizottság működését az Egyesült Államok és Magyarország kormányai által kinevezett testület felügyeli, melynek tíz tagja a magyar és az amerikai diplomáciai, oktatási és üzleti életet képviseli.

Múlt
Dr. Jókay Károly Chicagóban született. Közgazdasági diplomáját a Michigani Egyetemen szerezte, majd az Illinoisi Egyetemen doktorált politológiából. 1994 óta él Magyarországon. Aktívan részt vesz több civil társadalmi szervezet életében. Testvéreivel közösen alapította a Jókay Alapítványt, a Pápai Református Kollégium és az ott tanuló rászoruló diákok támogatásának céljából.

"Az én külföldön való tanulásom az óvodától a Ph.D. fokozatig a történelem, vagyis a második világháború következménye. Amerikában születtem 1963-ban egy magyar menekült családba, s már meglett szakemberként "vándoroltam be" Magyarországra 1994-ben. Azonban magam is voltam cserediák Németországban 1988-ban, amikor a DAAD-tól kapott ösztöndíj segítségével kutattam az akkori Európai Gazdasági Közösség és a még létező KGST kapcsolatait, kölcsönhatásait.

Németországi kutatóintézeteket, híres professzorokat, valamint neves irattárakat látogattam meg, s erre támaszkodva írtam, majd védtem meg a disszertációmat. Ezzel a háttérrel saját tapasztalatból tudom, mennyire emberformáló egy hosszabb-rövidebb külhoni jelenlét – nemcsak nyelvtanulási szempontból, hanem a teljes kép megismerése szempontjából is. Ezért a magyarországi Fulbright Bizottság több mint 20 éves missziója, s a közel 1.000 érintett tudós és diák sorsa egybefonódik saját felfogásommal és életpályámmal" – válaszolta a külföldi tanulás és tapasztalatszerzés előnyeit firtató kérdésünkre.

Jövő
A Fulbright program új magyarországi igazgatója az eddigi sikeres hagyományokra építve a program továbbfejlesztésén szeretne dolgozni. Tervei között szerepel egy olyan program kidolgozása, amely nagyobb számban biztosítja roma hallgatók és fogyatékkal élők részvételét a Fulbright programban. Az új igazgató a privát szektorral és az amerikai felsőoktatási intézményekkel már meglévő kapcsolatok szorosabbra fűzésén túl további együttműködési lehetőségek kiépítését is célul tűzte ki.

"A neves és népszerűbb magyarországi egyetemek és karok sokrétű – nem csak fulbrightos – kapcsolattal rendelkeznek amerikai egyetemekkel. Egyik célom az, hogy a magyar felsőoktatás teljes spektrumát képviselő diákok, kutatók és előadók megismerjék a több mint 3.000 amerikai egyetem lehetőségeit, valamint az onnan idejövő amerikai fulbrightosok az országot testközelből és saját szemükkel lássák. Szintén cél, hogy vállalati támogatókat szerezzünk magyar oktatók, kutatók és diákok számára, ahol a Fulbright Bizottság és a cégek a költségeket megosztják.

Ezen túl a roma értelmiségeket is bekapcsolnánk a tágabb fulbrightos családba, mivel Magyarország ezen a nehéz területen is példát tud mutatni" – részletezte terveit a Computerworldnek, majd az oktatás jövőjével kapcsolatban kértük ki véleményét: "Ez nem az én szakterületem. Inkább annyit mondanék, hogy az elmúlt 20 évben kiváló magyar oktatók, kutatók és diákok öregbítették felsőoktatásunk hírnevét az Egyesült Államokban. Ugyanakkor van mit tanulni a célorientált, legjobban felszerelt, tandíjat szedő és teljesítményorientált amerikai felsőoktatástól, s ezt a célt a ki- és beutazó magyar, illetve amerikai kollégák tökéletesen szolgálják. Az előadókészség és önbizalom sajnos nem mindig párosul idehaza a szaktudással és szellemi képességgel. A legjobb és bevált mintákat át lehet venni, de nem szabad ezért feláldozni egy jórészt kiváló felsőoktatást."

Jelen
Dr. Jókay Károly a Közép-európai Egyetem (CEU) Közpolitikai Tanszékén önkormányzati finanszírozás, közpénzügyi és költségvetési témakörben vezet kurzusokat 2005 óta. Jelentős tanácsadói tapasztalatokat szerzett közép-kelet európai országokban, többek között Szerbiában, Bosznia-Hercegovinában, Macedóniában és Romániában. Korábban a Világbank állandó tanácsadójaként vett részt önkormányzatok költségvetési, finanszírozási, közmű-átszervezési és adósságkezelési projektjeiben. Dr. Jókay Károly a Fulbright Bizottságot 1992-es megalakulása óta vezető, idén nyugdíjba vonuló Dr. Brückner Hubát követi a Bizottság élén.

Az elmúlt húsz évben Dr. Brückner Huba elkötelezett vezetésével a Fulbright Bizottság jelentősen hozzájárult a magyar-amerikai oktatási és tudományos kapcsolatok kiépítéséhez, fejlődéséhez. A program sikerét jelzi, hogy több mint 900 magyar oktató, kutató, diák és középiskolai tanár utazhatott az Egyesült Államokba Fulbright-ösztöndíjjal és hazánk is hasonló számú amerikai ösztöndíjast fogadhatott. Dr. Brückner Huba irányításával a Fulbright Bizottság sikeresen bővítette tevékenységének körét, jelentősen növelte a program hatékonyságát, ismertségét és megbecsültségét Magyarországon, valamint segítette a magyar felsőoktatás korszerűsítését.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.