Hirdetés
. Hirdetés

Fintech helyzetkép, és a szektor jövője

|

Mi is lehet a hosszútávú jövőképe a fintech jelenségnek?

Hirdetés

A személyreszabhatóság szinte már alapigény a felhasználók részéről. Azonban a virtuális pénzügyeink ma már nemcsak az egyénre vannak hatással - érdemes szembenézni a társadalmi trendekkel is - írta Suppan Márton, a Peak alapítója, a Fintech Világa alapítója, főszerkesztője a Computerworld 14. lapszámának Vélemény rovatában.

Joggal merülhet fel bennünk újra meg újra, hogy mi is valójában egy-egy gazdasági szektor jövője, mit várhatunk tőle, hova juthat a következő években. Olyan időket élünk, amikor ezeket a kérdéseket egyre gyakrabban tesszük fel, hiszen iszonyatos tempót öltött a fejlődés, elég, ha csak az elektromobilitásra, az űriparra vagy a fintechre gondolunk. A helyzetértékelésnél és a jövőkép vizsgálatánál két megközelítést alkalmazhatunk: a szektor önös érdekeit, ilyen például a profitabilitás, a piaci verseny alakulása vagy a tőkebevonások mértéke, illetve szemrevételezhetünk olyan magasabb rendű célokat, mint a társadalomra vagy az egyéni felhasználókra gyakorolt hatás.

Ez utóbbi a fintech jelenség esetében egyértelműen az, hogy a felhasználók rugalmasan, élethelyzetükhöz igazodó módon, baráti áron jussanak pénzügyi szolgáltatásokhoz, sőt ha nem csak a fejlett társadalmakra fókuszálunk, akkor az, hogy hétmilliárd lakótársunk közül a lehető legtöbben érjék el a számukra releváns pénzügyi funkciókat.

Ez a folyamat jól áll, már nem kell bankfiók és jó anyagi helyzet ahhoz, hogy készpénzmentes életet élhessünk, biztosítást köthessünk, vagy befektethessük megtakarításainkat.

A társadalmi trendeket figyelve azonban megjelent egy újabb igény: az élethelyzet-menedzsment szükséglete.

Az embereknek fontos, hogy akkor, ott, és olyan módon jussanak hozzá a szolgáltatásokhoz, ahogyan nekik az a legkézenfekvőbb. A hét minden percében működő fintech szolgáltatók ezt a feladatot is kipipálták, persze a fejlődés nem áll meg.

Az elmúlt hónapok trendjeit figyelve kirajzolódik egy újabb irány, ez már amolyan stevejobsi termékfejlesztés: a fintechek kezdték el alakítani a piac igényeit, azaz felhasználóként adott esetben nem is hiányoljuk az új fejlesztéseket, de ahogy használatba vesszük őket, nem akarjuk lejjebb adni. Ez az új trend a marketplace logikán alapul, virtuális pénzügyi plázák jönnek létre szerte a világon, ahol az ügyfelek szuperappokon keresztül egy helyen intézhetik az összes, pénzügyeikkel kapcsolatos teendőjüket, legyen szó számlavezetésről, utalásokról, biztosításkötésről, adományozásról, befektetésről vagy kedvezménykártyák kezeléséről.

A következő évek a szuperappok fejlődése mellett az edukációról, a családi bankolásról és a fenntarthatósági elemek megjelenéséről fognak szólni.

Ez a három terület jelenleg mostohagyereknek számít a fintech piacon, de már vannak korán ébredők, akik hatalmas menetelésre számíthatnak a következő években.

A virtuális pénzügyi plázák, kiegészülve a fenti funkciókkal, következő szintre léphetnek, ha az élethelyzet-menedzsmentet mesterséges intelligencia és gépi tanulás támogatja majd, ezen a területen óriási kiaknázatlan területek állnak rendelkezésre, ami első sorban strukturálatlan BigData formájában jelenik meg.

Végezetül érdemes egy pillantást vetni a szektor önös érdekeit szolgáló jövőképre is: a piac szereplői között kialakult versenyre. Ahogy lenni szokott, ezt az új területet is egy sor merész fiatal startupper indította (nevezetesen 1999-ben az ElonMusk és Peter Thiel vezette PayPal maffia), az inkumbens szektor pedig jócskán lemaradva, ráadásul egy 2008-as válság okozta kábultság után vette fel a fonalat.

Az izgalmakat nem is a fintech-inkumbens meccs hozza, hanem a BigTechek (Apple, Google, Amazon) bekapcsolódása a játékba. A következő években ezektől a szolgáltatóktól egyre több önálló pénzügyi szolgáltatást látunk majd, ami tulajdonképpen már itt van a nyakunkon: az Apple amerikai ügyfelei számára saját személyikölcsön-szolgáltatást dobott piacra Apple PayLater néven, a Google önálló pénzügyi szolgáltatáspalettával készül a japán piacra, az Amazon pedig évek óta előszeretettel hitelez KKV ügyfélkörének.

Mindent összevetve a fintech szektor jól teljesít, jobbá teszi mindennapjainkat, a fejlődés pedig nem áll meg, sőt az éleződő piaci versenynek köszönhetően következő fokozatra kapcsol.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.