Hirdetés
. Hirdetés

Hitelre vesszük a karácsonyi ajándékot?

|

Az LG kutatása szerint tavalyhoz képest idén korábban kezdődött a karácsonyi vásárlási láz, de kisebb az ajándékvásárlási kedv.

Hirdetés

A megkérdezettek majdnem fele ugyannyit, vagy kevesebbet tervez költeni elektronikai termékekre, átlagban 106 ezer forintot. Viszont nőtt azoknak a száma, akik áruhitelből, vagy személyi kölcsönből kívánják fedezni a vásárlás összegét. A kategória kedvencei 2009-ben is várhatóan a mobiltelefonok, az LCD és plazma TV-k, illetve a kisebb elektronikai cikkek, számítástechnikai kiegészítők.

Az LG 2008-hoz hasonlóan idén is kvantitatív fogyasztói kutatással vizsgálta a karácsonyi vásárlási szokásokat az elektronikai termékek piacán. A novemberben készült felmérés során az LG tanácsadói 195 vásárlót kérdeztek meg kérdőív segítségével az ország egyes hipermarketeiben és elektronikai szaküzleteiben. A 16 év feletti megkérdezettek 63 százaléka férfi, 37 százaléka nő, 85 százalékuknak legalább érettségije vagy annál magasabb iskolai végzettsége van.

Korábban kezdődött a vásárlási láz
A tavalyi évhez képest idén valamivel hamarabb kezdték megvásárolni a karácsonyi ajándékokat, 5-ből 2 vásárló már november közepén elindult az ajándékbeszerző körútra, azonban további 40 százalék csak december elején-közepén tervezi elkezdeni. Csak 6 százalékuk hagyja az utolsó pillanatra a vásárlást, főként a 20-39 éves férfi korosztály, míg tavaly ez az arány 10 százalék volt.

Csökken az ajándékvásárlási kedv
A felmérésből kitűnik, hogy a kedvezőtlen gazdasági helyzet hatására idén kisebb a vásárlási kedv, hiszen a válaszadók átlagosan 106 ezer forintot terveznek költeni a karácsonyi időszakban elektronikus termékekre, a tavalyi 127 ezer forinthoz képest. A férfiak, illetve a 20-39 évesek valamivel többet áldoznak majd, mint a nők, illetve az idősebb korosztály. A válaszadók idén kevesebb embernek terveznek ajándékozni - átlagban 6 főnek, tavaly ez a szám 7-8 volt - kevesebb összegért, ugyanakkor az egy főre jutó ajándék értéke némileg magasabb lesz (2008: 16 ezer forint, 2009: 17 ezer forint).

Többet hitelből

A kutatásból az is kiderül, hogy 2008-hoz képest duplájára, 24 százalékra nőtt azok aránya, akik a szigorúbb feltételek ellenére, valamilyen áruhitelből vagy személyi kölcsönből fogják finanszírozni az ajándékvásárlást. 10-ből 6 vásárló készpénzzel vagy bankkártyával tervez fizetni a vásárolt elektronikai termékekért, 3-mal kevesebben, mint 2008-ban, míg hitelkártyát vagy bevásárlókártyát ugyanannyian használnak majd (12 százalék).

Mennyi az annyi?
A vásárlók átlagosan ugyanannyit terveznek költeni idén elektronikus termékekre az előző évhez képest. A megkérdezettek 14 százaléka tervezi, hogy ugyanannyit költ, mint az ezt megelőző évben, amikor ez az arány 25 százalék volt. Idén 23 százalék áldoz valamennyivel többet (2008: 33 százalék) és 11 százalék pedig sokkal többet műszaki cikkekre (2008: 18 százalék).

Hasonló azok aránya a két egymást követő évben – 2008-ban 17 százalék, 2009-ben pedig 19 százalék -, akik valamennyivel kevesebb összegért szereznek majd be elektronikai termékeket. Idén viszont jóval többen vannak azok – a tavalyi 2,5 százalékhoz képest, most 19 százalék -, akik még nem tudják, mennyit szánnak majd műszaki cikkekre.

Arra a kérdésre, hogy „Mennyit tervez költeni elektronikai termékekre?” a megkérdezettek mintegy negyede a 25 és 50 ezer forint közötti összeget határozta meg, ez a kategória a tavalyi évben is az egyik legmagasabb volt. 25 ezer forintnál kevesebbért a megkérdezettek 19%-a tervez vásárolni idén.

Az elmúlt évben 20 százalék mondta azt, hogy 50 és 100 ezer forint között költ majd, míg 2009-ben csupán 12,8 százalék szán ennyit elektronikai termékekre.

A 100 és 150 ezer forintos kategóriát választók aránya idén csupán 5,1 százalék, 2008-ban pedig 14,8 százalék volt.

xmasshopping.jpg


Mit veszünk és hol?

A felmérés változatlan eredményt hozott azon a téren, hogy milyen elektronikai cikkre költenek majd leginkább az emberek. Az idei év slágere újra a mobiltelefon lesz (24,1 százalék), ezt követik várhatóan a LCD és plazma TV-k (18,5 százalék), valamint a számítástechnikai kiegészítők – pendrive, memóriakártya (17,4 százalék). A sorban csak ezután következnek a háztartási kisgépek (kávéfőző, vasaló, porszívó, kézi mixer), DVD lejátszók, digitális fényképezőgépek, mp3 és mp4 lejátszók.

Az elmúlt évhez viszonyítva TV-t hasonló arányban terveznek vásárolni a megkérdezettek (2008: 18,7 százalék), mobiltelefont pedig idén többen fognak ajándékozni (2008: 19,4 százalék).

A LG felméréséből kiderül az is, hogy a vásárlók tudatosan szerzik be a műszaki cikkeket, hiszen 5 vásárlóból 4 több helyen is körbenéz, mielőtt megvásárolná a kiszemelt ajándékot, 2008-ban 4-ből 3-an tettek hasonlóképpen. A beszerezni kívánt elektronikai berendezéseket elsősorban a nagyobb szaküzletekben, hipermarketekben tervezik megvásárolni a megkérdezettek, 13 százalékuk pedig interneten keresztül.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.