Hirdetés
. Hirdetés

LBS - Helyzetbe hozott szolgáltatások

|

A lakosságnak kínált, helyzetalapú szolgáltatások az előrejelzések szerint fényes jövő előtt állnak, pár éven belül másfél milliárd embert érhetnek el. Egyelőre nem világos azonban, hogy a személyes adatok kezelése miatt aggódó felhasználók mennyi információt kívánnak majd megosztani...

Hirdetés

A Gartner szerint a lakosságnak kínált, helyzetalapú szolgáltatásokból (location-based services, LBS) származó bevételek – elsősorban az ilyen szolgáltatásokra épülő hirdetéseknek köszönhetően – 2014-ben elérhetik a 8,3 milliárd dollárt. A helyzetalapú szolgáltatások azon a listán is az első helyen szerepelnek, amelyet a piacelemző az idei év legfontosabb mobilalkalmazásairól készített, miután górcső alá vette a 300 dollárnál magasabb átlagos kiskereskedelmi áron értékesített mobileszközökön elérhető technológiákat.

A piaci versenyből azok az egyedi képességekkel bíró, speciális funkciókat felvonultató mobilalkalmazások kerülnek majd ki győztesen, amelyek kimondottan a mobil környezet adta lehetőségeket aknázzák ki, azaz nem pusztán az online szolgáltatások mobil kiterjesztéseként működnek –, mutatott rá a Gartner.

– A mobilalkalmazások piacán mind több érdekelt fél jelenik meg, a verseny egyre kiélezettebbé válik – fogalmazott Sandy Shen, a piacelemző kutatási igazgatója. – A felső kategóriás mobileszközök kínálta felhasználói élményt mindinkább a mobilalkalmazások és a rajtuk keresztül elérhető szolgáltatások határozzák meg. Azok az eszközgyártók, amelyek az innovatív alkalmazásokat és technológiákat proaktív módon, platformszinten integrálják termékeikbe, versenyelőnyre fognak szert tenni.

A mobilalkalmazások a várakozások szerint már 2012-ben 15,9 milliárd dollár bevételt hozhatnak a piac szereplőinek, emellett a hardvereladások, a marketingköltés és a technológiai innováció mind fontosabb hajtóerejévé is válnak. A Gartner arra számít, hogy a márkás termékeket gyártó vállalatok marketing költségvetésük mind nagyobb százalékát terelik majd mobilcsatornára, miközben a legújabb mobilalkalmazások segítségével igyekeznek megkülönböztetni magukat a piacon, növelni ismertségüket vagy erősíteni a vásárlók márkahűségét.

Helyzet és összefüggés

A Gartner kiemeli, hogy a felhasználó pillanatnyi tartózkodási helyének ismerete kulcsfontosságú az adott helyzetre és személyre szabott, ún. kontextus alapú (context-aware) szolgáltatások szempontjából. Ebbe a kategóriába tartoznak a helyzetalapú szolgáltatások is, amelyeket a piacelemző előrejelzése szerint 2014-ben már 1,4 milliárd ember fog használni.

A helyzetalapú szolgáltatások olyan képességeket és funkciókat kínálnak, amelyek összhangban állnak a felhasználót övező összefüggésekkel, mindenkori tartózkodási helyével és fizikai környezetével éppúgy, mint személyes preferenciáival, nemével, életkorával, foglalkozásával, aktuális céljával (például egy bizonyos terméket kínáló üzlet, filmet játszó mozi vagy a kívánt ételt felszolgáló étterem keresése a közelben) stb.

Az alapszinten túllépő, helyzetalapú szolgáltatások szervesen összefonódnak az összefüggésekre épülő szolgáltatásokkal. Ezek az alkalmazások az érdeklődési kör, a személyes profil és történet, aktivitás, prioritások, naptárbejegyzések, kapcsolatok és a mindenkori fizikai környezet függvényében igyekeznek kitalálni a felhasználó igényeit, és felkínálni a legmegfelelőbb tartalmat, terméket vagy szolgáltatást.

A Gartner elemzői szerint a kontextusalapú szolgáltatások a termékfejlesztés egyik legfontosabb irányát képviselik a mobilalkalmazások piacán. Az ilyen képességek hozzáadásához nélkülözhetetlen a felhasználó aktuális tartózkodási helyének ismerete, ezért a távközlési cégeknek a telefongyártókkal együtt kiterjedt lokációs szolgáltatásokat kell biztosítaniuk, amelyek a követés, a naplózás, a hirdetés és az adatvédelem területére egyaránt kiterjednek.

A piacelemző listáján több olyan mobilalkalmazás is szerepel, amely a következő pár évben szorosan összefonódhat a helyzet-, illetve kontextusalapú szolgáltatásokkal. A mobilkereskedelem ma még inkább az e-kereskedelem telefonokra méretezett – egyszerűbb és gördülékenyebben használható felületet biztosító – alkalmazások formájában van jelen. A Gartner azonban arra számít, hogy a következő 12 hónapban olyan, kimondottan mobilfunkciókkal gyarapodik, mint például az üzletekbe való bejelentkezés (check-in) lehetősége. A felhasználó ezen a módon jelezheti a kereskedőnek, hogy az üzletben tartózkodik, így pontokat vagy kedvezményeket kaphat, illetve a megvásárolni kívánt termékeket elektronikus bevásárlókosarába teheti azáltal, hogy lefényképezi a vonalkódjukat. A piacelemző szerint a későbbiekben, a HTML5 szabvány elterjedésével a gazdag felhasználói élményt biztosító m-kereskedelmi képességek a natív alkalmazásokból a mobilböngészőkbe fognak átkerülni.

Bár az NFC- (near field communication) technológiára épülő mobilfizetési funkció már megjelent a csúcskategóriás telefonokban, a Gartner szerint 2015 előtt aligha fog főáramba kerülni. A szállítóknak addig még biztosítaniuk kell a mobilfizetési megoldások valóban egyszerű bevezethetőségét és használhatóságát anélkül, hogy engedményeket tennének a biztonság terén. A mobilfizetés széles körű elterjedéséhez a lefedettség növelésére és a tudatos felhasználással kapcsolatos ismeretek terjesztésére is szükség lesz.

A csúcskategóriás telefonok fejlett szenzortechnológiája és nagy feldolgozási kapacitása olyan kifinomult alkalmazások bevezetését teszi lehetővé, amelyek képesek a felhasználó környezetében elhelyezkedő tárgyak azonosítására. Miután az objektumazonosítás (OR) rendkívül könnyen kezelhető funkció, a piacelemző arra számít, hogy az idei évtől egyre fejlettebb képességekkel bíró alkalmazások jelennek meg ebben a kategóriában: a telefon kamerájának látómezejébe került tárgy például keresést, helymeghatározást, AR (augmented reality) alkalmazást vagy valamilyen tranzakciót is elindíthat.

Közösségek hálójában

A helyzetalapú szolgáltatások piaca fejlődésének korai szakaszában jár, a piaci szereplők eltérő üzleti modellekkel kísérleteznek. Anyalapunk, az egyesült államokbeli Computerworld nagy közösségi platformok, a Google, a Facebook és a Foursqare LBS-szolgáltatását hasonlította össze.

A Google Koordináták (angolul Latitude) a Google Térkép (Maps) szolgáltatásra épül, és lehetővé teszi, hogy a mobiltelefonnal rendelkező felhasználók tartózkodási helyükről információkat osszanak meg ismerőseikkel, például a Google+ felületén keresztül. A szolgáltatás a már említett check-in funkciót is kínálja, Android-alapú okostelefonon a felhasználó azon személyekről is értesítést kap, akik ugyanabban az üzletben vagy vendéglátóhelyen jelentkeztek be. A Google alighanem a legnagyobb potenciállal bír, amikor a felhasználó tartózkodási helyének megfelelő hirdetések megjelenítéséről beszélünk, a Koordináták szolgáltatásról azonban egyelőre nehéz lenne megmondani, hogy útja merre visz tovább. Megjelenése nem sok hasznot hajtott és alig fejlődött, ezért valószínű, hogy a jövőben a Google más szolgáltatásaihoz fog majd LBS platformot, információkat adni.

A magyar nyelven egyelőre nem elérhető Foursquare viszont sikeres. A check-in funkciót már 2009-ben bevezető szolgáltatás felhasználói tábora több mint 20 milliós, kereskedői platformját 750 ezer cég használja világszerte. Az okostelefonra letölthető ingyenes alkalmazással a felhasználó bejelentkezhet az általa látogatott szórakozóhelyekre, illetve üzletekbe és más helyszínekre, azokról listákat készíthet, és mindezt az információt megoszthatja ismerőseivel. A vállalkozások minden bejelentkezésért pontokat, a pontokért kedvezményeket adnak, de a felhasználók nem csupán ezekért versengenek – a Foursquare az esti program helyben történő tervezését, a barátok összefutását is hathatósan segíti.   

A Foursquare alapítója egyébként Dennis Crowley, a Google által 2005-ben felvásárolt Dodgeball geolokációs szolgáltatás egyik létrehozója, aki társával együtt később eszményinek nem nevezhető körülmények között távozott a cégtől. A Foursquare azt követően lépett piacra, hogy a Google 2009-ben a Koordinátákra cserélte a Dodgeball szolgáltatást.

A Facebook Places 2010-ben a Foursquare riválisaként indult, de olyan kevesen kedvelték, hogy a szolgáltatás egy évre rá gyakorlatilag megszűnt. A felhasználók ugyan továbbra is megoszthatják ismerőseikkel, hogy hol tartózkodnak, és bejelentkezhetnek helyszínekre is, de ezzel a lehetőséggel csak kevesen élnek. A történetnek azonban még lehet folytatása, miután a Facebook tavaly átcsábította a Gowalla teljes fejlesztőcsapatát. A cég olyan LBS-szolgáltatást indított, amelynek közössége városkalauzokat állított össze a felhasználók fotóiból és kommentjeiből. A Gowalla idén márciusban megszűnt, de könnyű elképzelni, hogy szelleme tovább él majd a Facebook Idővonal funkcióiban.

Szabályozás és irányítás

A helyzetalapú szolgáltatások némelyike nagyon nagy értéket is adhat a vállalatoknak, de mindegyikükre érdemes odafigyelni, mivel végső soron egy valamire mindegyikük alkalmas: a céget összekapcsolja ügyfeleivel. Különösen a területre szakosodott, frissen induló szolgáltatók újabbnál újabb ötletekkel állnak elő arra nézve, hogy a felhasználó tartózkodási helyének ismeretében miként dolgozhatók ki olyan ajánlatok, amelyek mindkét fél számára előnyösek lehetnek: egyrészt jó vételt, másrészt új vagy hűségesebb ügyfeleket eredményeznek.

A piacon egyre több LBS-szolgáltató és még több okostelefon jelenik meg, ezért a vállalatok helyesen teszik, ha hozzálátnak a helyzetalapú szolgáltatások használatára vonatkozó LBS-stratégiájuk kidolgozásához, hogy minél előbb megtalálják azokat az ügyfeleket, akik éppen az ő termékeiket, szolgáltatásaikat keresik.

A stratégiaalkotás közben mindenképp szem előtt kell tartani, hogy a helyzetalapú szolgáltatások alapvetően a közösségi hálók újabb megjelenési formáját képviselik. Ebből következik, hogy a vállalatnak először azt kell mérlegelnie, hogy milyen mértékben és miként tudja hasznosítani a közösségi hálókban rejlő lehetőségeket a marketing és az értékesítés terén.

A közösségi hálók nyilvános, nagyvállalati szintű biztonsági funkciókat nem kínáló hálózatok, amelyek használata számos buktatót rejt, a vállalat legkisebb melléfogása is azonnal és csúnyán megbosszulhatja magát. A helyzetalapú szolgáltatások még nagyobb körültekintést követelnek, mivel esetükben a biztonság, a személyes adatok védelmének problémaköre még hangsúlyosabb formában jelentkezik.

A felhasználók érthető módon érzékenyek, amikor a pillanatnyi tartózkodási helyükről osztanak meg információt. Az eddigiekben már számos esetben tapasztaltuk, hogy a vállalatok és a lakosság elvárásai gyakran eltérőek a személyes adatok védelme terén. Ezért döntő jelentőségű, hogy a vállalat megfelelő szabályozást és irányítást léptessen életbe, ha ügyfeleivel közösségi hálókon és helyzetalapú szolgáltatásokon keresztül kíván kapcsolatba lépni.

Feljövő szolgáltatások

Helyzetalapú szolgáltatásokat számos kisebb cég is kínál az Egyesült Államokban. A példák, amelyeket anyalapunk említ, jól érzékeltetik, hogy a terület milyen tág lehetőségeket kínálhat a piac szereplőinek bárhol a világon.

● A Banjo olyan közösségi felderítő alkalmazás, amely a különböző közösségi hálózatokba bejelentkezett felhasználók helyzetére vonatkozó információkat gyűjti össze. Így akkor is értesülhetünk róla, hogy valamely barátunk a közelünkben tartózkodik, ha nem ugyanazt a szolgáltatást használjuk.

● A Highlight jelzi a felhasználónak, ha olyan személy közelébe kerül, akihez másodszintű kapcsolat fűzi (például a testvér legjobb barátja vagy az üzleti partner munkatársa). A szolgáltatás az azonos érdeklődési körű vagy ugyanabban a városban született személyek tartózkodási helyéről szóló információ megosztására is alkalmas, ami jól jöhet otthontól távol, utazás közben.

● A Neer szolgáltatás sokkal bensőségesebb, mivel a közeli hozzátartozók kapcsolattartását segíti tartózkodási helyük alapján. A házastársak például beállíthatják, hogy az alkalmazás automatikusan jelezze, amikor elhagyják munkahelyüket. De a Neer arra is emlékeztetheti a felhasználót, amikor útban hazafelé az élelmiszerbolt közelébe ér, hogy tejet kell vásárolnia.

● Az Unsocial a munka terén lehet hasznos. A szolgáltatás a felhasználó LinkedIn profilja alapján jelzi, ha egy helyszínen – például repülőtéren, kiállításon vagy konferencián – olyan szakember tartózkodik a közelben, akivel érdemes lehet kapcsolatba lépni, és mindjárt üzenetet is lehet küldeni neki. A szolgáltatás a környéken zajló szakmai rendezvényekre is felhívja a figyelmet.

● A Waze közösségi alkalmazás négy keréken. A helyzetalapú szolgáltatás jelzi, ha a megadott útvonalon probléma adódik a közlekedésben, például hirtelen lelassul a forgalom. A felhasználó néhány érintéssel részletesebb információt kaphat a torlódás okáról és módosíthatja tervezett útvonalát – de ez a funkció közlekedésbiztonsági okokból csak akkor működik, ha az alkalmazás észleli, hogy a gépkocsi nincs mozgásban.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.