Hirdetés
. Hirdetés

Megkezdi hódítását a virtuális valóság

|

Jövőre elérhetővé válnak az otthoni robotok, komolyra fordul az 5G-verseny, integrálódnak a platformok, korszerűsödik az IT-biztonsági modell és közösségi finanszírozás segíti majd a technológiai startupokat.

Hirdetés

A mobil- és digitális szektorra szakosodott Juniper Research brit piackutató cég 2016-os előrejelzésében a következő év várhatóan legnagyobb hatású tíz technológiai trendjét vázolta fel.

A virtuális valóság meghatározó éve
E sokat ígérő és sokak által várva várt technológia számára 2016 vízválasztó év lesz, mivel jövőre előreláthatólag egy sor headset - köztük több otthoni használatra kifejlesztett eszköz - jelenik meg. Információk szerint a vezető gyártók közül az Oculus, a HTC és a Sony jelentkezik jelentős virtuálisvalóság- (VR-)termékekkel az elkövetkező 12 hónapban. Ez nem csupán az előzetes beszámolókkal és bemutatókkal felvillanyozott felhasználóknak okoz majd örömet, hanem a közelmúltban végrehajtott jelentős befektetéseknek köszönhetően új életet lehel a technológiai iparágba is, melynek eredményeképpen igen gyors piacbővülés várható ezen a területen a következő öt esztendőben. A felhasználók élvezni fogják a jelentősen továbbfejlesztett virtuálisvalóság-technológia és a magával ragadó alkalmazások kombinációját, amelyhez egyre alacsonyabb áron juthatnak majd hozzá. A VR gyökeresen át fogja alakítani a szórakoztatóipart, és gyorsan terjed majd további szektorokban is, például az iparban és az egészségügyben.

Valósággá válnak az otthoni robotok
A virtuálisvalóság-eszközökhöz hasonlóan jövőre kézzelfogható közelségbe kerülnek a háztartásokba szánt különféle robotok is. Ezek egyik úttörő példánya a Japánban nyáron debütált, emberszabású Pepper, a Softbank fejlesztése, amely képes többek között az emberi érzelmek felismerésére. Üzleti változatát már több cégnél használják a távol-keleti szigetországban például ügyfélszolgálati feladatok ellátására. Pepper első ezer példányát egyetlen perc alatt elkapkodták a robotrajongók, pedig nem kevés pénzt, 1600 dollárt kértek érte. Azután itt van a francia Blue Frog Robotics cég által fejlesztett, arc- és tárgyfelismerésre képes Buddy, amely jövő júliustól lesz kapható 650 dollár körüli áron. Gyártója szerint ez az első szociális robot, amely a család minden tagjával kapcsolatba lép és kommunikál, továbbá megvédi őket a veszélyektől.

Viselhető eszközök a munkahelyeken
Mind ez ideig a fitneszkészülékeken kívül nem igazán mutattak komoly érdeklődést a viselhető eszközök iránt az otthoni felhasználók. Ugyanakkor a Juniper szakértői szerint a vállalatoknál széles körű alkalmazás vár a technológiára a közeli jövőben: okosszemüvegek, okosórák, mozgásérzékelő eszközök segítik majd a nem íróasztalnál dolgozó alkalmazottak munkáját egy sor iparágban és kormányzati szervezetnél. A bevezetést több sikeres tesztüzem előzte meg az idén és tavaly a logisztikai területen, a terepen dolgozó munkavállalók körében, a rendvédelmi szervezeteknél és az ügyfélszolgálatoknál, amelyek során megállapították, hogy a viselhető eszközök megfelelő alkalmazása esetén a termelékenység több mint 30 százalékkal nőtt.

Megkezdődik az 5G-verseny
A dolgok internete működéséhez, a hihetetlen ütemben növekvő adatátviteli igények kielégítéséhez rövid időn belül szükségünk lesz az ötödik generációs (5G) mobiltechnológia által nyújtott sávszélességre, megbízhatóságra és gyors reakcióidőre. Bár a szabványokat még nem véglegesítették, a technológia fejlesztésében élen járó cégek már tesztelik kísérleti hálózataikat, vagy rövidesen megkezdik azok tesztelését. A KPN, az Ericsson, a Huawei és a TNO kutatóintézet Hollandiában, a Softbankkal is társuló Ericsson Tokióban, a ZTE és a koreai KT távközlési szolgáltató pedig Szöulban hozott létre teszthálózatot. A Verizon Wireless jövőre kezdi meg a kísérleti üzemet, 2017-re pedig már a kereskedelmi szolgáltatás elindítását tervezi. A Juniper szerint a szabvány elkészültével még jobban felgyorsul majd az 5G-hálózatok kiépítése.

Sok eszköz, egyetlen platform
A Junipernél úgy vélik, hogy a Microsoft módszere - mely szerint az új Windows 10 operációs rendszer integrálja a különféle berendezéseket (PC, konzol, mobileszközök) - rövidesen követendő példára talál más platformfejlesztőknél is. A novemberi rendszerfrissítést követően az Xbox One konzolt használók az otthoni hálózaton keresztül streamelhetik a játékokat a Windows 10-et futtató eszközökre. Az Apple válasza erre az volt, hogy az Apple TV legújabb változatánál bevezette az iOS-alkalmazások használatát, ami nem csupán azt jelenti, hogy a felhasználók elérhetik ezeket az appokat az Apple TV-n, hanem azt is, hogy működtethetik őket más iOS-eszközök, például az iPhone okostelefonok segítségével. Arról is érkeztek hírek, hogy a Google az Android mobil- és a Chrome OS asztali operációs rendszer egyesítésére készül. Jövőre várhatóan felgyorsul a platformok integrációjának trendje, ami voltaképpen kielégíti azt a természetes felhasználói igényt, hogy az alkalmazások mindig, mindenhol ugyanolyan formában legyenek elérhetők.

Felkarolják a blokklánc-technológiát
A bitcoin kriptovaluta vegyes érzelmeket kelt bennünk a hozzá kapcsolódó botrányok és a hatalmas árfolyam-ingadozások miatt, ugyanakkor az alapjául szolgáló technológia egyre nagyobb figyelmet kap, és a Juniper szerint egy sor alternatív megvalósítására számíthatunk a jövőben. Az egyik legfontosabb alkalmazó a bankszektor lehet: az UBS és a Deutsche Bank olyan modellek kialakításán dolgozik, amelyekben a pénzintézetek lennének a titkosító kulcsok őrzői, és a blokklánc-technológia segítségével hoznának létre általánosan használt szabványt az értékpapír-kereskedelemhez.

Hibrid konzol és felhőalapú játékok
Pletykák szerint a Nintendo jövőre megjelenő új NX konzolja hibrid kialakítású lesz, ami azt jelenti, hogy a mobilos, feltehetően egyik eszközről a másikra átvihető, hordozható játékok mellett az otthoni konzolos játékokat is játszani lehet majd rajta. Ez a megközelítés nagy valószínűséggel jelentős mértékben támaszkodik majd a felhőalapú infrastruktúrára, vagyis az akkumulátorról üzemelő mobileszközök a nagy teljesítményt igénylő feldolgozási tevékenységet a költségek és az energiafogyasztás csökkentése érdekében a felhőben végzik el. A Juniper szerint a Nintendo által bevezetett innovációkat rendre átveszik a piac más szereplői is, ami ezúttal gyorsan fog menni, hiszen mind a Microsoft, mind a Sony rendelkezik már felhőalapú infrastruktúrával.

E-sportok a játékpiacon
Elképesztő mértékű érdeklődés mutatkozik az elektronikus sportok iránt, amelyek hasonlóképpen működnek, mint a fizikai világ sporteseményei: a nézők a virtuális térben megvívott versenyek élő közvetítését kísérik figyelemmel. Ma már több sportesemény kínál több millió dolláros összdíjazást, néhánynál pedig az online nézőszám eléri a több tízmilliót. Az üzemeltetők a bevételek növelése érdekében prémium online közvetítések bevezetését fontolgatják: a Juniper szakértői ezek elindítását, az új üzleti modell megjelenését 2016-ra várják.

Új biztonsági modellek
A Juniper szerint az adatok védelme és titkosítása kritikus fontosságúvá vált, mivel az üzleti kommunikációtól kezdve az otthoni elektronikai berendezésekig minden digitalizálttá vált. Azonban a komplex programozás miatt a hagyományos titkosítási és biztonsági módszerek nem lesznek megvalósíthatók, ezért a Juniper szakértői úgy vélik, hogy a vállalkozások és otthoni felhasználók által támasztott mindenre kiterjedő biztonsági követelmények hatására 2016-ben megkezdődik egy olyan védelmi modell kifejlesztése, amely a programokban lévő rosszindulatú kódokat felkutató hagyományos módszerek helyett a rendellenes hálózati tevékenységek kiszűrésén alapszik.

Startupok közösségi finanszírozása
A startup cégek a kockázatitőke-társaságok befektetései útján történő hagyományos finanszírozást egyre növekvő mértékben a közösségi támogatás váltja fel. A közösségi finanszírozás során magánszemélyek lehetőségeikhez mérten, de jellemzően kis összegekkel támogatják egy-egy projekt megvalósulását. Tavaly az ily módon felajánlott pénz összességében elérte a 16 milliárd dollárt, az idén pedig várhatóan megkétszereződik a közösségi támogatásra fordított összeg. A Juniper egy sor, kifejezetten a technológiai startupok finanszírozására létrehozott, új közösségi finanszírozó weboldal megjelenésére számít 2016-ban, amelyek tulajdoni részesedést vagy más ellenszolgáltatást kínálnak a pénzüket befektetni szándékozóknak.

Hirdetés

Hardverek, szoftverek, tesztek, érdekességek és színes hírek az IT világából ide kattintva!

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.