Hirdetés
. Hirdetés

Otthon az irodában vagy iroda otthon?

|

Míg az egyik alkalmazott epekedve vágyik vissza a céges irodába, a másik otthon virul ki igazán. Anja Monraddal, a Dell Technologies közép-kelet-európai régiójának vezérigazgatójával kríziskezelés és digitalizáció kapcsolatát vizsgáltuk.

Hirdetés

Távmunkára váltott tavasszal minden vállalat és intézmény, amely ezt tevékenységéből adódóan megtehette. A laptopoktól kezdve az asztali munkakörnyezet virtualizálásáig a Dell Technologies ehhez átfogó megoldást kínál, amelyet globális szervezetében maga is intenzíven használ. Anja Monradot, a vállalat 32 országot tömörítő közép-kelet-európai régiójának vezérigazgatóját a járványhelyzet itteni kezelésének informatikai-vállalatvezetési tapasztalatairól kérdeztük, amelyeket a szervezetek nem csak a kilábalás mostani szakaszában, hanem további digitális átalakulásukban is hasznosíthatnak.

Computerworld: A Dell Technologies alkalmazottai már egy évtizede dolgozhatnak otthonról, ezért a modell mostanra kiforrhatott vállalatuknál, a korlátozó intézkedések idején azonban az opcióból hirtelen preferencia, sőt egyedüli járható út lett. Régiós szervezetük száz százalékban felkészült volt a teljes átállásra, vagy a meglévő gyakorlatot tovább kellett fejleszteniük? Tanultak valami újat a távmunkáról az utóbbi hónapokban?
Anja Monrad: Kollégáink harmada valóban távolról, otthonról vagy mobilkörülmények között dolgozott már jó ideje, teljes munkaidejében vagy annak egy részében, de évtizedes tapasztalattal a tarsolyunkban sem lehettünk felkészülve mindarra, amivel a koronavírus-járvány szembesítette a világot. Minden irodánk részletesen kidolgozott üzletfolytonossági intézkedéscsomagra támaszkodik vészhelyzetben, és ez a felkészültség a gyakorlatban is bizonyított már pár évvel ezelőtt, egy németországi tűzesetben. De az összes iroda egyidejű leállására eddig nem volt kidolgozott tervünk, és aki azt állítja, hogy neki volt, az aligha mond igazat. Szerencsére mi távmunka-megoldásokat szállítunk, így rendszereink rugalmas méretezhetősége adott volt, és régiós szervezetünket egy hétvége leforgása alatt átállítottuk otthoni munkára. A működő gyakorlaton és meglévő technológiai feltételeken túl ebben sokat segített, hogy globális piaci jelenlétünknél fogva

nem csupán a hírekből értesültünk mindarról, ami elsőként Kínában történt, hanem ottani munkatársainkon keresztül azonnal és közvetlenül tapasztaltuk is, a járvány kitörése miként hat az üzletre és az élet minden más területére.

Februári évindító konferenciánkon a kínai és indiai kollégáink már nem személyesen, hanem videókonferencia-kapcsolaton keresztül vettek részt. Ennek alapján valóban jól felkészültünk, és ahogyan a járvány haladt nyugat felé, a munkaerőt érintő szükséges változásokat az érintett régiókban gyorsan és rugalmasan adaptáltuk. Jelenleg kollégáink 90 százaléka távolról dolgozik, és a friss tapasztalatokat hasznosítani fogjuk hosszabb távon is. A kilábalás mostani szakaszában fokozatosan nyitjuk meg irodáinkat, amelyekbe azonban a járványügyi biztonsági szabályok miatt sem térhet vissza mindenki egyszerre. Arra számítunk, hogy az év végéig kollégáink fele dolgozik majd távolról, és 40-50 százalékuk hosszabb távon is előnyben fogja részesíteni ezt a modellt. Több országban ügyfeleinket is megkérdeztük már erről, és válaszaik alapján sok vállalat a távmunkások hasonló arányával tervez a jövőre nézve. Az üzlet további digitális átalakítása ebben kétségtelenül kulcsszerephez jut, azonban nemcsak a munkakör jellegétől függ, hanem embere is válogatja, hogy ki tud eredményesebben dolgozni ebben a modellben. Fiatalabb kollégáink például, akik másokkal közösen bérelnek lakást, vagy kisgyereket nevelnek, gyakran alig várják, hogy visszatérhessenek a céges irodába, míg más körülmények között élő munkatársaink otthon bontakoznak ki igazán, sokkal hatékonyabbnak érzik magukat, mert értékes órákat takarítanak meg a napi ingázás elmaradásával. A távmunka technológiai feltételeinek megteremtésén túl a szervezeteknek a személyes igények és képességek sokszínűségére is oda kell figyelniük.

CW: Hogyan hatott a koronavírus-járvány a régióbeli vállalatok digitális átalakulására, az itteni szervezetek miként használják a Dell Technologies megoldásait a krízis gazdasági és társadalmi kihívásainak megválaszolásában?
AM: Világszerte tapasztaljuk, és térségünkre is igaz, hogy a nagyvállalatok, amelyek előrébb járnak a digitális átalakulás útján, üzletfolytonosság tekintetében jobban viselik a krízishelyzetet, ellenállóbbnak mutatkoznak az elmúlt hónapokban is tapasztalt gyors és gyökeres változásokkal szemben, azokhoz nagyobb agilitással tudnak alkalmazkodni. A közelmúltig kevesebbet digitalizáló, vagy az átalakulást halogató, jellemzően kisebb vállalatok persze igyekeznek lehetőség szerint felzárkózni, és kicsi, de létfontosságú informatikai beruházásokat gyorsan megvalósítani. Mindezt a piacelemzők első és második negyedéves jelentései is tükrözik. Az adatokból jól látható a PC-eladások felívelése, és az is, hogy a globális ellátási láncokban jelentkező feszültségek ellenére a szállítók jól válaszoltak a gyorsan növekvő keresletre. (Az IDC júliusi adatai szerint ez európai, közel-keleti és afrikai régióban 1998 óta nem nőtt olyan gyors ütemben a PC-piac, mint 2020 második negyedében; Közép-Kelet-Európában a bővülés éves alapon 29,6 százalékos volt, ami a régiós átlagot is túlszárnyalta, egyértelműen a távoktatás és a távmunka hatására - a Szerk.)
Ázsiától kezdve Európán át Amerikáig a világ minden térségében gyártunk hardvert, így a termelést mindig egy lépéssel a járvány előtt haladva fel tudtuk méretezni a felszökő igények kiszolgálásához, és

nyugati irányban mostanra megkerültük a Földet.

Közben külön gondot fordítottunk rá, hogy a Covid-19 elleni küzdelem frontvonalában dolgozó szervezeteket elsőként juttassuk gépekhez. Betegellátás mellett kutatást is végző kórházakra és klinikákra, egészségügyi dolgozókra, oktatási intézményekre és tanárokra, valamint kormányzati hivatalokra is gondolok itt, mivel a közalkalmazottak zavartalan és biztonságos távmunkája is kell ahhoz, hogy a kríziskezelő programokon keresztül elérhető támogatások eljussanak a gazdaság többi szereplőjéhez és a lakossághoz.
Térségbeli ügyfeleink persze nemcsak kliens eszközeinket, hanem minden megoldásunkat bevetik a járványhelyzet megválaszolásában.

Egyik izraeli partnerünk, a Rafael, a Vaskupola beszállítója például szervereinken és tárolóinkon ad prediktív analitikai képességeket a közel-keleti ország járványkezeléséhez,

míg a lengyel és a magyar piacon a gazdaságélénkítő programok és a digitális oktatás működéséhez szükséges infrastruktúrát is szállítunk.

CW: Az üzletfolytonosság technológiai feltételeinek azonnali megteremtése érthetően elsőbbséget kapott az utóbbi hónapokban, IT-beruházásaikkal a vállalatoknak azonban a bizonytalan jövőre is fel kell készülniük. Mit tanácsol nekik?
AM: Látjuk, hogy a világjárvány nyomán kibontakozó gazdasági válság eltérő mértékben és módon sújtja az egyes iparágakat a vírus elleni küzdelem részeként bevezetett korlátozó intézkedések folyamatos változása közben. Míg az idegenforgalom, a személyszállítás és a vendéglátás a gazdaság újraindításának mostani szakaszában továbbra is nagyon nehéz helyzetben van, addig az informatika különösebb megrázkódtatások nélkül átvészelte az elmúlt időszakot, és a többcsatornás értékesítést korábbról fejlesztő, nagy kereskedőcégek is rugalmasan alkalmazkodtak az online kiszolgálás felméretezésével.

Ezzel együtt a Covid-19 pandémia hatása az élet minden területén, így az összes iparágon is kétségtelenül maradandó nyomot fog hagyni.

Bebizonyosodott, hogy hasonló helyzetben a szervezetek egyedül digitális megoldások által tarthatnak kapcsolatot ügyfeleikkel és alkalmazottaikkal, működésükhöz a technológia elengedhetetlen. Ebben az értelemben a bankokhoz hasonlóan minden más vállalat is informatikai céggé fog válni.
A kríziskezelést alapvetően három szakaszra osztják a vonatkozó modellek. Az első válaszadás idején a vállalatok, mint a piaci adatok is mutatják, siettek távmunkához szükséges laptopokkal és asztali PC-kel ellátni alkalmazottaikat. A kilábalás szakaszában, amelynél jelenleg tartunk, érdemes napirendre venni mindazt, amire az első rohamban nem jutott idő: a dokkolóállomásoktól kezdve a GDPR-követelményeknek megfelelő biztonsági mentésig milyen informatikai környezettel szükséges várni a céges irodába új laptopjukkal visszatérő kollégákat. Legizgalmasabbnak azonban a harmadik szakasz ígérkezik, amelyben az elmúlt és az előttünk álló hónapok tapasztalatait hasznosítva a szervezetek érdemben is digitalizálják és átalakítják majd működésüket, hogy egy jövőbeni, a világjárványhoz hasonló válsággal felkészülten, nagyobb állóképességgel nézhessenek szembe. A technológián túl ez a szervezetet, az üzleti folyamatokat és a vállalati kultúrát is érinti. Kényszerűségből kerültünk ebbe a helyzetbe, amely minden nehézség ellenére kiváló alkalom az innovációra, minden vállalatot arra bátorítok, hogy éljen a megújulás lehetőségével.

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.