Hirdetés

A Big Data lesz a CIO-k veszte?

|

A marketingigazgatók az informatikai vezetők feje fölött szerzik be a vállalati igényeket kielégítő IT-s erőforrásokat. Már nem csak a CFO az „ellenség”?

Hirdetés

Hazánkban járt Dr. Joseph Reger, a Fujitsu Technology Solutions technológiai vezérigazgató-helyettese. A CTO a Big Data jelenséget boncolgatta előadásában, szerinte 2013 a Nagy Adat jegyében fog telni. Reger úgy vélte, hogy az idei, de legkésőbb a jövő év „sorsfordító” lesz a Big Data számára: egyre kevésbé a „big”-en lesz a hangsúly, mindinkább a „data” kerül előtérbe. Magyarul nem az adat mennyisége, hanem a források változatossága és így az adat értéke a lényeges.

Dr. Joseph Reger, Fujitsu CTO

A változatos adatforrás számos tekintetben teszi hatékonyabbá a Big Data jelenség kezelését. Általa közvetett analízisekre nyílik lehetőség, vagyis olyan folyamatok végezhetők el, aminek során nem közvetlenül a tudni vágyott információra mér az elemzés, hanem keresztkorrelációk segítségével kvázi következtet az eredményre. Reger egy egészségügyi példán keresztül magyarázta meg az adatok különböző forrásból származásának jelentőségét: az indirekt diagnosztika fogalmán könnyen megérthető, miért hatékony a módszer. Vegyünk például egy vérnyomás-vizsgálatot: a mai modern, sokmegapixeles okostelefon-kamerákkal íriszdiagnosztikával lehet következtetni arra, hogy a páciensnek van-e magas vérnyomása. Egzakt adatot a módszer nem biztosít, ám mégis használható eredményt adhat.

Egészségügy, úthálózat és tokiói bűnözés
Ennél összetettebb feladatok is elvégezhetők a Big Data elemzésekkel, melynek során csökkenthető az eszközigény, felgyorsítható a döntéshozatal. Nem véletlen, hogy ebbe az irányba fordult a Fujitsu: a japán vállalat az elmúlt évtizedben szembesült azzal a kihívással, hogy hazájában összeomlóban van a betegek és idősek gondozásának hagyományos, családi módszere. A népesség öregedésével és a fiatal, középkorú korosztályok terheinek növekedésével mind több és több teher hárul az egészségügyre, amit egyre kevésbé lehet kezelni a megszokott módszerekkel.

De nem csak az egészségügy profitálhat a Big Data-ból. Az infrastrukturális fejlesztések szükségességét szintén segíthet meghatározni, elkerülve ezzel a „túl korai” és a „túl késői” szcenáriókat. Például a hidak felújítása hatalmas terhet ró a közlekedési hálózat karbantartására, amennyiben az egyes építményeket olcsó és könnyen munkába állítható szenzorok fedik, az így előállítható adatmennyiség elemzésével egészen pontosan meghatározható, ha úgy tetszik, „megjósolható”, mikor mekkora terhelés éri az installációkat. Reger elmondása értelmében olyan változatos információforrásokból lehet erre következtetni, mint az adott időjárás, a szenzor helye, a napszak stb.

Munkában az okostelefon kamerája - szenzorok mindenütt

Egy további, igen érdekes aspektusát is említette a Big Data kezelésének a szakember. Állítása szerint a nagy mennyiségű tweetek, azaz a twitter-bejegyzések elemzésével adott napon kora délutánra már meghatározható a japán főváros esti közbiztonsági szintje. Az olyan, más forrásból is származó adatokkal egybevetve, mint például az időjárás, nagy pontossággal megjósolható, hogy Tokió egyes városrészeiben mekkora mértékű bűnözés várható az este folyamán, ennek tükrében pedig módosítható a rendőrség utcai erőforrásainak területi elosztása.

Big Value Data
A Fujitsu CTO-ja szerint egy új állásforma van szülőben, az információbróker. Olyan foglalkozásról van szó, melynek keretei között tulajdonában nem levő információkkal kereskedik: azon tudását kínálja fel az ügyfeleknek, mellyel azok adataiból elő tudja teremteni a releváns információkat. Reger terminológiájában felfedező adatelemzésnek hívja azt a módszert, amit a technikai fejlődés lehetővé tesz: az adatokat menet közben elemezve, mintegy irányt keresve lehet kutatni a válaszok után, néhány perces lekérdezéseket követően. Korábban, az akár több napig tartó adatbányászati eljárások idején ennek megvalósítására nem nyílt lehetőség.

Reger úgy vélte, hogy a Big Data fejlődésével megnő a CMO-k szerepe is. Az adatok elemzésének, feldolgozásának feladatát a marketingvezetők már gyakran a rendelkezésükre álló informatikai csapat keretein kívül keresik, mivel azok nem minden esetben tudnak rendelkezésükre állni az elvárt mértékben. Külső IaaS megoldásokat keresnek, olyan harmadik félhez (szolgáltatóhoz) fordulnak, aki/ami a vállalattól függetlenül kínál gyors, hatékony és olcsó informatikai segítséget. A Fujitsu technológiai vezetője szerint mindez oda vezet, hogy a CMO-k a CIO-k „fejére nőnek”, leértékelik szerepüket, a következő 2-3 évben átpozicionálják az informatikai vezetők hatalmi szintjét.

Közben természetesen maga a fogalom, illetve a mögötte álló tartalom is változni fog, osztotta meg konklúzióját a nyilvánossággal a japán cég magyar származású szakembere. Véleménye szerint vagy eltűnik a „Big” a „Data” mellől, vagy kiegészül, és Big Value Data néven lesz használatos. Ugyanis nem az adaton, nem is a sok adaton, hanem az adat értékén lesz a hangsúly.

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.